پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


گزارش عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۸۵


گزارش عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۸۵
واگذاری نزدیک به هشت‌میلیون سیم‌کارت تلفن همراه، یکی از مهمترین اقدامات صورت‌ گرفته از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ طی یکسال گذشته بوده است.
در همین راستا و در حالی که هنگام ثبت‌نام پیش‌بینی می‌شد، تنها سه میلیون نفر به باجه‌های پستی مراجعه کنند، حدود هشت‌ میلیون نفر برای ثبت‌نام این نوع از سیم‌کارت‌ها اقدام کردند.
بر اساس قراردادی که با پیمانکاران عمومی(GCها) داشتیم،‌ فکر می‌کردیم بتوانیم واگذاری‌ها را سریعتر انجام دهیم، اما وقتی وعده‌ها عملی نشد،‌تصمیم به یافتن راه‌کار دیگری گرفتیم.
ایجاد تحرک میان مدیران یکی از راه‌کارهای انتخاب شده بود و بر اساس آن تلاش کردیم تا در دیدارهایی که با بدنه کارشناسی و کارمندان انجام می‌شد، انگیزه ملی را در آن‌ها تقویت کنیم.
از سوی دیگر، در سفرهای استانی نیز از همکاران خود خواستیم تا نیاز مردم را سریعتر برطرف کنند، از این طریق توانستیم ظرف مدت کمتر از نه ماه تمام واگذاری‌ها را انجام دهیم.
افزایش نرخ رشد تلفن همراه در کشور نیز در سال جاری یک جهش قابل توجه داشت به گونه‌ای که،‌ در آغاز سال ۸۵ حدود ۵/۸ میلیون مشترک وجود داشت، ولی در حال حاضر با احتساب ایرانسل و تالیا حدود ۷/۱۶ میلیون مشترک تلفن همراه در کشور داریم.
از سوی دیگر در ابتدای کار، همه شهرها تحت پوشش تلفن همراه قرار نداشت، اما هم‌اکنون تمام ۱۰۱۶ شهر کشور، تحت پوشش تلفن همراه هستند و در آنها تلفن همراه واگذار می‌گردد.
در حوزه تلفن ثابت نیز،‌ طی یک‌سال گذشته تلاش‌های بسیاری صورت گرفت، به گونه‌ای که واگذاری این نوع از تلفن، در تمامی شهرهای ۲۴ استان کشور به روز شده و در مابقی استان‌ها نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند و حتی در تعدادی از این هفت استان باقی مانده، پیشرفت کار در حدود ۹۵ درصد بوده است.
ورود پست بانک به روستاها و ارایه خدمات به روستائیان، یکی دیگر از مهمترین اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی یکسال گذشته است.
تا به حال هیچ بانکی که مجموعه‌ای از خدمات بانکی را انجام دهد، در روستاها حضور نداشته است،‌ اما شرکت پست‌بانک در طول سال گذشته، از طریق بخش خصوصی در یک‌هزار و ۴۰۰ روستا حضور یافت و ارایه خدمات بانکی به آن‌ها را مدیریت کرد.
پست‌بانک در قالب دفاتر ICT روستایی، در روستاها حضور می‌یابد که در برخی از آن‌ها همه نوع فعالیت بانکی را عرضه می‌کند و در برخی دیگر در حد گرفتن قبض و انتقال پست‌ مالی به روستائیان خدمات می ‌دهد.
همچنین در سال گذشته نرخ ارتباط‌رسانی ‌روستاها نیز افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که در آغاز کار دولت نهم ۴۵ هزار روستا دارای ارتباط بودند،‌در حالی که هم‌اکنون ۵۱ هزار روستا از سیستم‌های ارتباطی استفاده می‌‌کنند.
در حال حاضر ارتباط بسیاری از روستاها به صورت « GSM روستایی» تامین می‌شود که تلاش می‌کنیم بتوانیم از آن به عنوان مکمل شبکه تلفن همراه استفاده کنیم.
بر این اساس و در صورت عملی شدن طرح، ‌هنگامی که روستائیان در داخل روستا از این سرویس استفاده می‌کنند،‌تعرفه تلفن ثابت برای آن‌ها محاسبه می‌شود و اگر بیرون از روستا از سرویس "GSM روستائی" استفاده کنند،‌تعرفه تلفن همراه برای آن‌‌ها محاسبه خواهد شد.
با توجه به تعرفه‌های گفته شده، متقاضیان استفاده از این سرویس، باید ودیعه ارتباطات سیار را پرداخت کنند.
تاکنون مطالعات روی این طرح انجام شده و در بعضی از مناطق نیز به صورت آزمایشی اجرا شده است و درحال حاضر تبعات اجتماعی و اقتصادی ارایه این سرویس را بررسی می‌کنیم و امیدواریم در سال آینده عملیاتی شود.
در حوزه اینترنت نیز طی یکسال گذشته، پهنای باند خارجی کشور به چهار برابر افزایش یافته است،‌یعنی در آغاز کار پهنای باند اینترنت کشور حدود شش STM۱ بود که در حال حاضر به ۲۴،‌ STM۱ رسیده است.
این در حالی است که اگر متقاضی برای استفاده از این پهنای باند وجود داشته باشد، امکان افزایش آن به ۴۰،‌ STM۱ نیز وجود دارد.
همچنین سال گذشته بیشتر ترافیک کشور از مسیر فجیره عبور می‌کرد که با تلاش‌های صورت گرفته در سال جاری، هم اکنون از مسیرهای کویت،‌ترکیه و ترکمنستان و آذربایجان و امارات نیز برای این منظور استفاده می‌شود.
از سوی دیگر،‌ طی یکسال گذشته از طریق انتقال بخشی از ترافیک غرب کشور افغانستان از مسیر کشورمان، ‌توانستیم درآمد خوبی را برای کشور کسب کنیم.
بر همین اساس،‌ در تلاشیم تا ترافیک بخش شرقی کشور عراق را نیز از طریق کشورمان منتقل کنیم تا بتوانیم به کمک آن منبع درآمدی برای کشور ایجاد و همچنین موجب افزایش همکاری‌های دو کشور شویم.
بر اساس اطلاعات و آمار موجود، ضریب نفوذ اینترنت تا کنون به ۱/۱۶ درصد‌ و تعداد کاربران اینترنت در کشور نیز به حدود ۶/۱۲ میلیون نفر رسیده است.
در بخش دانشگاه‌های متصل به فیبر نوری نیز ، در آغاز کار تعداد این دانشگاه‌ها کمتر از انگشتان دست بود،‌ در حالی که هم‌اکنون نزدیک به ۲۵۰ دانشگاه به شبکه فیبر نوری وصل شده‌اند.
با توجه به آمار موجود، اتصال همه ۳۳۵ نقطه‌ای که تصمیم گرفته بودیم به فیبر نوری وصل شود،‌به زودی پایان می‌یابد و این روند را تا اتصال همه مراکز آموزشی و پژوهشی ادامه خواهیم داد.
اما علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته دانشگاه‌ها از بستر موجود استفاده نکرده و پهنای باند مورد نیاز خود را تهیه نمی‌کنند.
تعدادی از آنان مسائل مالی را مطرح می‌کنند و عده‌ای نیز از لحاظ فنی توجیه نیستند و نمی‌دانند که این شبکه چه امکاناتی را می‌تواند در اختیار آنان قرار دهد.
در حوزه فناوری اطلاعات نیز، تا پایان سال جاری هشت‌هزار و ۵۰۰ مدرسه به شبکه اینترنت وصل خواهند شد.
فراگیر نبودن حضور نیروهای متخصص و با انگیزه‌‌ای که با فناوری اطلاعات آشنا باشند‌ و همچنین نبود اعتبارات لازم برای تامین هزینه‌ها در مدارس،ْ از جمله علت‌هایی است که باعث شده تا این‌کار با سرعت پیش‌بینی شده انجام نشود اما در این راستا نماینده‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش برای پیگیری کارها تعیین شده است.
در بخش بانک‌ ها نیز از میان ۱۸ هزار شعبه بانکی موجود،‌ تا کنون ۹ هزار بانک به طور کامل به شبکه وصل شده‌اند و برنامه زمانبندی انجام این کار با آن‌ها نهایی شده است، آن‌ها باید برای انجام این کار انگیزه بیشتری داشته باشند، سرمایه‌گذاری کرده و پیگیری کنند.
در بخش پست نیز تا کنون بیش از ۷۶۰ میلیون مرسوله پستی در کشور جابجا شده است که بر این اساس، از اهداف پیش‌‌بینی شده در سال جاری جلوتر هستیم اما کسری بودجه سالیانه شرکت پست، ‌یکی از مشکلاتی است که گریبان‌گیر این شرکت است.
بر این اساس سالیانه مبلغی به عنوان یارانه از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به این شرکت اختصاص می‌یابد که خیلی کمتر از نیاز شرکت پست است.
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، تلاش کردند تا در بودجه سال ۸۶ تمهیداتی اندیشیده شود که ما وابسته به دولت نباشیم اما از آن‌جایی که منبع مالی مشخصی برای تحقق آن پیش‌بینی نشده بود، این بخش در کمیسیون تلفیق حذف شد.
اما در حوزه خصوصی‌سازی،‌ تلاش‌های بسیاری طی یکسال گذشته از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته است.
بر این اساس،‌تا کنون تمامی موارد ۲۴ گانه‌ای که تصدی‌گری تلقی می‌شود،‌ به بخش خصوصی واگذار شده است.‌ با برگزاری بیش از چهارهزار مناقصه در سال،‌ انجام پروژه‌های مخابراتی به پیمانکاران واگذار می‌شود و البته مالکیت تجهیزاتی که خریداری و نصب می‌شود در اختیار مخابرات خواهد بود.
در بخش پست هم همینگونه است و مواردی که به تصدی‌گری مربوط می‌شود به بخش خصوصی واگذار شده است.
اما در خصوص واگذاری شرکت مخابرات بر اساس اصل ۴۴، مخابرات جزء صدر اصل ۴۴ است و از همان زمان ابلاغ بند ج در تابستان ۸۵ با تشکیل ستادهایی تخصصی،‌ فعالیت‌های کارشناسی را آغاز کردیم و پس از طرح در هیات دولت موافقت اصولی آن را گرفتیم.
اما برای مشخص شدن چگونگی واگذاری مخابرات به بخش خصوصی، پس از طرح در دولت، کمیته‌ای متشکل از معاون اول رئیس‌جمهور وزرای ارتباطات و اقتصاد، برای بررسی دقیق موضوع، تشکیل شد.
پس از برگزاری چند جلسه،‌ کلیات انجام کار مشخص و در هیات دولت تصویب شد و از طرفی دیگر، پیگیری و انجام کارهای حقوقی نیز از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری انجام شد.
بر اساس چهارچوب تعیین شده مخابرات به صورت یکپارچه واگذار خواهد شد و شرکت زیرساخت نیز تبدیل به یک سازمان شده و با تغییراتی در اساسنامه خود،‌ از شرکت مخابرات جدا و به بدنه وزارت وصل می‌شود.
از سوی دیگر، وزارت ارتباطات نیز باید برای انجام نقش حاکمیتی خود که عمدتا نظارت و مدیریت است، اصلاحاتی در تشکیلات و وظایف خود انجام دهد.
در یکسال گذشته تلاش های بسیاری در زمینه بهبود کیفیت شبکه تلفن همراه صورت گرفت که از آن جمله می توان به قرنطینه کردن سایت های معیوب و اصلاح شبکه تلفن همراه در بزرگراه های شهر تهران اشاره کرد.
بر همین اساس در تلاش هستیم تا پایان سال جاری، تمام ۴۷ بزرگراه تهران را اصلاح کنیم و در مرحله بعد، این کار را ادامه داده و به اصلاح شبکه تلفن همراه در خیابان های اصلی بپرداریم.
با توجه به این امر در سال آینده، اصلاح شبکه تلفن هراه در خیابان های اصلی و فرعی شهر تهران در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
واگذاری تمامی سیم کارت های دولتی ثبت نام شده تا پایان خرداد ماه ، توسعه ICT روستایی و همچنین پیگیری و اجرایی کردن اصل ۴۴ قنون اساسی، از دیگر برنامه های ما در سال آتی است.
منبع : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید