جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط فشار خون با مصرف روزانه سدیم، پتاسیم، کلسیم و شاخص توده بدنی


ارتباط فشار خون با مصرف روزانه سدیم، پتاسیم، کلسیم و شاخص توده بدنی
● زمینه:
خطر بیماری های عروق کرونر قلب با افزایش فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون و همچنین افرادی که فشار خون طبیعی دارند، بیشتر می شود. تغذیه نیز تاءثیر قابل توجهی بر روی فشار خون دارد.
● هدف:
مطالعه به منظور تعیین اثر مصرف روزانه سدیم، پتاسیم، کلسیم و شاخص توده بدنی بر فشار خون انجام شد.
● مواد و روش ها:
این مطالعه مقطعی در سال ۱۳۷۷ بر روی ۱۹۵ خانم غیر باردار ۱۵ تا ۴۹ ساله با فشار خون طبیعی در شهرستان مرند انجام شد. بررسی مصرف به وسیله یاد آمد ۲۴ ساعت خوراک دو روز در وسط هفته انجام گرفت. سپس میزان مصرف روزانه سدیم، پتاسیم و کلسیم با استفاده از نرم افزار کامپیوتری Food processor تعیین شد.
● یافته ها:
ارتباط مستقیم و معنی داری بین میزان مصرف سدیم با فشار خون سیستولی و دیاستولی وجود داشت (۰۱/۰=P و ۰۵/۰= P). با مصرف روزانه سدیم به ازای ۱۰۰۰ کیلوکالری این ارتباط قوی تر بود (۰۰۶/۰= P و ۰۰۸/۰= P). در مقابل ارتباط معکوس و معنی داری بین میزان مصرف روزانه پتاسیم با فشار خون به دست آمد (۰۵/۰=P و ۰۴/۰= P). همبستگی بین فشار خون با نسبت سدیم به پتاسیم مصرفی روزانه بیشتر از سدیم و پتاسیم به تنهایی بود (۰۰۰۱/۰ P< و ۰۰۵/۰= P). ارتباطی بین میزان مصرف روزانه کلسیم و فشار خون وجود نداشت. فشار خون دیاستولی ارتباط معنی دار مستقیمی با شاخص توده بدنی داشت، ولی ارتباط فشار خون سیستولی با شاخص توده بدنی معنی دار نبود.
● نتیجه گیری:
بر اساس یافته های مطالعه حاضر، کاهش مصرف نمک طعام، افزایش مصرف غذاهای غنی از پتاسیم و کاهش وزن جهت پیشگیری از ابتلا به پر فشاری خون توصیه می شود.
علیرضا استادرحیمی
علی محبوب سلطان
شمسی عافیت میلانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید