سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثرات انالاپریل و لوزارتان بر کاهش سطوح هموگلوبین در بیماران پیوند کلیه ای مطابق با پلی مورفیسم سیستم رنین- آنژیوتانسین


بررسی اثرات انالاپریل و لوزارتان بر کاهش سطوح هموگلوبین در بیماران پیوند کلیه ای مطابق با پلی مورفیسم سیستم رنین- آنژیوتانسین
● پیش زمینه و هدف:
اثرات بلوک سیستم رنین- آنژیوتانسین بر کاهش غلظت هموگلوبین در بیماران پیوند کلیه ای جای تردید است. در بررسی حاضر تاثیر داروهای انالاپریل و لورازتان بر روی غلظت هموگلوبین مطابق با پلی مورفیسم سیتسم رنین- آنژیوتانیسن مورد ارزیابی قرار گرفته است.
● مواد و روش کار:
بعد از تعیین پلی مورفیسم های سیتسم رنین- آنژیوتانسین، شامل ژنوتیپ آنزیم مبدل آنژیوتانسین (I/D)، آنژیوتانسینوژن (M۲۳۵T) و رسپتور نوع ۱ آنژیوتانسین (A۱۱۶۶C) II توسط واکنش زنجیره ای پلی مراز، ۷۰ بیمار پیوند کلیه ای به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند، گروه اول ??) بیمار( و دوم (?? بیمار( به ترتیب تنها با ۱۰mg/d انالاپریل و ۵۰mg/d لوزارتان درمان شدند. گروه سوم (?? بیمار( به عنوان کنترل مثبت هر دو این داروها را با همان دوز دریافت کردند و گروه چهارم (?? بیمار) به عنوان کنترل منفی هیچ دارویی دریافت نکردند. پروتکل درمانی به مدت ۱۶ هفته ادامه داشت. شمارش سلول های خونی (CBC) قبل از درمان و سپس هر دو ماه اندازه گیری شد. در این مطالعه P<۰.۰۵ به عنوان رابطه معنی دار شناخته شده است.
● نتایج:
درمان برای چهار ماه سطوح هموگلوبین را در گروه های کنترل مثبت )کاهش از ۱۴.۱۵±۰.۹۴g/dl به ۱۲.۰۶±۰.۶۶g/dl، (p=۰.۰۰۰)، انالاپریل )کاهش از ۱۴±۰.۸۶g/dl به ۱۳.۱۱±۰.۸۲g/dl، (p=۰.۰۲، و لوزارتان )کاهش از ۱۴.۱۲±۰.۹۰g/dl به ۱۲.۱۰±۳.۲۵g/dl، (p=۰.۰۱ کاهش داد. در گروه کنترل منفی هیچ تغییر معنی داری در سطح هموگلوبین وجود نداشت )تغییر از ۱۳.۵۵±۰.۷۰g/dl به ۱۳.۳۶±۰.۶۹g/dl، (p=۰.۲۲ اما هیچ کدام از رژیم های دارویی ذکر شده در کاهش سطوح هموگلوبین بر همدیگر ارجحیت نداشتند (p=۰.۲۱). ژنوتیپ DD پلی مورفیسم آنزیم مبدل آنژیوتانسین تنها ژنوتیپ از ژنوتیپ های پلی مورفیسم سیتسم رنین- آنژیوتانسین در ارتباط با غلظت بالای هموگلوبین بود ۱۴.۲۹±۰.۴۱g/dl) در ژنوتیپ DD در مقابل با ۱۳.۴۴±۰.۷۶g/dl، P=۰.۰۴ در ژنوتیپ غیر (DD. اما هیچ کدام از پلی مورفیسم های ذکر شده تاثیری در کاهش سطوح هموگلوبین مطابق با رژیم های درمانی ذکر شده نداشتند.
● بحث و نتیجه گیری:
نتایج ارزشمند این مطالعه حاکی از آن است که دوز پایین داروهای انالاپریل و لوزارتان بدون در نظر گرفتن پلی مورفیسم سیستم رنین- آنژیوتانسین می تواند سطوح هموگلوبین را کاهش دهد. با این وجود ژنوتیپ DD پلی مورفیسم آنزیم مبدل آنژیوتانسین از غلظت هموگلوبین بالایی برخوردار بود.
محمد آقایی شهسواری
مسعود نوروزیان اول
پگاه ویسی سلطان کوهی
حسن ارگانی
امیر قربانی حق جو
نادره رشتچی زاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید