شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

فنآوری ارتباطی زمینه‌ی عدالت گستری


فنآوری ارتباطی زمینه‌ی عدالت گستری
عدالت گستری،یکی از شعارهایی است که دولت نهم از ابتدای فعالیت خود مطرح کرده و تلاش می‌کند تا آن را محقق سازد و البته در همین راستا، گسترش خدمات رسانی به روستاها و مناطق محروم را جزو اصلی‌ترین برنامه‌های خود بیان کرده و دنبال می‌کند.
شاید بتوان، امکان بهره‌مندی از فنآوری‌های ارتباطی را یکی از اصلی‌ترین خدماتی دانست که دولت تلاش می‌کند تا با استفاده از توانمندی‌های آن، محرومیت زدایی از روستاها را عملیاتی سازد.
این موضوع نیز بارها و بارها در مراسم‌های مختلف از سوی دکتر محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده و وی مکرراً بر این موضوع تأکید داشته که بحث و اقدام خدمت رسانی به روستاها و نواحی دور افتاده در برنامه‌های عمده وزارت گنجانده شده و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم.
به گفته وی، بر اساس تصمیم‌های گرفته شده، در دولت نهم، روستاهای کشور تا پایان سال ۸۷ از نعمت استفاده از خدمات ارتباطی بهره‌مند خواهند شد.
بر این اساس اقدام‌ها از ابتدای سال جاری آغاز و با توجه به برنامه‌ریز‌ی‌های صورت گرفته، تا پایان سال جاری تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار و تا پایان سال ۸۷ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار امکان استفاده از این فنآوری را خواهند داشت.
طبق اطلاعات موجود، بیش ۶۵ هزار روستا در سطح کشور وجود دارد که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، تنها ۳۱۲ روستا به خدمات ارتباطی مجهز بودند در صورتی که طی ۲۷ سال گذشته و با تلاش‌های انجام شده، فناوری ارتباطی به ۵۳ هزار روستا وارد شده که از این میان، ارتباط رسانی به هشت هزار روستا طی دو سال ابتدایی فعالیت دولت نهم صورت گرفته است.
بدون شک، ارتباط رسانی به برخی از مناطق صعب العبور کشور به دلیل برخورداری از موقعیت‌های خاص جغرافیایی، بصورت سنتی و بدون استفاده از فنآوری‌های نوین امکان پذیر نمی‌باشد.
در همین راستا نیز استفاده از فنآوری GSM-WLL و همچنین علوم فضایی به منظور برقراری ارتباطات مخابراتی این نوع از روستاها مورد توجه جدی مسوولان ذی‌ربط قراردارد تا بتوانند با بهره‌گیری از دانش روز، امکان محرومیت زدایی و اجرای شعار عدالت گستری دولت را محقق کنند.
شهرستان‌های سمیرم در استان اصفهان و ممسنی در استان فارس، از جمله این نقاط محروم محسوب می‌شوند که طی سال‌های گذشته به طور جدی مورد توجه مسوولان بوده و هم اکنون با اقدامات موثری که صورت گرفته، شاهد بهره‌مندی هر چه بیشتر این نقاط محروم، از فناوری ارتباطی هستیم.
به گفته مهندس زمانی، مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از پایان نخستین سفر هیات دولت به این استان، سفار‌شهای ویژه‌ای را در خصوص این شهرستان به منظور رفع محرومیت ارتباطی آن، مطرح کردند.
دکتر محمد سلیمانی خواستار برنامه‌ریزی، ارایه طرح و کنترل پروژه‌های لازم به منظور فراهم آوردن بسترهای لازم در خصوص استفاده ساکنان این منطقه از فنآوری ارتباطی شده بود.
در همین راستا نیز مسوولان مخابرات، استان اصفهان را به هفت محور تقسیم کردند که در هر محور چهار شهرستان گنجانده شده بود و کارشناسان ذی‌ربط به صورت مستمر در این محورها حضور یافتند.
مهندس زمانی معتقد است که هم اکنون، تلاش‌های صورت گرفته طی شش ماهه نخست سال جاری در برخی از این مناطق از جمله سمیرم و فریدون شهر به نتیجه رسیده است.
وجود بیش از ۲۲ هزار تلفن ثابت منصوبه و بهره‌مندی از ضریب نفوذ بیش از ۲۴ درصدی در این حوزه، در شهرستان سمیرم، از جمله دستارودهای به دست آمده است.
مدیر عامل مخابرات استان اصفهان خاطر نشان می‌کند که به دلیل وضعیت کوهستانی و صعب العبور این منطقه تلاش شد تا با نصب هشت سایت WLL در سطح شهرستان، امکان ارایه تلفن خانگی به روستائیان این منطقه فراهم شود.
همچنین تجهیز و راه‌اندازی دفاتر ICT روستایی نیز با هدف کاهش سفرهای بین جاده‌ای روستائیان انجام شد که به گفته مهندس زمانی، ۲۸۵ دفتر ICT روستایی راه‌اندازی شده در روستاهای استان اصفهان موجب شده تا طی هفت ماهه نخست سال جاری، ۴۵۰ هزار سفر ساکنان این مناطق به شهرو بر عکس، حذف شود.
اجرای فیبرنوری شهررضا تا سمیرم از جمله پروژه‌های بزرگی بود که طی یک و نیم سال گذشته با هزینه‌ای در حدود ۲۰ میلیارد ریال اجرا شد و زیرساخت‌های لازم برای ارتباط رسانی به هموطنان ساکن در این نقاط را فراهم کرد.
مهندس امیری مدیر عامل مخابرات استان فارس نیز در زمینه تلاش‌های صورت گرفته در خصوص ارتباطات روستایی در این استان می‌گوید: با تلاش‌های صورت گرفته، تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار این روستا تا پایان سال جاری از نعمت استفاده از ارتباطات مخابراتی، برخوردار خواهد شد.
به گفته وی، استان فارس تصمیم دارد به عنوان یکی از استان‌های بزرگ کشور، برقراری ارتباط برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار را نیز تا پایان سال جاری مهیا کند که در این راستا تجهیزات لازم تهیه و برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گرفته است.
به اعتقاد امیری، شهرستان نورآباد ممسنی، در سال ۸۰ یکی از محرومترین شهرستان‌های کشور از نظر بسترهای ارتباطی محسوب می‌شد که با اختصاص امکانات و تجهیزات بیشتر طی سال‌های گذشته به این استان، هم اکنون سهم بسیار خوبی را در امر توسعه فناوری ارتباطی به خود اختصاص داده است.
نورآباد ممسنی در حال حاضر بیش از ۴۲ هزار تلفن منصوبه دارد که ضریب نفوذ این نوع از تلفن در آن به ۲۵ رسیده است.
بهره‌مندی از ۲۲ سایت تلفن همراه (BTS) ، ۳۰۰ کیلومتر فیبرنوری و ۱۳ دفتر ICT روستایی از دیگر دستاوردهای بدست آمده طی سال‌های گذشته در این شهرستان محسوب می‌شود.
امیری خاطر نشان می‌کند که ظرف سه سال گذشته بیش از ۹۷ میلیارد ریال در زمینه توسعه تلفن ثابت و همراه در شهرستان ممسنی هزینه شده که ۲۰ میلیارد ریال آن طی سه ماهه اخیر و بعد از هفته دولت اختصاص یافته است.
با توجه به موارد مطرح شده و نمونه‌های ذکر شده به نظر می‌رسد، دستیابی به اهداف پیش بینی شده در خصوص ارتباط رسانی به همه روستاهای کشور، دور از دسترس نیست و در صورتی که تلاش‌های مسوولان و کارشناسان ذی‌ربط همچون گذشته ادامه یابد، می‌توان امیدوار بود که طی سه سال آینده هیچ نقطه بدون ارتباطات در کشور وجود نداشته باشد
سعید کریمی
منبع : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید