جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تفریح با جیب مردم‌


تفریح با جیب مردم‌
سارا پالین ، نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات آتی این کشور، در زمان فرمانداری آلاسکا فرزندان خود را با خرج مردم به سفر می‌برد و برای سرپوش گذاشتن به این تخلف، به دروغ می‌نوشت که آنان را به ماموریت رسمی برده است.
پالین یک بار سه دخترش را برای تماشای شرکت پدرشان (شوهر پالین) در یک مسابقه اسنوموبیل (سورتمه موتوری) برد که هزینه هواپیما و هتل‌شان را از بودجه فرمانداری پرداخت. یا پالین برای شرکت در یک کنفرانس ۵ ساعته در نیویورک با دختر ۱۷ ساله‌اش بریستول به این شهر رفت و آنان ۵ روز و ۴ شب در هتلی اشرافی اقامت کردند.
او از سال ۲۰۰۶ که فرماندار شد برای ۶۴ سفر هوایی یک سره و ۱۲ سفر هوایی رفت و برگشت سه دخترش در مجموع بیش از ۲۱ هزار دلار از بودجه ایالت خرج کرد.
پالین در موارد بسیاری هزینه هتل و خورد و خوراک بچه‌هایش را نیز از فرمانداری برداشته است در حالی که در قانون ایالت آلاسکا هزینه سفرهای رسمی کاری همراهان فرماندار تقبل نشده است.
پالین، تخلف خود در ارتباط با سفرهای تفریحی سه دخترش یعنی بریستول ۱۷ ساله، ویلو ۱۴ ساله و پایپر ۷ ساله با هزینه دولتی را با این ادعا که آنان دعوت شده بودند، توجیه می‌کرد اما بعضی از سازمان دهندگان رویدادهایی که پالین با بردن فرزندانش مرتکب خلاف شده می‌گویند با دیدن حضور فرزندان دعوت نشده پالین حیرت می‌کردند یادر مقابل عمل انجام شده او با تقاضایش برای پذیرفتن فرزندانش موافقت می‌کردند.
جنیفر مک‌کاتی از سازمان‌دهندگان جشن روز خانواده در ژوئن ۲۰۰۷ که پایپر با پدر و مادرش در آن شرکت کرد ، گفت: پالین اظهار داشت فقط در مراسمی شرکت می‌کند که بتواند خانواده‌اش را هم ببرد.پس از انتخاب پالین به معاونت جان مک‌کین در روز ۶ اوت گذشته، خبرنگاران در آلاسکا از دفتر فرمانداری خواستند سوابق سفرهای خانم فرماندار را در اختیارشان بگذارند که پالین دستور داد جملاتی برای توجیه قانونی بودن شرکت فرزندانش به سوابق افزوده شود. پالین اکتبر ۲۰۰۷ با دخترش بریستول برای شرکت در کنفرانسی به نیویورک رفت که هزینه بلیت هواپیمای دختر او ۱۳۸۵ دلار و هزینه هر شب اقامت آنان در طول ۴ شب ۷۰۷ دلار بود و ترتیب‌دهنده آن کنفرانس می‌گوید دختر پالین دعوت نشده بود.
پالین ماه ژوییه دو دخترش را برای شرکت در مجمع فرمانداران با خود به فیلادلفیا برد که ۵ شب به خرج مردم در هتل ریتزکارلتن اقامت کردند و خانم پالین درباره این سفر نیز مانند دیگر سفرهای خانوادگی خود به دروغ متوسل شده است.
فرزندان خانم فرماندار علاوه بر سفرها با هواپیماهای تجاری، به دفعات نیز به اتفاق مادرشان با هواپیمای فرمانداری پرواز کرده‌اند که هزینه آن ساعتی ۹۷۱ دلار است و به این ترتیب حدود ۵۵ هزار دلار خسارت زده‌اند.
سازمان دهنده ضیافتی که از طرف انجمن قلب آمریکا روز ۱۵ فوریه در فیربنکس برگزار شد، گفت پالین از او خواست دخترش پایپر را هم بیاورد اما بعد دو دختر دیگرش را هم آورد. سه دختر پالین دو شب، با هزینه هر شب ۱۲۹ دلار، در اتاقی جدا از مادرشان، در هتل پرنسس لاج اقامت کردند. در ضیافت ناهار، تاد شوهر پالین هم شرکت داشت که آن روزها در مسابقه اسنوموبیل در فیربنکس چهارم شد.
جانت بارتلز مسوول برگزاری ضیافت گفت: وقتی پالین نه فقط با پایپر بلکه همچنین ویلو و بریستول در ضیافت حضور یافت برگزارکنندگان مجبور شدند امکان پذیرایی از آنان را فراهم سازند.
«وقتی پای فرماندار در میان باشد ، چاره دیگری ندارید.» دولت مشغول رسیدگی به پرداخت حدود ۱۷ هزار دلار است که به پالین برای بیش از ۳۰۰ شب خوابیدن در خانه خودش، که در فاصله ۶۵ کیلومتری دفترش در آنکوراژ قرار دارد، پرداخت شده است.
تونی ناولز، فرماندار سابق آلاسکا از حزب دموکرات که در انتخابات سال ۲۰۰۶ به پالین باخت گفت من هرگز سه فرزندم را با خرج مردم به سفر نبردم یا ادعا نکردم که آنان را به سفر رسمی دولتی با خود می‌برم. او که طرفدار اوباما در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکاست گفت هیچ دلیل معتبری برای انجام چنین کاری وجود ندارد. ناولز گفت: فقط یک بار فرزندانش را به یک مراسم رسمی برد اما خرجی روی دست مردم نگذاشت.
پالین فوریه ۲۰۰۷ سه دخترش را با سه بلیت رفت و برگشت ۵۱۹ دلاری برای تماشای مسابقه اسنوموبیل برد که آن سال شوهرش تاد، در آن اول شد و در اسناد مربوطه به دروغ نوشت که برای مراسم گشایش مسابقه «آیرون داگ» فرزندانش را به این ماموریت رسمی برده است.
پالین در مبارزات انتخاباتی ۲۰۰۶ وعده داد هواپیمایی را که فرماندار قبلی خریده بود برای صرفه‌جویی خواهد فروخت. پس از فروش این هواپیما بود که وی هزینه سفرهای خانوادگی خود را نیز از فرمانداری می‌گرفت. این هواپیما که پالین در مراسم معرفی وی به عنوان معاون مک‌کین سروصدای فراوانی درباره آن به راه انداخت، در یک حراج اینترنتی با ضرر فروخته شد.
پس از فروش آن هواپیما اعلام شد فرمانداری فقط یک هواپیمای خوب و امن برای خدمت به فرماندار دارد که یک هواپیمای دوموتوره کینگ ایرمدل ۱۹۸۰ است امااین هواپیما ظاهرا در یک سوم مدت فرمانداری پالین خراب بوده تا فرماندار بهانه‌ای برای استفاده خانوادگی از پروازهای تجاری داشته باشد.
افشای ماجرای سوءاستفاده پالین از قدرت برای بر کنار کردن غیر قانونی شوهر سرکش خواهرش نیز لطمه بسیاری به جناح ور شکسته مک کین وارد کرد که به نظر می رسد بدون دقت کافی و شاید صرفا برای جلب آرای زنان عجولانه وی را انتخاب کرد.
مترجم: علی کسمایی‌
منبع: آسوشیتدپرس
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید