جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


طراحی مدل تجربه سازمانی مدیران و تبیین عناصر اصلی آن


طراحی مدل تجربه سازمانی مدیران و تبیین عناصر اصلی آن
در این پژوهش، تجربه سازمانی و تحلیل مولفه های فرایند کسب تجربه مورد مطالعه و بررسی قرارگرفته است. در یک نگاه ابتدایی، تجربه یک واژه بدهی به نظر می رسد، ولی در کاربرد، پیچیدگی های بسیار زیادی دارد. کسب تجربه، و تحلیل و استفاده از نتایج آن، کاربرد بسیار مهمی درموضوعات مدیریت نوین از جمله مدیریت دانش دارد. علاوه بر آن، موضوع یادگیری و سازمان های یادگیری در بسیاری از موارد متکی به موضوع تجربه هستند. این مقاله بر فرایند تجربه در سازمان ها (تجربه مدیران) متمرکز شده است. در ابتدا، پیشینه تحقیق در رابطه با موضوع تجربه مورد بررسی قرار گرفته و مولفه های اصلی تجربه بررسی تحلیلی این متون به دست آمده اند. در بررسی پیشینه پژوهش، نظر صاحبنظران مختلف در خصوص تجربه مطالعه شده و به نتیجه آن به دست آمدن این مولفه ها و فرایند کلی برای کسب تجربه است که در قالب یک مدل مفهومی ارائه شده است.
با توجه به شرایط کشور، این مدل و مولفه های اصلی آن مورد بررسی قرارگرفته و آزمون شده اند. بررسی مدل و مولفه های مذکور با طراحی یک پرسشنامه نظر سنجی بسته با طیف لیکرت که با استناد به کسب نظر خبرگان طراحی شده، صورت گرفته و نتایج آزمون های استنباطی و توصیفی برای ارائه مولفه های اصلی و مدل فرایندی تجربه ارائه شده اند. نتیجه نهایی ارائه این مدل با مراحل وقوع یک رخداد، کسب موضوع، تحلیل و بررسی، نتیجه گیری و استفاده در خصوص تجارب مدیریتی در سازمان های ایران بوده است.
نویسنده:
الهی شعبان
آذر عادل
رجب زاده علی
منبع : دوماهنامه دانشور رفتار


همچنین مشاهده کنید