شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

رضایتمندی اهداکنندگان خون از سازمان انتقال خون ایران و عوامل مرتبط با آن در سال


رضایتمندی اهداکنندگان خون از سازمان انتقال خون ایران و عوامل مرتبط با آن در سال
● سابقه و هدف
تامین خون کافی و سالم برای نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی وظیفه اصلی سازمان انتقال خون ایران می‌باشد، لذا بررسی میزان رضایتمندی اهداکنندگان از شرایط اهدا، نحوه ارتباط پزشک و پرسنل خون‌گیری با اهداکننده و سهولت دسترسی به مراکز خون‌گیری در جلب اهداکنندگان سالم و مستمر و افزایش تعداد آن‌ها و نهایتاًَ تامین خون سالم و کافی اهمیت به سزایی دارد. تحقیق حاضر به منظور آگاهی علمی و منطقی از میزان رضایتمندی اهداکنندگان جهت استفاده برنامه‌ریزان و مسؤولان واحدهای فنی و آموزش، جذب و حفظ اهداکنندگان سازمان انتقال خون انجام شده است.
● مواد وروش‌ها
مطالعه‌ انجام شده از نوع توصیفی ـ تحلیلی بود. نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای، فرمول‌های آماری و تعیین شاخص رضایتمندی مشخص شدند. جامعه مورد مطالعه شامل حجم کل اهداکنندگان(۲۵۰۸ نفر) بود و پرسش‌نامه‌ها از طریق مراجعه مستقیم پرسشگران به هر یک از اعضای جامعه مورد مطالعه تکمیل شد. یافته‌ها توسط آزمون‌های آماری کای دو( Chi-square ) و (T-test)t با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
● یافته‌ها
بین نحوه مواجهه، ارتباط پزشک و پرسنل خونگیری در طی مدت مشاوره و خونگیری و هم چنین مراقبت‌های پس از اهدای خون با میزان رضایتمندی ارتباط مستقیم وجود داشت. بین شرایط فیزیکی محل خونگیری و خدمات ارایه شده پس از اهدای خون، با میزان رضایتمندی ارتباط مستقیم وجود داشت. بین تحصیلات و شاخص کلی رضایت، اختلاف معنی‌داری وجود داشت به این معنی که هر چقدر تحصیلات بالاتر رود، میزان رضایت پایین می‌آید(۰۵/۰ p< ). بین جنس مذکر و مؤنث، اختلاف معنی‌داری مشاهده نگردید. میزان رضایت از مراکز سیار به شکل معنی‌داری بیشتر از مراکز ثابت بود(۰۰۶/۰= p ). در مورد دفعات مراجعه برای اهدای خون، رضایت گروه مراجعه کنندگان مجدد(دو بار بیشتر) بیشتر از گروهی بود که یک بار مراجعه کرده بودند(۰۴/۰= p ).
● نتیجه گیری
بیشترین سطح رضایت اهداکنندگان از نحوه مواجهه و ارتباط پرسنل بخش خونگیری طی مدت خونگیری با اهداکنندگان می‌باشد و کمترین سطح رضایت اهداکنندگان از فواصل مکانی پایگاه‌های اهدای خون و سهولت دسترسی به پایگاه‌های انتقال خون است و سطح رضایت بالاتر از میزان ۵۰% می‌باشد.
نویسندگان: دکتر محمد کاخکی، حسن امامی، آرزو اودی، دکتر فاطمه رجب‌پور نیکنام، دکتر امیر مجدالدین جوانبخت
دکترای علوم آزمایشگاهی مرکز تحقیقات سازمان انتقال خون ایران - صندوق پستی: ۱۱۵۷-۱۴۶۶۵
منبع : فصلنامه پژوهشی خون


همچنین مشاهده کنید