پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تفریح با سر تراشیده


تفریح با سر تراشیده
نتایج یک بررسی میدانی نشان می دهد بیش از نیمی از سربازان وظیفه دیپلم و زیر دیپلم روزانه بیش از ۱۰ نخ سیگار می کشند. براساس این تحقیق سیگار محبوب ترین سرگرمی اکثر سربازان وظیفه است که متناسب با سختی کار، برای آنها محبوبیت بیشتری پیدا می کند بطوریکه که در اوج نگرانی و استرس بعضا یک نخ سیگار حکم طلا را برای بعضی از سربازان پیدا می کند.
در این بررسی میدانی که با عنوان گرایش به سیگار در سربازان وظیفه انجام گرفته است سه گروه از سربازان زیر دیپلم، دیپلم و بالاتر از دیپلم مورد بررسی قرار گرفتند.براین اساس ۷۷ درصد سربازان زیر دیپلم به صورت نیمه مرتب در طول روز از سیگار استفاده می کنند. این رقم در سربازان دیپلم ۶۴ درصد و بالاتر از دیپلم ۴۷ درصد است.نکته جالب در این بررسی اهمیت خواب و استراحت به عنوان یکی از تفریحات مورد علاقه سربازان بعد از سیگار کشیدن است.
در این راستا بیشتر سربازان وظیفه گفته اند که بخش زیادی از اوقات فراغت خود را به استراحت برای جبران کمبود خواب سپری می کنند. تماشای تلویزیون و دنبال کردن مسابقات ورزشی سومین اولویت تفریحی سربازان وظیفه است.نکته جالب آنکه تنها ۱۱ درصد سربازان وظیفه اوقات فراغت خود را به مطالعه کتاب و روزنامه می پردازند.
حسین از سربازان وظیفه ۱۲ ماه خدمت درباره اوقات فراغت ایام بیکاری خود می گوید: اگر فرصتی پیدا کنم حتما می خوابم اما در ساعات فراغت به تماشای فیلم یا مسابقات ورزشی می روم.وی می افزاید: ابدا تمایلی به مطالعه روزنامه یا کتاب ندارم و تنها در مواقع خریدن سیگار از کیوسک ها تیترهای روزنامه های ورزشی را مرور می کنم.
حسین، پست دادن را کلافه کننده ترین کار در خدمت می داند و می گوید: بهترین چیزی که بعد از پست دادن بر روی برجک حالم را جا می آورد کشیدن یک نخ سیگار است."حامد.ش" از دیگر سربازان وظیفه است که خدمت خود را در یک منطقه مرزی در شرق کشور سپری کرده است. وی پس از خدمت سربازی به بیماری تنگی نفس مبتلا شده و می گوید: طوفان شن و قرار گرفتن در معرض مواد آلاینده شیمیائی مشکلاتی را برایش بوجود آورده است.
به گفته حامد سربازان زیر دیپلم نواحی مرزی به علت قرار گرفتن در معرض انواع مخاطرات و برای فرار از مشکلات به شدت به سیگار وابسته اند. حامد می افزاید: تفریح و اوقات فراغت برای سربازان نواحی مرزی تقریبا بی معنا است اما بیشتر افراد ترجیح می دهند ساعات بیکاری را به استراحت بگذرانند."محسن.ف" سرباز وظیفه اهل تهران که خدمت خود را در یکی از نقاط دور افتاده کشور سپری کرده، آشنائی با دوستان مجرم را زمینه گرایش به سیگار می داند و می گوید: چنان به سیگار وابسته شده ام که درنبود و عدم دسترسی به آن تنها با فکر کردن به پک های سیگار لذت می برم. وی می افزاید: در طول دوران خدمت نمی توان انتظار داشت که در یک فضای سالم و با افرادی صد در صد سالم مراوده داشت به خصوص که دوستان ناباب در طول دوران خدمت می توانند زندگی انسان را یک عمر تباه کنند.
به گزارش برنا، کارشناسان می گویند سربازان وظیفه در تمام نقاط جهان روحیات خاص و منحصر به فردی دارند; آنها با مسائل شیک و با پرستیژ روزمره ابدا سروکاری ندارند. وضعیت سربازان وظیفه وضعیت افرادی است که می باید تا مدت زمانی خاص در آماده باش به سر برند بنابر این سیگار و سایر تفریحات غیرعادی همچون استراحت زیاد یا تماشای تلویزیون به هیچوجه غیرعادی به حساب نمی آید.رفتار شناسان می گویند تبعات استفاده مداوم از سیگار در دوران خدمت می تواند در دراز مدت انگیزه گرایش به اعتیاد را در سربازان وظیفه دو چندان کند.
با این حال بنا به برخی ارزیابی های انجام شده بیشتر سربازان وظیفه ای که در طول دوران خدمت به سیگاری های حرفه ای مبدل می شوند، پیش از دوران خدمت و در دوران مدرسه سیگار کشیدن را تجربه کرده اند.در این میان نقش آموزش های اجتماعی و فرهنگ سازی به منظور کاهش تبعات این پدیده کاملا مغفول مانده است. با وجودی که نمی توان گرایش به سیگار در دوران خدمت را یک ناهنجاری اجتماعی بحساب آورد اما باید توجه داشت که تحولات رفتاری دوران خدمت از جمله تاثیر گذار ترین تغییراتی است که ممکن است سرتاسر دوران زندگی افراد را شامل شود.نتایج بررسی های رسمی در کشور نیز حاکی از آن است که سن شروع سیگار در ایران در حال حاضر ۱۳ سال یعنی ۵ سال قبل از شروع دوران خدمت است. بر این اساس می توان گفت که بخش زیادی از سربازان وظیفه ای که به طور مرتب سیگار می کشند، قبل از ورود به سن خدمت، سیگار را تجربه کرده اند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید