سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

بررسی همبستگی شدت خستگی با پیامد حاملگی


بررسی همبستگی شدت خستگی با پیامد حاملگی
● زمینه و هدف:
خستگی یکی از شکایات شایع زنان در دوره بارداری می‌باشد. زنان حامله با توجه به عوامل جسمانی، روانی و موقعیتی خاص در معرض خستگی می‌باشند. هدف از این مطالعه، تعیین همبستگی شدت خستگی با پیامد حاملگی در مادران باردار بود.
● روش بررسی:
در این پژوهش توصیفی - تحلیلی، تعداد ۱۸۰ نفر مادر باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که سن حاملگی ۳۲ هفته و حاملگی طبیعی بدون عارضه داشته به روش چند مرحله ای انتخاب و تا بعد از زایمان هفته ای یکبار پی گیری و بررسی شدند. ابتدا پرسشنامه حاوی مشخصات دموگرافیک، سوابق مامایی، اضطرب و افسردگی و خستگی تکمیل و نمونه ها بر اساس نمرات خستگی به گروههای خستگی خفیف، متوسط و شدید تقسیم شدند. پس از زایمان، نوع زایمان، سن و وزن نوزاد به هنگام تولد در پرسشنامه ثبت گردید. همبستگی شدت خستگی با نوع زایمان (رگرسیون لجستیک)، سن و وزن نوزاد به هنگام تولد توسط آزمونهای آماری و (رگرسیون خطی) محاسبه گردید.
● یافته ها:
بر اساس نتایج، فراوانی خستگی خفیف %۳۷.۷۷، خستگی متوسط %۳۵ و خستگی شدید %۲۷.۲۲ بود. شدت خستگی با نوع زایمان (P<۰.۰۵، OR=۰.۰۷)، سن نوزاد به هنگام تولد (P<۰.۰۰۱، r=-۰.۴۷۰) و با وزن نوزاد به هنگام تولد همبستگی داشت (P<۰.۰۰۱، r=-۰.۹۱۱).
● نتیجه گیری:
خستگی در مادران باردار به صورت مشکل جدی وجود دارد و بر پیامد حاملگی اثرات نامطلوب دارد. لذا توجه به آموزش جهت کاهش خستگی در مراقبت های دوران بارداری پیشنهاد می گردد.
گیتی ازگلی
شهناز نوریزدان
جمال شمس
حمید علوی مجد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید