شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آفتاب تابان ایران و انرژی خورشیدی


آفتاب تابان ایران و انرژی خورشیدی
گرمای خورشید توانم را بریده است. «آفتاب تابان» به طور مستقیم بر سرم می‏تابد. عرق از سر و صورتم سرازیر شده است. به سختی نفس می‏کشم. کنار خیایان ایستاده‏ام. دستم را برای چشمانم سایبان کرده‏ام. بالاخریه یک تاکسی جلوی پایم می‏ایستد. سوار می‏شوم. سقف تاکسی برایم سایبانی می‏شود. پنجره را باز می‏کنم. باد به صورتم می‏خورد. خنک می‏شوم.
بازدید من از هشتمین نمایشگاه بین‏المللی محیط زیست برای نوشتن این گزارش بهانۀ خوبی بود. غرفۀ شرکت فیبر نوری و برق خورشیدی هدایت نور وابسته به شرکت‏ کابل‏های مخابراتی شهید قندی نظر من را به خود جلب کرد. «شرکت فیبر نوری و برق خورشیدی در سال ۱۳۶۸ با سرمایه‏گذاری شرکت مخابرات ایران و با هدف تولید فیبرنوری، سلول و پنل‏های فتوولتائیک در دو فاز در کشور و در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع در منطقۀ پونک تهران تأسیس و در سال ۱۳۷۱ به بهره برداری رسید. در سال ۱۳۷۸ با شرکت کابل‏های مخابراتی شهید قندی ادغام گردید، و در سال ۱۳۸۳ در راستای خصوصی‏سازی شرکت‏های دولتی، کلیۀ سهام آن در بورس اوراق بهادر عرضه گردید و مجدداً در سال ۱۳۸۵ به نام «شرکت فیبر نوری و برق خورشیدی هدایت نور» به ثبت رسید و در حال حاضر به عنوان یکی از شرکت‏های زیر مجموعۀ شرکت کابل‏های مخابراتی شهید قندی فعالیت خود را ادامه می‏دهد. سلول های فتوولتائیک ساخته شده در شرکت از نوع پلی کریستال با ابعاد ۱۰×۱۰ سانتی متر مربع بود که طی فرآیند خاص ساخته می‏شوند. فیبر نوری که در این شرکت تولید می شود از نوع تک مد است که عمدتاً در شبکه-های مخابراتی کاربرد دارد و برای ساخت هر نوع کابل نوری مناسب است. برای تولید فیبر نوری از متداولترین روشها یعنی روش رسوب دهی در فاز بخار (MCVD) استفاده می‏شود که در طی یک فرآیند شیمیایی با افزودنی مناسب ضریب شکست لولۀ شیشه‏ای را تغییر داده و آن را تبدیل به میلۀ شیشه‏ای موسوم به پیش سازه نموده و سپس در یک فرآیند جداگانه پیش سازه تولیدی کشیده به صورت فیبر نوری به قطر ۲۵۰ میکرومتر در آورده می‏شود.»
● سلول خورشیدی :
سلول‏های فتوولتائیک ساخته شده در شرکت از نوع پلی‏کریستال با ابعاد ۱۰×۱۰ سانتی‏متر مربع بوده که طی فرآیند خاص ساخته می‏شوند و دارای مشخصات ذیل می‏باشند.
▪ مشخصات سلول تولیدی؛
ـ توان: ۳.۱ وات؛
ـ ولتاژ: ۴۵.۰ ولت؛
ـ جریان: ۷.۲ آمپر؛
ـ ضخامت: ۳۰۰ میکرون؛
ـ پنل فتوولتائیک ۴۵ وات
هر پنل فتوولتائیک متشکل از ۳۶ سلول خورشیدی می‏باشد که در سالن تولید پنل خورشیدی توسط دستگاه‏های ویژه ابتدا به صورت سری توسط دستگاه جوش آلترا سونیک به یکدیگر جوش داده و سپس به وسیلۀ دستگاه لمیناتور، جهت مقاومت‏دهی به سلولها و نشکن شدن پنل، در یک دمای خاص لمینه می‏شوند و بعد از این مرحله‏، عمل نصب جعبه اتصال، نصب فریم دور پنل و عایق‏بندی آن انجام می‏گیرد که در نهایت بعد از تست و آزمایش تک تک پنل‏ها توسط واحد اندازه‏گیری، بسته‏بندی و به انبار منتقل می‏گردند.
▪ مشخصات پنل:
ـ توان: ۴۵ وات؛
ـ ولتاژ: ۵.۱۶ ولت؛
ـ جریان: ۷۳.۲ آمپر؛
ـ ابعاد: ۱۱×۴۶۲×۹۷۷ میلی مترمکعب
پنل‏های فتوولتائیک تولید شده در شرکت فیبر نوری و برق خورشیدی هدایت نور تحمل کار در دمای ۵۰-۹۰+ درجۀ سانتیگراد را دارا بوده و توانائی کار در محیطی با رطوبت ۱۰۰% را دارا می‏باشند. این پنل‏ها به دلیل استفاده از فریم‏های استیل و عایق‏بندی خاص در مقابل خوردگی بسیار مقاوم هستند. از دیگر ویژگی‏های این پنل‏ها می‏توان به انعطاف‏پذیری آنها در برابر ضربات وارده، DOUBLE GLASS (دبل گلس) یا دو طرف شیشه بودن آنها و استفاده از جوش آلترا سونیک بر روی سلول‏ها اشاره کرد. انتخاب پنل‏های پلی‏کریستال در مقابل پنل‏های تک کریستال و آمورف به دلیل شرایط خاص آب و هوایی ایران و وجود آفتاب شدید در بیشتر روز‏های سال و طول عمر بالای آنها بوده که توانسته در مواردی برق خورشیدی را جانشین مطمئن سوخت فسیلی در ایران نماید.»
بیشتر مناطق کشور ما از آفتاب بهرۀ کافی می‏برد. استفاده از سلول‏های خورشیدی برای تولید برق می‏تواند جایگزین مناسبی برای سایر منابع تولید نیرو باشد. پارک پردیسان تهران نمونۀ خوبی از استفاده از سلول‏های خورشیدی است. احداث نیروگاه‏‏های برق خورشیدی، تولید خودروی خورشیدی، استفاده از نیروی خورشیدی برای تأمین برق شهرک‏های مسکونی، B.T.S، ایستگاه‏های هواشناسی و تابلو‏های تبلیغاتی از جمله ایده‏های است که با دیدن محصولات این شرکت به ذهن می‏رسد. پیشرفت فن‏آوری استفاده از نیروی خورشیدی منجر به استفاده از سلول‏های کوچکتر و با توان بالاتر شده است. بدین ترتیب مشکل فضای مورد نیاز برای سلول‏های خورشیدی نیز به تدریج حل شده است.
با تأسیس شهرک‏های جدید و گسترش شهرک‏نشینی در ایران می‏توان به جای استفاده از برق سراسری از سلول‏های خورشیدی استفاده کرد. برای نمونه می‏توان از شهرک اکباتان نام برد. فضای پشت بام بلوک‏های شهرک مکان مناسبی برای نصب سلول‏های خورشیدی است. بدین ترتیب نه تنها برق عمومی بلوک‏ها از طریق نیروی خورشید تأمین می‏شود بلکه برق بخش‏های اختصاصی نیز از این طریق تأمین خواهد شد. بدین ترتیب با یک بار هزینه برای نصب سلول‏های خورشیدی هزینۀ برق از سبد هزینه‏ها حذف خواهد شد. به عبارت دیگر با حرکت به سوی تأمین نیرو از طریق انرژی خورشیدی می‏توانیم به بزرگترین صادرکنندۀ برق تبدیل شویم.
همچنین استفاده از انرژی خورشیدی در خودروها مصرف بنزین را کاهش خواهد داد. از سوی دیگر با در دسترس بودن نیروی خورشید در همه‏جای کشور سوختی رایگان در دسترس قرار خواهد گرفت و مشکل مصرف بنزین و الودگی ناشی از مصرف آن از بین خواهد رفت.
خنکی باد باعث شد نظرم به اطراف بیشتر جلب شود. چشمم به چراغ چشمک‏زن افتاد. صفحۀ صافی بالای آن نظرم را جلب کرد. چراغ چشمک‏زن بعدی نیز صفحۀ مشابهی داشت. همینطور بعدی و بعدی. سلول خورشیدی بود. به فکر فرو رفتم. پس «آفتاب تابان» همیشه بد نیست. آن هم کشور ما که به راستی به خاطر طبیعتش به راستی باید «سرزمین آفتاب تابان» نامیده شود.
بهمن کبیری پرویزی
منبع : سایت الف


همچنین مشاهده کنید