شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اوباما از نگاه تل آویو


اوباما از نگاه تل آویو
اینکه باراک اوباما در صورت پیروز شدن در انتخابات چه سیاستی را در قبال خاورمیانه و رژیم صهیونیستی در پیش خواهد گرفت این روز ها به یک بحث مهم تبدیل شده است. یادداشت زیر که در روزنامه اسراییلی یدیعوت آحرونوت چاپ شده اگرچه حامل همه واقعیت نگاه صهیونیست ها به اوباما نیست ولی بخشی از نگاه نگران آنها را انعکاس می دهد. درباره مواضع اوباما در باره اسراییل بزرگنمایی هایی صورت گرفته وحتی برخی به قدرت رسیدن او را حاوی تغییرات بزرگ در قبال رژیم صهیونیستی می دانند ولی با توجه به پارادایم حاکم بر سیاست خارجی آمریکا چنین چیزی بعید وحتی غیر ممکن است. با این حال مطالعه نگاه روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت به اوباما بدون فایده نیست.
اگر هیچگونه تحول غیرعادی و ویژه ای رخ ندهد، دو هفته دیگر در برابر رئیس جمهور جدید آمریکا خواهیم بود که کسی جز باراک اوباما نیست.
رئیس جمهور آمریکا واقعا این اندازه مهم است؟ پاسخ مثبت است. حقیقت این است که رئیس جمهور آمریکا برای اسراییلی ها بسیار مهم بوده و تاثیری بر زندگی ما دارد که از تصور بسیاری خارج است. هفت میلیون اسراییلی شاید کوچک ترین تصوری از این امر نداشته باشند که زندگی آنها تا چه اندازه به آمریکا و رئیس جمهور آن بستگی دارد.
اوباما باعث نخواهد شد تا ما آرام به خواب برویم. چند روز دیگر ما در برابر رئیس جمهوری قرار می گیریم که هیچ ارتباطی با یهودیان و دولت یهودی ندارد. او مالکوم هینلن (مدیرکل نشست روسای جمهور در آمریکا) را نمی شناسد و از اییف فکسمان (مدیر گروه جلوگیری از بدنامی اسراییل) نمی ترسد. اطلاعات وی از خاورمیانه بسیار اندک است و اکنون با توجه به بحران اقتصادی جهانی تمامی هم و غم خود را صرف حل این بحران می کند و تازه پس از آن به فکر نوشیدن چای با لیونی و محمود عباس خواهد افتاد.
از هم اکنون به نظر می رسد (و من تاکید دارم که این موضوع صحیح است) که اسراییل به هیچ وجه روزهای خوشی را نخواهد دید.
اوباما مانند بوش پدر نیست. وی هیچ شباهتی نیز به کلینتون ندارد که عضو هستدروت صهیونی بوده و با جرج بوش پسر نیز تفاوت دارد که در گروهان ۱۰۱ آریل شارون جنگیده بود. در چنین شرایطی ما مشکلاتی نیز داریم که باید سریع تر حل شوند. مشکلاتی از قبیل بحران هسته ای ایران، تروریسم اسلامی، حماس، سوریه و اقتصاد.
شایعات و افسانه های زیادی در مورد قدرت لابی یهودی در واشنگتن و آیپک و اعضای آن وجود دارد ولی حقیقت این است که یهودیان آمریکا دیگر مانند سابق با اسراییل ارتباط ندارند. نسل فرزندان و نواده ها دیگر سخنان و فعالیت های رهبران اسراییلی را پیگیری نمی کنند.
آماده باشید تا اوباما بر سر کار آید و ای کاش که ما به کابوس سال های دور خود باز نگردیم: ملتی که به تنهایی زندگی می کند. آماده باشید تا مخالفان یهود بر سر کار آیند. نگرانی وجود ندارد. این امر دیر یا زود اتفاق می افتد. پیش از یک سال قبل با یک دلال خانه معروف در تل آویو دیدار کردم که به نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه ناسزا می گفت. من بر این گمان بودم که سارکوزی به عنوان رئیس جمهور جدید فرانسه دوست یهودی ها و اسراییل است. وی در پاسخ به من گفت: مشکل دقیقا همین است. سارکوزی امنیت را به یهودیان فرانسه هدیه داد و آنها دیگر از خرید خانه در تل آویو دست کشیدند.
اگر امروز بار دیگر آن دلال را ببینم به او حتما توصیه می کنم که برای روزهای بسیار سخت آینده، ذخیره ای برای خود کنار بگذارد. روزهای یخبندان فقط در زمستان رخ نمی دهند. بحران جهانی اقتصادی، بحرانی است که نسل کنونی هرگز شاهد آن نبوده و در نهایت به نقطه ای می رسد که به دنبال مقصر بگردیم و کسانی را به عنوان گناهکار محاکمه نماییم.
چه کسانی بودند که سال ها به آنها به چشم افتخار و نابغه های وال استریت نگاه می کردیم. آنها زیر پای تمامی جهانیان له شدند. انتظار می رود که دشمنی با یهودیان بسیار بالا بگیرد و در جریان بحران اقتصادی کنونی و پیامدهای آن افزایش بی سابقه ای را نیز شاهد باشد. ای کاش این بحران بر اوباما و اولین گام های وی در کاخ سفید و دفتر بیضی شکل تاثیر نگذارد که اسراییل فقط این را کم دارد.
منبع: پرس تی وی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید