پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی مقایسه ‌ای نتایج پیوند کلیه در بیمارستان شهید هاشمی ‌نژاد در سال‌ های ۱۳۸۳-۱۳۷۴ با سال ‌های ۱۳۷۴-۱۳۶۵


بررسی مقایسه ‌ای نتایج پیوند کلیه در بیمارستان شهید هاشمی ‌نژاد در سال‌ های ۱۳۸۳-۱۳۷۴ با سال ‌های ۱۳۷۴-۱۳۶۵
● زمینه و هدف:
از سال ۱۳۶۵ تا کنون حدود ۱۷۶۰ مورد پیوند کلیه در بیمارستان هاشمی‌نژاد انجام شده است. نتایج ۱۳۵۰ مورد پیوند در سال ۲۰۰۰ میلادی در کتاب clinical transplant به چاپ رسیده است. در سال‌های اخیر، موارد پیوند کلیه از دهنده غریبه به طور قابل توجهی افزایش یافته و داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی جدیدی به نام Mycophenolate Mofetil (MMF) جایگزین ایموران گردیده است. مطالعه حاضر جهت تعیین نتایج کوتاه مدت و دراز مدت پیوند کلیــه در محدوده سال‌هــای ۱۳۸۳-۱۳۷۴ و عوامل موثر بر آن و هم چنین مقایسه آن با نتایج سال‌های ۱۳۷۴-۱۳۶۵ انجام شده است.
● روش بررسی:
مطالعه انجام شده از نوع گذشته‌نگر بود. براساس تاریخ انجام پیوند، بیماران به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول (محدوده سال‌های ۱۳۷۴-۱۳۶۵) شامل ۸۶۳ بیمار، ۵۷۲ مرد (۳/۶۶%) و ۲۹۱ زن (۷/۳۳%) بودند، متوسط سن در این گروه ۹/۱۰±۴/۳۳ سال بود. در ۳۶۵ (۴/۴۲%) گیرنده، اهدا کننده کلیه از فامیل و بقیه از غریبه بود. رژیم درمانی در اکثریت بیماران گروه دوم شامل سیکلوسپورین، ایموران و پردنیزولون بود. گروه دوم (محدوده سال‌های ۱۳۸۳-۱۳۷۴) شامل ۸۷۸ گیرنده که ۵۲۷ مورد مرد (۶۰%) و ۳۵۱ زن (۴۰%) بودند. متوســط ســن در ایــن گــروه ۱۲±۳۸ سال بود. در ۸۱۲ (۵/۹۲%) گیرنده، کلیه از دهنده غیــر فامیل اهدا شده بود. ۶۱۳ نفر از کل ۷۸ گیرنده کلیــه، در زمان مطالعــه تحــت درمان با MMF بودند. جهت بررسی نتایج از برنامه آماری spss ۹.۱ استفاده شــد. بــرای مقایسه دو گروه از آ‍زمون‌های T test و Chi-Square و Logistic regression analysis و بــرای بررسی بقا و عوامل موثر بر آن از روش‌های Kaplan-Meier و log rank test استفاده شد.
● یافته‌ها:
نتایج نشان داد که بقای بیماران در این دو دوره تفاوت چشمگیری نشان نمی‌دهد ۲۸/۰=P. ولی بقای کلیه پیوندی به طور معنی‌داری نسبت به قبل بهبود یافته است. (بقای یک ساله، ۷۶/۹۰% نسبت به ۰۲/۸۵%، ۵ ساله ۷/۷۴% نسبت به ۳۲/۶۵% و ۸ ساله ۶/۶۱% نسبت به ۶/۵۴%، P<۰.۰۰۱).
● نتیجه‌گیری:
در میان فاکتورهای سن و جنس گیرنده، زمان پیوند، پیوند از فامیل نسبت به غریبه، جنس و سن دهنده در رژیم درمان، تنها عامل موثر در بهبود بقای پیوند کلیه در مطالعه ما جایگزینی MMF به جای ایموران در رژیم درمانی بود (P<۰.۰۵). بهبود بقا کلیه پیوندی در محدوده سال‌های ۱۳۸۳-۱۳۷۴ نسبت به دوره گذشته اثرات سودمند داروی MMF را نشان می‌دهد که تاثیر منفی افزایش موارد پیوند از غریبه را پوشش می‌دهد.
عزت اله عبدی
شکوفه ساوج
حسین نژادگشتی
ساسان اریس
فریدون پروشانی نیا
یوسف عطایی پور
شهرزاد عصاره
احد قدس
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید