شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پیش‌بینی وضعیت فناوری اطلاعات در سال ۲۰۰۸


پیش‌بینی وضعیت فناوری اطلاعات در سال ۲۰۰۸
صحبت‌های بسیاری از تحلیل‌گران، فروشندگان، مشاوران و صاحب‌نظران درباره پیش‌بینی وضعیت فناوری اطلاعات در سال ۲۰۰۸ را در نظر گرفته‌ایم، بعضی را پذیرفته‌ایم و بعضی را رد کرده‌ایم. خوشبختانه پیش‌بینی‌های سال گذشته ما تا حدّ زیادی درست از آب در آمد. امیدواریم پیش‌بینی‌هایمان در مورد سال ۲۰۰۸ نیز چنین باشد.
● ادامه حیات ویندوز اکس‌پی
مایکروسافت که قبلاً اعلام کرده بود از ۳۰ جون عرضه ویندوز اکس‌پی را متوقف خواهد کرد، این کار را تا پایان سال ۲۰۰۸ به تعویق خواهد انداخت. شایان ذکر است که بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها تبدیل سیستم موجود خود به ویندوز ویستا را متوقف کرده‌اند و کار آن‌هایی که تصمیم به تبدیل سیستم‌شان به ویستا گرفته‌اند نیز به کندی پیش می‌رود.
تنش بین‌المللی به خاطر رخنه‌گری (۱)
رخنه‌گران چینی به سیستم امنیتی یا دفاعی (یا هر دو) یک کشور دیگر رخنه کرده و به مدارک فوق سرّی و محرمانه دست خواهند یافت. افشای این رویداد باعث یک تنش بزرگ بین‌المللی و رد و بدل کردن اتهامات از دو سو خواهد شد و روابط بین این دو کشور را برای مدتی دچار بحران خواهد ساخت.
● فناوری اطلاعات و محیط زیست
ملاحظات محیط زیستی در فناوری اطلاعات شدّت خواهد گرفت و به صورت مدلی پایدار در سازمان‌ها و شرکت‌ها در خواهد آمد. ایجاد فضای سبز در مراکز داده‌ها (۲) و دفاتر کاری اجباری خواهد شد.
ملاحظات محیط زیست همراه با مسائل اقتصاد جهانی، موضوعات اصلی در سال ۲۰۰۸ خواهند بود و این امر به اقدامات جدّی دولت‌ها و شهروندان برای نجات کره زمین خواهد انجامید.
اتحادیه اروپا، نیروی دولتی اصلی در حمایت از وضع قوانین زیست محیطی در سال ۲۰۰۸ خواهد بود.
● تکامل شبکه
شبکه‌های بیسیم باز هم گسترش بیشتری خواهد یافت و بسیاری از مکان‌ها به سیستم Wi-Fi مجهز شده و به ارائه خدمات بیسیم خواهند پرداخت. محتویات رسانه‌ها، جستجو، شبکه‌های اجتماعی، خرید و خدمات متنوع دیگر، همگی به صورت بخش‌های استاندارد شبکه‌های بیسیم در خواهند آمد.
تا کنون نیز گسترش شبکه‌های بیسیم بسیار سریع بوده است ولی پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۰۸ نقطه عطفی در گسترش باز هم بیشتر آن‌ها باشد و این امر تا حدودی مدیون تأثیر iPhone است.
● سال لینوکس
با توجه به استقبال نه چندان گرم از ویندوز ویستا و کندی پیشرفت تبدیل سیستم‌های موجود به آن، لینوکس با سرعت بیشتری راه خود را به سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و نیز نهادهای دولتی باز خواهد کرد. همچنین این سیستم عامل جذابیت بیشتری برای کاربران خانگی و استفاده در لوازم الکترونیکی پیدا خواهد کرد. جیم زملین (۳)، رئیس بنیاد لینوکس، سال ۲۰۰۸ را سال «بسیار جالب، همراه با موفقیت چشمگیر برای لینوکس» می‌بیند و ما هم فکر می‌کنیم که در این مورد، حق با اوست. در انتظار کاربردهای متن‌باز (۴) متنوع و جور واجور باشید.
● رشد شبکه‌بندی اجتماعی (۵)
شبکه‌بندی اجتماعی تا پایان سال به بنگاه‌ها و شرکت‌ها نفوذ خواهند کرد. خدماتی شبیه آنچه توسط Salesforce.com ارائه می‌شود که به بازاریابان اجازه می‌دهد تا اطلاعات و مشتریان بالقوه خود را به اشتراک گذارند، در این بخش بازار، به صورت استاندارد در خواهد آمد. کاربردهای شبکه‌بندی اجتماعی نیز به طور فزاینده‌ای به تمام بخش‌های شرکت‌ها نفوذ خواهند کرد. البته مشکلات حفاظتی و امنیتی باید برطرف گردند.
● از بین رفتن فاصله‌ها
از بین رفتن حدّ و مرز بین کاربران و واحدهای فناوری اطلاعات در سازمان‌ها همچنان ادامه خواهد یافت و یکی از عوامل آن، پدیده شبکه‌بندی اجتماعی است.
کارمندانی که تلفن iPhone خریداری کرده‌اند آن را با خود به محل کارشان خواهند برد و واحد فناوری اطلاعات سازمان را مجبور به پرداختن به این مسأله خواهند کرد. با ادغام فناوری اطلاعات «خانگی» و فناوری اطلاعات «سازمانی»، مشکلات امنیتی و حفاظتی ناشی از عمل رخنه‌گران، هرزنامه‌ها (۶) و سایر جرایم اینترنتی، دردسرهای بسیاری را برای اداره‌کنندگان شبکه‌ها به وجود خواهند آورد.
● صدای طبل ادغام
روند خریداری شرکت‌های نرم‌افزاری کوچک‌تر از سوی شرکت‌های بزرگ‌تر ادامه خواهد یافت. همان‌گونه که IDC هم پیش‌بینی کرده است شرکت Salesforce.com در سال ۲۰۰۸ خریداری خواهد شد. ما انتظار داریم که این اتفاق برای شرکت Palm هم بیافتد.
● مجازی سازی کامپیوترهای رومیزی
ما نمی‌خواستیم در این زمینه به پیش‌بینی بپردازیم امّا ترسیدیم متهم به فراموشکاری شویم! با وجودی که برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که مجازی سازی کامپیوترهای رومیزی نوعی از کار‌خواه‌های نازک (۷) است امّا ما عقیده دیگری داریم. منظور از کارخواه‌های نازک، کاهش هزینه به خاطر استفاده از سخت‌افزار ساده‌تر در نزد کاربر است در حالی که مجازی‌سازی کامپیوترهای رومیزی درباره فراهم ساختن هوشمندانه کاربردهای متنوع برای کاربران کامپیوترهای رومیزی است.
● باز شماری آراء الکترونیکی
با وجودی که ما اعتقاد نداریم که آمریکا مرکز جهان است امّا انتخابات آینده آمریکا بیشتر از هر زمانی اهمیت جهانی یافته است. با وجودی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به خاطر رأی‌گیری الکترونیکی به مخاطره نخواهد افتاد امّا در برخی ایالت‌ها به دلیل نزدیکی آراء به بازشماری دستی نیاز خواهد بود.
پیش‌بینی ما این است که یکی از مهم‌ترین مشغولیت‌های کنگره جدید آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۰۸، چگونگی بازشماری آراء الکترونیکی خواهد بود. رئیس جمهوری جدید مستقیماً بر روی فناوری اطلاعات تأثیر گذار نخواهد بود امّا دیدگاه او نسبت به استفاده از فناوری، مطمئناً موثر خواهد بود.
منبع
"Tech Predictions for ۲۰۰۸", Nancy Weil, IDG News Service, PC world, ۲۷ Dec.۲۰۰۷
۱) hacking
۲) data centers
۳) Jim Zemlin
۴) open source
۵) social networking
۶) spams
۷) thin client
منبع : دوماهنامه گزارش کامپیوتر


همچنین مشاهده کنید