جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تاثیر ناندرولون دکانوات بر سطح سرمی لیپید و لیپوپروتیین (a) و ایزوفرم های آن در بیماران تحت همودیالیز


تاثیر ناندرولون دکانوات بر سطح سرمی لیپید و لیپوپروتیین (a) و ایزوفرم های آن در بیماران تحت همودیالیز
● زمینه و اهداف:
آترواسکلروز یکی از مشکلات اساسی بیماران تحت همودیالیز می باشد. مطالعات زیادی به همراهی غلظت بالای لیپوپروتیین [Lp(a)] (a) و آترواسکلروز اشاره نموده اند، اما تاثیر رژیم های غذایی و دارو بر سطح Lp(a) سرمی کمتر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در مطالعه حاضر اثر تجویز داروی ناندرولون دکانوات (ND) بر سطح سرمی لیپیدی و Lp(a) بر حسب ایزوفرم های مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته است.
● روش بررسی:
داروی ND به مدت ۴ ماه و هر هفته به میزان ۱۰۰mg به صورت عضلانی به ۶۴ بیمار کلیوی تحت همودیالیز تزریق گردیده و سطح سرمی لیپید، لیپوپروتیین و Lp(a) با روش های استاندارد و ایزوفرم های آن بروش ایمنوبلاتینگ مورد سنجش قرار گرفت.
● یافته ها:
نتایج حاکی از افزایش معنی دار کلسترول (p=۰.۰۰۷)، (p<۰.۰۴) TG، کاهش قابل توجه غلظت سرمی (p=۰.۰۰۷)HDL-C و (p<۰.۰۲۵) Lp(a) پس از ۲ و ۴ ماه درمان با ND می باشد. همچنین نتایج به پایداری نسبی این اثرات، ۲ ماه پس از قطع تجویز دارو اشاره داشته، همچنین درصد کاهشLp(a) سرمی در بیماران با سطح پایه بالای Lp(a) )بیش از (۳۰mg/dl بیشتر از بیماران با Lp(a) پایین )کمتر از (۳۰mg/dl بدون توجه به نوع ایزوفرم آپولیپوپروتیین (a) مشاهده گردید.
● نتیجه گیری:
نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که داروی ND علیرغم اثرات جانبی مغایر بر سطح سرمی لیپیدی، توانایی کاهشLp(a) را بویژه در بیمارانی با سطح سرمی بالای Lp(a) بدون توجه به وزن ملکولی apo(a) دارا می باشد. تجویز همزمان داروهای مناسب کاهنده لیپیدی خون در کنار استفاده از ND شاید در این دسته از بیماران مفید واقع گردد.
نادره رشتچی زاده
امیر قربانی حق جو
حسن ارگانی
محمد رهبانی نوبر
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید