پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

در جست‌وجوی زمان از دست رفته


در جست‌وجوی زمان از دست رفته
عصر دیجیتال، «عصر بی‌صبری» است، اما در این دوره حفره سیاهی وجود دارد که شما را مجبور می‌کند تحمل و صبر پیشه کنید. از زمان روشن شدن سیستم کامپیوتری تا بوت شدن آن یا به اصطلاح بالا آمدن سیستم، زمانی است که به جز منتظر ماندن چاره‌ای دیگر ندارید و هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید تا موقعی که تصویر log on جلوی چشمانتان ظاهر شود و سیستم به قول معروف سرعت بگیرد.
برخی از کاربران در این زمان «پرت»، جلوی مانیتور می‌نشینند و به آن زل می‌زنند. برخی نیز برای خود یک فنجان قهوه می‌ریزند و می‌نوشند و به قول مونیکا لوس ۴۰ ساله که به تازگی یک کسب و کار آنلاین در خانه‌اش راه انداخته، در این جور مواقع می‌توانم دندان‌هایم را مسواک بزنم!
اما صنعت کامپیوتر قصد دارد این زمان از دست رفته را به کاربران کامپیوتر باز گرداند. شرکت‌های سازنده کامپیوتری قصد دارند در ماه‌های آینده، نسل جدیدی از کامپیوترها را معرفی کنند که خیلی سریع راه‌اندازی می‌شوند و فرصت‌های بازاریابی این صنعت در گرو احیای این زمان کوتاه است.
سرگئی کروپنین (Sergei Krupenin)، مدیر اجرایی بازاریابی شرکت DeviceVM، یک شرکت سازنده برنامه بوت سریع، می‌گوید: خیلی مضحک است که از کاربران بخواهیم چند دقیقه صبر کنند، در حالی که آنها می‌خواهند به طور مداوم کارهایشان را انجام دهند.
شرکت‌هایی نظیر هیولت پاکارد، دل و لنوو در حال کار روی سیستم‌هایی هستند که در کمتر از ۳۰ ثانیه به کاربران امکان می‌دهد به عملکردهای اساسی همچون ایمیل یا مرورگر وب دسترسی پیدا کرده و این برنامه‌ها را اجرا کنند.
شرکت Asus، که بزرگ‌ترین سازنده مادربورد در جهان است، در همین راستا ساخت یک نرم‌افزار راه‌انداز سریع را آغاز کرده است.
حتی مایکروسافت که نرم‌افزار ویندوزش اغلب برای شروع به کار زمان زیادی را از کاربران می‌گیرد، در حال ساخت نسل جدیدی از سیستم‌های عامل است.
این شرکت در وبلاگ خود آورده است: این سیستم عامل نسل جدید در کمتر از ۱۵ ثانیه بوت می‌شود.
این در حالی است که امروزه تنها ۳۵ درصد از سیستم‌ها مبتنی بر آخرین نسخه ویندوز مایکروسافت یعنی ویستا هستند و در کمتر از ۳۰ ثانیه راه‌اندازی می‌شوند.
اپل نیز سعی بر آن دارد که مکینتاش‌های خود را در رقابت با کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز سریع‌تر کند اما همچنان بسیاری از کاربران کم طاقت از سرعت بوت مکینتاش راضی نیستند.البته هنوز زیرساخت‌های اساسی در مورد کاهش زمان بالا آمدن سیستم‌ها فراهم نشده است و هنوز کاربران بی‌صبرانه، پای سیستم‌های‌شان می‌نشینند تا در نهایت صفحه اصلی ورود به دنیای کامپیوتر در جلوی چشمان‌شان ظاهر شود. اما به نظر می‌رسد که اقدامات شرکت‌های بزرگ پیش درآمدی برای یک تحول عظیم است.
در دوران قبل از ظهور اینترنت، تحمل و صبر افراد در مقابل بوت شدن کامپیوترشان بیش‌تر بود و لزوم و ضرورت سریع‌شدن کامپیوترهای غیر متصل چندان احساس نمی‌شد.اما امروزه که وب به دنیای ما راه پیدا کرده، صنعت کامپیوتر نیز سعی می‌کند جامعه معتاد به اطلاعات را که دیگر معنای صبر و تحمل برای ورود به دنیای مجازی را نمی‌شناسد، منتظر نگه ندارد.
گری اسمال، پروفسور موسسه علوم عصب شناسی و رفتار‌های انسانی Semel، وابسته به دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: هم‌اکنون شرایطی به وجود آمده که صنعت فناوری با وجود تمامی گوشی‌های هوشمند و ابزار‌های همیشه آنلاین باید دست به ابتکار جدیدی بزند.
وی می‌افزاید: مغز ما دیگر کشش تحمل فرآیند بوت شدن سیستم را ندارد و در مقابل این پدیده، بی‌طاقت شده است، گویی ابزار‌های دستی ما را بدعادت کرده‌اند.
البته مطمئنا سازنده‌های کامپیوتر صرفا به خاطر برطرف کردن دلواپسی و دغدغه‌های ما در مورد اطلاعات سیستم‌مان، مبادرت به ساخت کامپیوتر‌های جدید نکرده‌اند زیرا آنها منافع خودشان را نیز در نظر می‌گیرند. صنعت کامپیوتر به شدت رقابتی شده و به همین دلیل شرکت‌های این حوزه برای درآمدزایی، باید تلاش کنند و همیشه به دنبال فرصت‌های جدید باشند.سازندگان کامپیوتر اعلام کرده‌اند که بالا بردن سرعت بوت سیستم‌ها، فرصت و یک مسیر رقابتی جدید جهت خلاقیت در در‌آمد‌زایی محسوب می‌شود.
یکی از محققان شرکت هیولت پاکارد نشان داد در مواردی که زمان بوت کامپیوتر از چند دقیقه تجاوز کند، این مدت زمان اضافه، حس بی‌طاقتی کاربران را تشدید کرده و به لبریز شدن صبرشان منجر می‌شود. چهار یا پنج دقیقه انتظار برای کاربران عصر بی‌صبری یک عمر می‌گذرد.
در ماه ژوئن گذشته، شرکت HP نوع جدیدی از لپ‌تاپ‌ها را معرفی کرد که فرایند بوت بسیار سریع و یک هزار و ۲۰۰ دلار قیمت دارد. این شرکت اعلام کرد که این فناوری با گذشت زمان تکمیل شده و سریع‌تر از این هم خواهد شد. HP در حال حاضر، کامپیوتر‌هایی به فروش می‌رساند که مرحله بوت آنها ۳۰ تا ۴۵ ثانیه طول می‌کشد.
فیلیپ‌مک کینی، مدیر اجرایی گروه کامپیوتر‌های شخصی HP می‌گوید: این شرکت در عرض ۸ ماه توانسته سرعت بوت سیستم‌های خود را ۲۰ تا ۳۰ ثانیه کاهش دهد. به نظر می‌رسد تا موقعی که مایکروسافت روشی را برای کم کردن زمان بارگذاری ویندوزش پیدا کند، سازندگان کامپیوتر برنامه‌هایی را طراحی خواهند کرد که سرعت کامپیوتر‌ها را بدون در نظر گرفتن ویندوز بالا می‌برد.
این سیستم‌ها از نظر فنی و تکنیکی تنوع زیادی دارند، اما با این وجود همه آنها مبتنی بر سیستم‌عامل لینوکس هستند که دسترسی سریع کاربران به مرورگر وب و عملکرد‌های اصلی کامپیوتر را امکان‌پذیر می‌کند.
DeviceVM، سازنده برنامه بوت سریع با نام Splashtop اعلام کرده که به خاطر ساخت این برنامه نرم‌افزاری از سوی سازندگان کامپیوتری متحمل هزار تا ۲ هزار دلار جریمه شده است.
این شرکت امیدوار است نرم‌افزار جدید‌تری از این دست طراحی کند که بتواند بدون بوت کامل استفاده از منوی برنامه‌ها را برای کاربران میسر سازد.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید