شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

برجی بر بلندای آسمان


برجی بر بلندای آسمان
بالاخره برج میلاد بعد از ۱۲ سال انتظار افتتاح شد. هرچند هنوز خیلی از مراحل ساخت و تکمیل آن باقی مانده است اما در حال حاضر از این برج به عنوان بلندترین برج خاورمیانه و چهارمین برج دنیا یاد می شود.
این برج دارای کارکردهای گوناگونی است که عمده ترین آن ایجاد و گسترش شبکه دسترسی بیسیم به اطلاعات، زیرساخت مناسب برای سیستم های جدید تلویزیونی دیجیتال، بهینه سازی پوشش رادیو و تلویزیون، گسترش و بهینه سازی پوشش شبکه های بیسیم و پی جو، ایجاد جاذبه گردشگری و بهره مندی از فضاهای گردشگری، تجاری و فرهنگی (رستوران گردان، سکوی دید، گالری هنری، گنبد آسمان، موزه انقلاب اسلامی) و... است.
همان طور که گفته شد این برج دارای قسمت های مختلفی است که یکی از این قسمت ها مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات یا مجموعه یادمان است. این مرکز به منظور توجه به ارتباطات و اطلاعات به عنوان عنصر اصلی توفیق در فعالیت های تجاری دنیای امروز طراحی شده است. ترکیب اجزای مختلف این مجموعه به گونه یی است که تمامی امکانات مورد نیاز برای ایجاد ارتباطات مهم تجاری، علمی و فرهنگی را ممکن می سازد. بازار رو به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش غیرقابل انکار آن در ایجاد تغییرات اساسی در نحوه کسب و کار بشر به وسیله تسریع فعالیت ها و ایجاد ارزش افزوده برای آنها، باعث شده است کشورهایی که برای خود در آینده به دنبال جایگاهی شایسته هستند توجه به این امر و حضور در بازار گسترده تجارت الکترونیک و تجارت های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنایع مربوطه را مدنظر قرار دهند.
نگرش کشورهایی چون دوبی، مالزی، سنگاپور و هند و همچنین اختصاص قسمت اعظم بودجه های توسعه یی کشورهای صنعتی به صنایع مرتبط با فناوری ارتباطات و اطلاعات، شاهدی بر این مدعاست. از همین جهت مجموعه مرکز تجارت بین المللی و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات (پارک فناوری اطلاعات) به منظور گسترش، تسهیل و تشویق امر تجارت، به ویژه تجارت الکترونیک و ایجاد فضایی برای ارتباطات و گسترش دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده است.
از جمله ویژگی های این مرکز می توان به ارتقا و بهبود موجودی تکنولوژیکی صنایع کشور، به منظور بسط و توسعه قدرت رقابت آنها در بازارهای داخلی و به ویژه بین المللی به تامین مکانی برای رشد صنایع کوچک و متوسط متکی بر فناوری های پیشرفته، کاهش زمان مورد نیاز در فرآیند تجاری کردن دستاوردهای پژوهشی، به ویژه برای شرکت ها و صنایع نوپا با ایجاد ارتباط بین صنایع، موسسات دولتی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، آسان سازی همکاری و تشریک مساعی بخش های دولتی و خصوصی با محوریت یک نهاد عمومی همچون شهرداری، جذب بخش خصوصی داخلی و شرکت های فناوری اطلاعات ایرانی واقع در خارج از کشور به منظور صادرات خدمات فناوری اطلاعات و در اختیار گرفتن آخرین دستاوردهای این صنعت، تاکید بر فعالیت مشترک (خارجی- ایرانی) به منظور تسهیل فرآیند انتقال تکنولوژی به صنایع کشور و... اشاره کرد.
به گفته حسن خواجه نوری مدیر تاسیسات و قائم مقام مدیر پروژه برج میلاد از ابتدا به عنوان یک برج چندمنظوره طراحی شده که یکی از کاربردهای آن در حال حاضر IT و مخابرات است؛ کاربردی که به مرور زمان و به خاطر پیشرفت تکنولوژی و سیستم های IT کم رنگ شده است. وی در توضیح ویژگی های مخابراتی برج میلاد می گوید؛ «برج مخابراتی تلویزیونی میلاد، برجی چندمنظوره است که یکی از کاربردهای آن کمک به سیستم های مخابراتی است. سیستم های دیتا و مخابرات در دو طبقه لابی و بخشی از طبقه هفتم راس به اضافه طبقه نهم راس به طور کامل قرار دارند. در این طبقات اتاق های IT CENTER و DATA CENTER مستقر است که شفت میانی بین بخش های لابی و راس برای ارتباط بین طبقات از طریق کابل های فیبر نوری صورت گرفته است. در تمام فضاهای کنترلی سیستم کف کاذب و تهویه مخصوص اتاق های مرکز اطلاعات به همراه سیستم برق بدون وقفه (UPS) جهت روشنایی و مصارف تجهیزاتی مخابرات قرار دارد. با توجه به خاص بودن تجهیزات مخابرات جهت اطفای حریق در این فضاها از سیستم گاز FM-۲۰۰ استفاده شده است. همچنین فضاهای گفته شده دارای سیستم های کنترل دوربین مداربسته و سیستم کنترل تردد است.
وی در خصوص تفاوت کارایی برج میلاد با سایر برج های مخابرات دنیا نیز می گوید؛ «این برج هیچ تفاوت مخابراتی با برج هایی مانند تورنتو، شانگهای و... ندارد و ممکن است برخی از تفاوت های آن در جاذبه های گردشگری، نوع رستوران و... باشد. تنها ویژگی که می تواند برج میلاد را از سایر برج ها متمایز کند این است که در این برج از آخرین تکنولوژی های روز استفاده شده و آنتن آن از آنتن های به کار گرفته شده در سایر برج ها بلندتر است چرا که ارتفاع این آنتن به ۱۲۰ متر می رسد.»
خواجه نوری در خصوص این آنتن می افزاید؛ «همان طور که اشاره شد برج میلاد دارای یک دکل آنتن ۱۲۰ متری است که از تراز ۳۱۵« تا ۴۳۵« روی برج نصب شده است. این آنتن بلندترین آنتن مخابرات جهان در نوع خود است و با توجه به نوع فرستنده های موجود در ایران و جهان از یک دکل ۱۶ ضلعی که در نهایت به ۴ ضلعی ختم می شود تشکیل شده است. دکل مزبور غیر از کار فرستنده یی مخابراتی و تلویزیونی مرکزیت ناوبری بصری تهران، دسترسی آسان به مرکز مخابرات را نیز به عهده دارد.» وی همچنین یادآور می شود که هر ۲۰ متر از این آنتن برای آنتن دهی های مختلفی مثل UHF و VHF کارایی دارد و دیش های مخابرات نیز بسته به نیاز در قسمت های مختلف این آنتن نصب می شوند.
شیدا سپهری
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید