شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی میزان آگاهی کادر درمانی مراکز آموزشی درمانی شهر کرمانشاه در مورد اهمیت زمان ناشتا بودن بیماران قبل از عمل جراحی انتخابی


بررسی میزان آگاهی کادر درمانی مراکز آموزشی درمانی شهر کرمانشاه در مورد اهمیت زمان ناشتا بودن بیماران قبل از عمل جراحی انتخابی
● مقدمه:
ناشتا بودن عدم مصرف غذا از طریق دهان است که به دلیل پیشگیری از آسپیره نمودن محتویات معده در زمان بیهوشی در بیماران کاندید عمل جراحی می بایستی رعایت شود. زمان ناشتا بودن در مورد مایعات صاف شده حداقل ۳-۲ ساعت، شیر مادر ۴ ساعت، صبحانه سبک و شیر خشک ۶ ساعت و غذای معمولی ۸ ساعت است. طولانی شدن این مدت همراه با عوارضی مانند تعریق، تحریک پذیری، کاهش قند خون و بی قراری می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین آگاهی، عملکرد کادر درمان در مورد زمان ناشتای بیماران قبل از اعمال جراحی انتخابی انجام شده است.
● مواد و روش ها:
مطالعه حاضر به صورت توصیفی مقطعی انجام شده و در آن ۱۰۷ نفر شامل کلیه پرسنل کادر درمان سه شیفت عصر و شب مراکز آموزشی و درمانی که در آنها اعمال جراحی انجام می شود به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها بر اساس اهداف فرعی پژوهش توسط پرسش نامه در مورد مشخصات فردی و آگاهی و نگرش و چک لیست عملکرد توسط سوپروایزرهای شیفت های یاد شده که ازقبل توجیه شده بودند جمع آوری گردید. ابتدا چک لیست عملکرد به صورت یکسو کور و پرسش نامه تکمیل می شد. یافته ها با استفاده از آمار توصیفی و جداول یک و دو بعدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته های پژوهش:
نتایج به دست آمده حاکی است که اکثریت نمونه ها مونث و دارای مدرک کارشناسی بودند. آگاهی در مورد مدت زمان قطع خوراک از راه دهان در مورد مایعات صاف شده ۱.۶ درصد، صبحانه سبک ۳.۴ درصد و غذای معمولی ۴۰.۶ درصد در حد خوب بود. نگرش واحدهای پژوهشی در این رابطه در مورد مایعات صاف شده ۱۴ درصد، غذای معمولی ۲۸.۱ درصد در حد خوب بود. در هیچ مورد نگرشی پیرامون زمان قطع صبحانه سبک خوب نبود همچنین عملکرد واحدهای پژوهش در رابطه با مدت زمان ناشتا بودن در مورد غذای معمولی بهتر بود و ۵۱.۶ درصد نمونه ها عمل کرد در حد خوب داشتند.
● نتیجه گیری نهایی:
نتایج این بررسی حاکی است که کادر درمان مراکز آموزشی و درمانی شهر کرمانشاه در زمینه زمان ناشتای قبل از عمل جراحی آگاهی نگرش و عملکرد خوبی ندارند و در زمینه استفاده از پروتکل جدید زمان ناشتا قرار دادن بیماران نیاز به آموزش دارند. تصمیم گیری بهتر با استفاده از نتایج و یافته های دقیق مطالعات مشابه در بین پزشکان و پرستاران را در سطحی گسترده تر می طلبد.
خسرو فرهادی
محمود فخری
ناصر یگانه
غلام رضا عبدلی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید