جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی نتیجه عمل آپوننس پلاستی در بیمارانی که در بیمارستان شفایحیائیان از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۸۴ تحت عمل جراحی قرار گرفته اند


بررسی نتیجه عمل آپوننس پلاستی در بیمارانی که در بیمارستان شفایحیائیان از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۸۴ تحت عمل جراحی قرار گرفته اند
زمینه و هدف:
در بیماری های مختلفی، عمل آپوزیسیون (opposition) شست در دست از بین می رود. Opponensplasty به معنی انتقال تاندون به شست، جهت بازسازی عمل آپوزیسیون در دست می باشد که با اعمال جراحی مختلف و استفاده از تاندون های مختلف، انجام می شود. نتیجه عمل جراحی، هم براساس نوع بیماری زمینه ای و هم براساس نوع عمل جراحی، فرق می کند. هدف از این مطالعه، بررسی نتیجه این عمل جراحی در انواع بیماری ها و سپس تعیین نوع عمل جراحی که بهترین نتیجه را دارد، می باشد.
روش بررسی:
۹۵ بیمار که بین سالهای ۱۳۵۳ تا ۱۳۸۴ در بیمارستان شفایحیائیان تهران تحت عمل جراحی آپوننس پلاستی قرار گرفته بودند، از نظر نتیجه عمل مورد بررسی قرار گرفتند. این بیماران به علت ابتلا به بیماری های مختلف از قبیل فلج مغزی، فلج اطفال و ...، قادر به آپوزیسیون شست نبوده اند و با تکنیک های مختلف عمل جراحی، تحت درمان قرار گرفته بودند. در این مطالعه، نتیجه طولانی مدت (متوسط ۱۰ سال) جراحی در این بیماران براساس قدرت آپوزیسیون شست و رضایتمندی بیماران، مورد ارزیابی قرار گرفته است.
یافته ها:
در بین بیماران دچار فلج مغزی، ۸ نفر (۷۵%) نتیجه عالی یا خوب داشتند. در بیماران مبتلا به پولیو (۳۵ بیمار)، نتیجه ضعیف تر بود و ۶۲%، نتیجه خوب یا عالی داشتند. نتیجه عمل جراحی Burkhalter هم در %۸۰.۶ موارد، خوب و عالی بود که نسبت به بقیه تکنیک ها بهتر بود.
نتیجه گیری:
نتیجه عمل جراحی آپوننس پلاستی در بیش از ۷۰% موارد، خوب یا عالی و نتیجه عمل burkhalter، نسبتا بهتر بود. نتیجه عمل در بیماران ترومایی، نسبتا بهتر از سایر بیماری ها بود.
داوود جعفری
محمدعلی یگانه
هومن شریعت زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید