پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آمیش‌های عصر دیجیتال


آمیش‌های عصر دیجیتال
● سردمداران فناوری که از فناوری گریزانند
در عصر حاضر که «عصر دیجیتال» نام گرفته، هر کسی از هر جای دنیا که باشد، متناسب با موقعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و بسته به میزان مهارت‌ها، سن و سال، نیاز‌ها یا سازگاری‌اش، از ابزار‌ها و تجهیزات ارتباطی و فناوری‌های پیشرفته بهره می‌برد؛ اما شاید جای تعجب باشد که برخی پیشگامان فناوری پیشرفته، از این دنیای مدرن دوری می‌گزینند.
ریچارد استالمن، یکی از پیشگامان و نامداران در عرصه برنامه‌نویسی کامپیوتری است که چندان میانه‌ای با فناوری‌های پیشرفته‌ ندارد. دنیای مدرن استالمن تنها در کامپیوترش خلاصه می‌شود. او حتی از تلفن همراه هم گریزان است.
استالمن که بنیانگذار جنبش نرم‌افزار‌های آزاد در دهه ۱۹۸۰ بود در این روز‌ها که به سن ۵۵ سالگی رسیده، زمان خود را به سفر دور دنیا و بحث و گفت‌وگو در مورد شغل خود می‌گذر‌اند.
استالمن با وجود آنکه ید طولایی در فناوری‌های پیشرفته دارد، عزلت و گوشه‌‌گیری از فناوری را در پیش گرفته است.
استالمن به عنوان یکی از مبارزان دفاع از حریم خصوصی، از حمل تلفن همراه خودداری می‌کند و در عین حال که تمامی کارش‌هایش را با کامپیوتر انجام می‌‌دهد، به ندرت و به طور پراکنده به اینترنت متصل می‌شود و از وبگردی اجتناب می‌کند.
خودش در این مورد می‌گوید: من بیش‌تر زمانم را در هواپیما و اتوبوس، یعنی جایی که هیچ دسترسی به اینترنت وجود ندارد،‌ می‌گذرانم و از این رو در عمل بیش‌تر، زمان من به صورت آنلاین سپری می‌شود.
وی می‌افزاید: خوشبختانه کامپیوتر قدرتمندی دارم که حتی بدون اتصال به وب نیز کار‌های فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد؛ کار‌هایی که بسیاری از کاربران در مورد آن هیچ اطلاعی ندارند.
● بیزاری از تجارت الکترونیکی
استالمن می‌‌گوید: من خودم را خوب نمی‌شناسم و به همین خاطر از تجارت الکترونیکی می‌پرهیزم!
به نظر بسیاری بخشی از نگرش‌ها و دیدگاه‌های استالمن به مسایل فلسفی و بخشی نیز به تمایل وی در انجام دادن کار‌ها به بهترین شکل ممکن بر می‌گردد.
به عنوان مثال او تنها زمانی ایمیل خود را چک می‌کند که بخواهد به یکی از پیغام‌های دریافت شده‌اش پاسخ بدهد.استالمن نیز همانند بسیاری از ما که با رسیدن پیغام‌های هشدار دریافت ایمیل جدید، دچار استرس می‌شویم، با این مساله دست و پنجه نرم‌ می‌کند. تحقیقات دانشگاه Glasgow نیز نشان می‌دهد ۳۴ درصد از ما از مواجه شدن با تعداد نامه‌هایی که به صندوقچه ایمیل‌مان وارد می‌شوند، دچار استرس می‌شویم.
از آنجا که افرادی که در صنعت کامپیوتر مشغول به فعالیت هستند، باید برای در دسترس بودن همیشه و به صورت مداوم، خود را با جدید‌ترین سیستم‌های ارتباطاتی سازگار کنند، مجبورند که بار حجم وسیعی از ابزار ارتباطی را به دوش بکشند.
در هر صورت به‌رغم کشش شدید فضا‌های مجازی نظیر ایمیل، وبلاگ‌ها و حتی خود اینترنت، بسیاری از متخصصان فناوری بازخورد متفاوتی از خود بروز داده و تعامل با دنیای فناوری‌های پیشرفته را تنها به چندین ابزار مدرن محدود می‌کنند.
کلیفورد استول (Clifford Stoll)،‌ یکی از ستاره‌ شناسانی است که در دهه ۱۹۸۰ برای یافتن هکر‌های کامپیوتر شوروی تلاش بسیاری کرد. وی یکی از منتقدان اینترنت است و با ورود کامپیوتر‌ها به مدارس مخالف است.
استول اگرچه وب‌سایتی را مدیریت می‌کند که در آن بطری‌های شیشه‌ای دست‌ساز را به فروش می‌رساند، اما خیلی به ندرت از اینترنت استفاده می‌کند. در بسیاری موارد، متخصصان فناوری که از سیستم‌های جدید بهره می‌برند در جلب مشتری شکست خورده و همین امر باعث سرخوردگی آنها می‌شود.
● زندگی بدون ایمیل
دونالدنات (Donald Knuth)، پروفسور بازنشسته، همانند بسیاری از ۷۰ ساله‌ها با ایمیل میانه خوبی ندارد،‌ اما فقدان این رابطه با دنیای مجازی باعث شده که وی ۲۰ سال پیش تصمیم آگاهانه‌ای اتخاذ کند. این متخصص کامپیوتر که در خانه‌ای در محوطه دانشگاه استانفورد کالیفرنیا – مهد غول‌های فناوری همچون گوگل، هیولت پاکارد و یاهو – زندگی می‌کند اما معتقد است که نباید وقت‌اش را با این ابزار مدرن تلف کند.
نات زمانی را که می‌خواهد با ابزار ارتباطی و اینترنت بگذراند، برای نوشتن کتاب‌اش «هنر برنامه‌نویسی کامپیوتر» که ۴۰ سال نوشتن آن طول کشیده و تاکنون توانسته از ۷ فصل تنها ۴ فصل آن را تمام کند، صرف می‌کند.
نات می‌افزاید: ایمیل یک ابزار خارق‌العاده برای افرادی است که نقش آنها در زندگی، در صدر بودن است، به همین دلیل این ابزار برای من کارآیی ندارد زیرا من برعکس این افراد هستم.
دوری گزینی تعداد انگشت شمار متخصصان فناوری‌های پیشرفته از دنیای دیجیتال پدیده‌ای است که کوین‌کلی، بنیانگذار نشریه Wired، آن را «آمیش‌نو» «Neo-Amish» نامیده است. این مهندسان و برنامه‌نویسان نامدار کامپیوتری، به جای تسلیم شدن و سرفرود آوردن در مقابل وسوسه‌های فناوری‌های پیشرفته «فرهنگ همیشه در دسترس بودن» را زیر پا گذاشته و زندگی با کیفیت را برای خود برگزیده‌اند.
کوین کلی در وب‌سایت خود نوشته: بسیاری از مردم زیر‌ بار ابزار‌هایی همچون ایمیل، وبلاگ، Twitter و هزاران ابزار دیگر سردرگم مانده‌اند و خودشان هم نمی‌دانند چه باید بکنند و فقط تعداد انگشت‌شماری هستند که در نهایت به یک راهکار منطقی دست می‌یابند: خاموش کردن همه ابزار‌های ارتباطی و اینترنت براساس نظر مارک هارست، نویسنده کتاب «Bit Literacy» (سواد بیتی) این راهکار‌ها ممکن است در ظاهر موثر و موفق نباشند اما این مشکل یعنی اغوا شدن افراد توسط فناوری‌های پیشرفته، به یک امر رایج و متداول درآمده است و گریبان بسیاری را گرفته است.
وی معتقد است که بسیاری از مردم در زیر بار حجم وسیع ابزار ارتباطی در حال خرد شدن و شکستن‌اند، ‌حتی اگر هیچ دلبستگی به آنها نداشته باشند!
هارست می‌گوید: مردم در دنیای دیجیتال امروزی، متحمل اضطراب و تشویش بسیاری می‌شوند و بسیاری از آنها حتی آگاهی ندارند که چقدر فناوری‌های پیشرفته آنها را تحت تاثیر قرار داده‌‌اند.
وی می‌افزاید: فناوری به طرز وحشیانه‌ای، بخش اعظمی از زندگی افراد را از چنگ آنها درآورده است.
● ستایش فناوری
استالمن معتقد است که بسیاری از افراد در بند فناوری‌هایی که به قول بعضی‌ها توسعه و پیشرفت به همراه خود دارند، گرفتار شده‌‌اند.
وی می‌گوید: افراد فناوری‌های جدید را ستایش می‌کنند در حالی که حتی از پیامد‌های اجتماعی استفاده از آنها اطلاعی ندارند.
در هر صورت، هارست می‌گوید که برخلاف نات که یک دستیار دارد و هر سه ماه یکبار، پیغام‌های جدید هارست را برایش می‌آورد یا استالمن که از جلال و شکوه مدیریت سازمان خودش برخوردار است، هیچ کس آنقدر امتیاز و موقعیت آنچنانی ندارند که خیلی راحت قید همه چیز (فناوری‌های پیشرفته) را در زندگی‌شان بزند.
وی می‌افزاید: به ندرت کسی پیدا می‌شود که بتواند ساختار شکنی کند و از قید و بند فناوری‌های مدرن دنیای دیجیتال رها بشود ولی استثنا‌هایی هم وجود دارد. به طور مثال اگر شما فرد نوگرایی باشید، می‌توانید یک نفر را به استخدام خود در‌آورید و خود را از یک مجموعه و فضایی که پر از فناوری‌های مدرن است بیرون بکشید.
وی خاطرنشان می‌کند: اما بسیاری از مردم مسوولیت خاصی برعهده دارند که باعث می‌شود همیشه متصل و در دسترس باشند!
ترجمه: نسترن صائبی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید