جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بازیگری چند جانبه


بازیگری چند جانبه
مصر که تلا‌ش دارد تا بازیگری فعال در منطقه باشد به دلیل کاهش نقش اردن و ترکیه و نیز نیازهای غرب به حضور بازیگری منطقه‌ای بار دیگر در تحولا‌ت فلسطین فعال گردیده است.
مصری‌ها تلا‌ش دارند تا در موازنه‌ای چند وجهی ضمن اجرای اهداف طرح‌های به اصطلا‌ح صلح، منافع خود را در منطقه و عرصه بین‌الملل تامین نمایند. این رفتارها در چند محور قابل بررسی است. اولا‌ طرح اولیه مصری‌ها ارائه سناریوی صلح و اتحاد میان گروههای فلسطینی و تشکیلا‌ت خودگردان است. آنها با ارائه طرح ۱۴ ماده‌ای و رایزنی با تمام گروههای فلسطینی برای رسیدن به این مهم فعالیت می‌کنند.
قاهره برای اجرایی کردن این مسئله، نشستی را برای دسامبر در نظرگرفته است در حالی در حاشیه این اقدام مسائلی حاشیه‌ای نظیر کنار آمدن مقاومت با تکرار ریاست ابومازن بر تشکیلا‌ت خودگردان، حضور نیروهای عربی در غزه و در نهایت پذیرش سازش با رژیم صهیونیستی از سوی حماس را پیگیری می‌کند.شاید بتوان گفت که ادامه تحریم‌ها و بسته نگاه داشتن گذرگاه غزه، اعمال فشارهایی برای به سازش کشاندن گروههای فلسطینی باشد. ثانیا محور دیگر طرح مصر را اجرای اصل سازش میان اعراب و رژیم صهیونیستی براساس خواست آمریکا تشکیل می‌دهد.
بر اساس گزارش‌های منتشره مصر با بودجه‌ای ۵/۱ میلیارد دلا‌ری تلا‌ش دارد تا نشست آناپولیس ۲ را برگزار کند. دیدارهای مکرر مقامات مصری با مقامات رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی و غربی را می‌توان در این چارچوب ارزیابی کرد. هرچند که مصر این تحرکات را برای صلح فلسطین بر اساس طرح اعراب (ملک عبدالله ۲۰۰۲) عنوان می‌کند اما محور اصلی آن سیاست واشنگتن برای صلح اعراب و تل آویو می‌باشد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که قاهره چرخه‌ای از رایزنی‌های گسترده با طرفهای صهیونیستی، فلسطینی و عربی را آغاز کرده کرده در حالی که کشورهای غربی نیز با حمایتهای تبلیغاتی و مالی به پشتیبانی از آن می‌پردازند.مهم آنکه بازیگری مصر و برخی کشورهای عربی برای سازش در خاورمیانه در حالی از محورهای تحولا‌تی منطقه شده که غرب تلا‌ش می‌کند تا با این تحرک به نحوی از فعالیتهای ضد صهیونیستی فلسطینیان و اعراب در شرایطی که تل آویو در بحران سیاسی قرار دارد جلوگیری نماید در حالی که پیش ازاین بارها اعتراف کرده است که روند سازش شکست خورده و دیگر امیدی به اجرای آن در سال ۲۰۰۸ وجود ندارد.مصر که از خواسته‌های آمریکا، صهیونیست‌ها، اعراب و تشکیلا‌ت خودگردان آگاه است تلا‌ش می‌کند تا با استفاده از امکانات و نیازهای تمام طرف‌ها، منافع کلا‌نی را کسب کند که محور اصلی آن را خروج از انزوای منطقه ای تشکیل می‌دهد.
علی تتماج ‌
منبع : روزنامه سیاست روز


همچنین مشاهده کنید