پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آنچه لازم است درباره کلسترول بالا در خون بدانیم ؟


آنچه لازم است درباره کلسترول بالا در خون بدانیم ؟
چرا بایستی از میزان کلسترول خود خود آگاه باشیم؟ دلایل مهمی برای توجه به میزان کلسترول خون وجود دارد. در طول زمان، کلسترول، چربی و سایر مواد ممکن است در جدارة سرخرگها رسوب کنند (پدیده‌ای که به عنوان آترواسکلروزیس شناخته شده است) که می‌تواند باعث کند شدن یا متوقف شدن جریان خون در قلب گردد. خون حامل اکسیژن به قلب می‌باشد.
بدون اکسیژن عضلات قلب ضعیف شده، در قفسه سینه ایجاد درد می‌کند و بالاخره حملات قلبی و یا حتی مرگ را به دنبال خواهد داشت. در بیشتر موارد، علائم هشداردهنده یا شواهد معین تا آخرین مراحل بیماری هم وجود ندارد. بیماریهای قلبی از اولین علل مرگ و میر در دنیا هستند.
دانشمندان دریافته‌اند که برای یک مدت زمانی طولانی، کلسترول بالا در خون، فشار خون زیاد و استعمال دخانیات همگی خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهند. امروزه تحقیقات نشان می‌دهد که خطر پیشرفت آتروسکلروزیس یا بیماری کرونر قلب همچنین با افزایش سطح کلسترول خون فزونی می‌یابد. و لذا ثابت شده است که پایین آوردن کلسترول خون، مانند کنترل فشار خون بالا و جلوگیری از مصرف سیگار، باعث کاهش این خطر می‌گردد.
● میزان مناسب کلسترول خون چقدر است؟
اگر شما دارای کلسترول خون بالا هستید و یا نیازمند درمان جدی به دلیل سایر عوامل خطرزا می‌باشید، پزشک شما در این صورت برنامه‌ریزی خواهد کرد. این برنامه‌ریزی طبق عوامل خطرزا و آنچه که به‌طور واقع‌گرایانه می‌تواند مورد نظر باشد فرق می‌کند.
به یاد داشته باشید که سطح کلسترول پایین‌تر از ۲۰۰‏ میلی‌گرم در دسی لیتر و کلسترول LDL‏ ‏پایین‌تر از۱۳۰ ‏میلی‌گرم در دسی لیتر ایده‌آل است. حتی اگر رسیدن به میزان مطلوب کلسترول LDL مهمتر از رسیدن به کلسترول تام مناسب باشد، پزشکان معمولاً از میزان کلسترول کلی استفاده می‌کنند زیرا ا ین روش ساده‌تر است و برای آزمایش نیاز به ناشتا بودن نیست.
وقتی که کلسترول تام بدن بدست آمد، پزشک ممکن است برای اطمینان بیشتر و همچنین رسیدن به کلسترول LDL ایده‌آل اندازه‌گیری آن را نیز توصیه نماید.
● سطح کلسترول در خون چه موقع بالاست؟
جامعه پزشکی اخیراً جدولی برای طبقه‌بندی سطوح کلسترول تام بدن کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر برای بالغین مطلوب است. میزان بالاتر از ۲۰۰ میلی‌گرم کلسترول در دسی لیتر، خطر بیماری کرونری قلب را افزایش می‌دهد. طبقه‌بندی میزان کلسترول خون در ارتباط با خطر پیشرفت قلب در زیر آمده است.
● آیا سطح کلسترول خون باعث افزایش خطر پیشرفت بیماری قلبی می‌گردد؟
اگر میزان کلسترول بین ۲۰۰ ‏تا ۲۳۹ ‏میلی‌گرم در دسی لیتر باشد در طبقه‌بندی به عنوان مرز کلسترول بالا قرار گرفته و در مقایسه با کسانیکه کلسترول پا یین‌تر دارند، انسان در معرض خطر بیشتر بروز بیماری کرونر قلب خواهد بود و نیازمند مراقبت‌های ویژه پزشکی می‌باشد. در هر صورت اگر عوامل خطرزای د یگری نیز در بین نباشد به مراقبت‌های پزشکی جدی نیازی نیست ولی بایستی رژیم غذایی را برای پایین آوردن کلسترول خون تغییر داده و در نتیجه خطر بیماری کرونر قلب را کاهش داد.
از طرف د یگر اگر شخص در حد مرزی کلسترول بالا باشد و بیماری کرونر قلب یا دو عامل خطر رای دیگر بیماری کرونر قلب وجود داشته باشد نیاز به توجه ویژه پزشکی می‌باشد.
در حقیقت شخص بایستی مانند کسانیکه دارای کلسترول بالا هستند یعنی ۲۴۰ ‏میلی‌گرم در دسی لیتر یا بیشتر، تحت درمان قرارگیرد، که این‌گونه افراد در معرضی خطر پیشرفت بیماری کرونر قلب هستند و نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر و درمانهای پزشکی می‌باشند.
بررسی‌های بیشتر در تخمین دقیق‌تر خطر بیماری کرونر قلب و همچنین اتخاذ تصمیم در مورد درمان به پزشک کمک خواهد کرد. همچنین به‌طور اختصاصی پزشک میزان لیپوپروتین با چگالی کم (LDL) کلسترول را اندازه‌گیری خواهد کرد زیرا کلسترول (LDL) شاخص بهتری برای تعیین خطر بیماری کرونر قلب نسبت به سطح کلسترول تام خون به تنهائی می‌باشد.
سطح کلسترول (LDL) ۱۳۰ میلی‌گرم در دسی لیتر یا بیشتر نشان‌دهنده میزان خطر بیشتر بیماری کرونر قلب است. پس از اندازه‌گیری کلسترول (LDL) و سایر عوامل خطرآفرین بیماری کر ونر قلب، پزشک برنامة معالجه را تعیین خواهد کرد.
‏باید دانست، همچنان که سطح کلسترول خون افزایش می‌یابد، خطر پیشرفت بیماری کرونر قلب نیز زیاد می‌شود. همچنین عوامل خطرزا برای بیماری کرونر قلب شامل فشار خون بالا، سیگار کشیدن، سوابق خانوادگی بیماری کرونر قلب پیش از سن ۵۵ سالگی، دیابتها، بیماریهای عروقی، چاقی و مذکر بودن می‌باشند.
دکتر سید مرتضی صفوی
منبع : پزشک آن لاین


همچنین مشاهده کنید