شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ارزش تشخیصی لکوسیتوز پایه در موارد مشکوک به آپاندیسیت حاد


ارزش تشخیصی لکوسیتوز پایه در موارد مشکوک به آپاندیسیت حاد
● سابقه و هدف:
برخی آزمایشات پایه می تواند پزشک اورژانس و جراح را در تشخیص دقیقتر آپاندیسیت حاد کمک کنند. از جمله این موارد می توان به آزمایشات نشان دهنده التهابی در بدن از جمله شمارش گلبول های سفید خون اشاره کرد.
● مواد و روش ها:
در این مطالعه مقطعی، به بررسی ارزش تشخیصی شمارش گلبول های سفید در بیماران بزرگسال (بزرگتر از ۱۲ سال) آپاندکتومی شده در مرکز آموزشی و درمانی لقمان حکیم تهران در طول ۳ سال اخیر پرداخته شد.
● یافته ها:
از ۷۳۶ بیمار آپاندکتومی شده ۴۵۶ نفر مذکر (۶۲%) و ۲۸۰نفر (۳۸%) مونث بودند. در طول این مدت زمانی، ۹۶ بیمار با شک به آپاندیسیت تحت نظر گرفته و سپس مرخص شدند. فراوانی نسبی موارد آپاندیسیت حاد با احتساب بیماران آپاندکتومی نشده ۷۹ درصد بدست آمد. در این بررسی فراوانی نسبی موارد آپاندکتومی منفی ۸ درصد بود. استفاده از لکوسیتوز در کنار شرح حال یا معاینه بالینی دارای حساسیت ۸۴% و اختصاصیت ۴۴ تا ۷۱ درصد بود. این مقادیر برای ترکیب شرح حال، معاینه بالینی و لکوسیتوز به ترتیب برابر با ۹۴ و ۷۴ درصد بدست آمد.
● نتیجه گیری:
استفاده از ترکیب سه معیار تشخیصی شرح حال، معاینه بالینی و یا پاراکلینیک نسبت به تک تک معیارها و یا حتی وجود دو معیار از سه معیار دقت تشخیصی بالاتری را رقم می زند. شایان ذکر می باشد که قضاوت بالینی مهمترین اصل در تشخیص آپاندیسیت حاد است.
روح اله یگانه
مهران شادیانلو
محمد بشاشتی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید