پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

رژیم دلخواه جدیدترین و کارآمدترین نوع رژیم غذایی


رژیم دلخواه جدیدترین و کارآمدترین نوع رژیم غذایی
رژیم دلخواه چیست؟یکی از مهمترین مشکلات دهه های اخیر جوامع بشری ، مسأله چاقی است . حرکت جوامع به سمت زندگی ماشینی از یک سو و افزایش مصرف مواد قندی و چرب ، غذاهای آماده و سریع (fast food ) از سوی دیگر ، باعث شده که چاقی در صدر مشکلات جوامع قرار گیرد .
افرادی که اضافه وزن دارند می دانند که راه حل مشکلشان ، رعایت رژیم غذایی و افزایش تحرک بدنی است . با این حال به دلیل وجود یکسری موانع ، رعایت رژیم غذایی کاری مشکل و شاید دور از دسترس به نظر برسد .«رژیم دلخواه»با تلفیق توانایی پزشک و تجزیه و تحلیل کامپیوتر این موانع را از پیش رو برداشته است :
۱) یکی از این موانع، نا همخوانی غذاهای موجود در رژیم غذایی با غذای خانواده است . تهیه دو نوع غذا برای یک وعده برای خانم خانه کار مشکلی می باشد و از طرف دیگر قرار گرفتن فرد رژیم گیرنده بر سر سفره ای که غذاهای رنگین افراد دیگر خانواده در آن قرار دارد، اراده او را جهت حفظ رژیم غذایی تحت تاثیر قرار می دهد .خوشبختانه در یک «رژیم دلخواه »این امکان وجود دارد که برنامه غذایی فرد،متناسب با غذای طبخ شده معمول خانواده طراحی شود و فقط میزان مصرف این غذا ها در « رژیم دلخواه » مشخص گردد .
با این روش اگر دو فرد یا بیشتر در یک خانواده همزمان تصمیم به رعایت رژیم غذایی بگیرند، در « رژیم دلخواه » می توانند دو رژیم کاملاً مشابه با میزان متفاوت از مواد غذایی داشته باشند .بررسی ها نشان می دهد که رژیم هایی که بیشتر از یک نفر در خانواده آن را رعایت می کنند موفق تر از رژیم های یک نفره هستند .
۲) بسیاری از افراد یک یا دو وعدۀ غذایی را در محل کار مثلاً اداره یا دانشگاه صرف می کنند که در این حالت برنامه هفتگی مشخصی برای ناهار یا شام وجود دارد که با برنامه رژیم آنها متناسب نمی باشد.رعایت رژیم برای این افراد نیز در« رژیم دلخواه » بسیار آسان شده و برنامه غذایی این افراد نیز توسط این رژیم کاملاً هماهنگ با برنامه غذایی محل کارشان طراحی می گردد.
۳) مانع دیگر، علاقه شخصی بسیاری افراد به یکسری غذاهای خاص است . استفاده از «رژیم دلخواه » به فرد این امکان را می دهدکه اگر به یک غذای خاص علاقه بیشتری دارد، این غذا به دفعات بیشتر در رژیم او گنجانده شود. از طرف دیگر اگر به غذای خاصی بی علاقه است ، آن غذا از برنامه رژیم او حذف می گردد.
۴) مشکل دیگری که ادامه رژیم را برای فرد مشکل می کند حضور او در میهمانی یا برنامه های خاصی می باشد که با رژیم او هماهنگی ندارد.«رژیم دلخواه »برای این مشکل هم راه حل ارائه می دهد.در« رژیم دلخواه » می توان برای هر وعده غذایی مثلاً ناهار، چندین غذای مختلف با کالری یکسان ارائه کرد تا فرد بسته به غذای موجود، یکی از آنها را انتخاب کند. این روش آزادی عمل زیادی به فرد می دهد و رژیم غذایی هیچ محدودیتی از نظر حضور در مجالس مختلف برای فرد ایجاد نمی کند .
۵) تعدادی از افراد گمان می کنند که با یک رژیم غذایی کاملاً محدود می گردند و باید در یک چارچوب خاص قرار گیرند. ولی با استفاده از «رژیم دلخواه »می توان برای هر وعده غذایی حدود ۲۰ انتخاب مختلف ارائه کرد که فرد بر اساس سلیقه و امکانات می توان یکی از غذا ها را به دلخواه انتخاب کند.
به طور خلاصه با استفاده از «رژیم دلخواه »که با کمک کامپیوتر طراحی می شود، اغلب موانعی که بر سر راه افراد جهت رژیم گرفتن وجود دارد برداشته شده و افراد چاق ، لاغر ، مبتلایان به دیابت ، فشار خون ، افزایش چربی خون، بیماری قلبی،تیروئید، ورزشکاران و حتی اطفال می توانند رژیم غذایی دلخواه خود را داشته باشند و به وزن ایده آل برسند.
● نقش والدین در چاقی و لا‌غری کودکان
والدین نقش مهمی را در شکل دادن به رفتارهای تغذیه در فرزندان خود ایفا می کنند , و به همین علت در چاقی یا لاغری آنان تاثیر قابل توجهی دارند .
محققان می گویند : والدین با توجه به موقعیت ویژه خود می توانند , رفتارهای تغذیه ای فرزندان خود را به شکلی که مورد نظرشان است تبدیل کنند.
نتایج بررسی ها نشان داد , سطح پایین تحصیلات مادر , نا آشنا بودن غذا و سن پایین تر کودک موجب می شود تا مادران فرزندان خود را به خوردن غذای بیشتر تشویق کنند.
از سوی دیگر مادران چاق کمتر فرزندان خود را به خوردن غذای زیاد تشویق می کنند.
به عقیده محققان باورهای مادران درباره غذا و رفتارهای تغذیه ای آنان در چاقی کودکان نقش قابل توجهی دارد و برای جلوگیری ازگسترش چاقی یکی از راههای مناسب آموزش والدین و به ویژه مادران است .
دکتر ثریا درخشان فر
منبع : پزشک آن لاین


همچنین مشاهده کنید