پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


بزرگ کردن فرزند مسئولیتی مهم و شیرین


بزرگ کردن فرزند مسئولیتی مهم و شیرین
والدین همواره ستونهای خانواده هستند و از این رو بهتر است کمتر دچار مشکل شوند زیرا درغیر این صورت هم خود را به مشکل وگرفتاری می اندازند و هم از این نظر که از آنها انتظار می رود حلال مشکلات بوده و با آرامش و شادی و علاقه به فرزندان کمک کرده و زمینه را برای خوشبختی بیشتر خانواده فراهم کنند. این ذهنیت زیبا از آنها از بین می رود.
وقتی پدر یا مادر می شوید قبل از هرچیز به این فکر کنید که بزرگ کردن فرزندان برخلاف چیزی که برخی افراد معتقدند مسئولیت مهم اما شیرین و خوبی است که اگر با توجه به شیوه های درست آن را انجام دهید شما و فرزندتان از آن لذت خواهید برد وکار سخت و پر مشقتی نیست.
اما اگر فقط به مشکلات وسختی ها فکر کنید انتظار یک زندگی و رابطه عالی را نداشته باشید.
پس بهتر است نکاتی را مدنظر قرار دهیم تا روال عادی کارها را با آرامش بیشتری انجام دهیم.
● نگرش صحیح
شاید با خود بگویید بچه دار شدن زندگی مرا تغییر نمی دهد. یا اینکه من اجازه نمی دهم امور زندگی ام با این موضوع تغییر کند.
لازم است بدانید اگر این گونه فکر می کنید انتظارات وتوقعات مناسبی از بچه دار شدن ندارید. زیرا امکان ندارد وجود و حضور یک انسان آن هم به شیرینی فرزند تغییراتی در زندگی ایجاد نکند هر چند که بسیاری از این تغییرات شیرین هستند اما برخی از تغییرات در شیوه زندگی و حتی کودک به خصوص درچندین ماه نخست تولد فرزند امری کاملاً طبیعی است. پس انتظار آن را داشته باشید و خشمگین نشوید. بدانید پس از گذشت چند وقت این مسائل از بین می روند و می توانید راحت بخوابید.
شاید در این میان مادرها بیشتر از پدرها در خواب شبانه دچار مشکل شوند اما بدانید که بی خوابی های شبانه بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد.
پس اگر گاهی اوقات بی حوصله هستید احتمالاً از خواب شبانه است و نیازی به نگرانی نیست و زندگی روبه موفقیت در انتظار شماست.
● عوض کردن کودک
کودک از آنجایی که قادر به کنترل خروج ادرار و مدفوع خود نیست ممکن است هر زمان و در هر جایی اقدام به این کار کند. عصبانی نشوید فقط آمادگی آن را داشته باشید. اکثر کودکان در هنگام تعویض پوشک هم ادرار می کنند. پس بهتر است همواره از یک زیر انداز نایلونی برایشان استفاده کنید تا جای دیگری کثیف نشود و در ضمن از آنجایی که معلوم نیست دقیقاً چند بار در روز پوشک خود را خیس می کنند همیشه به خصوص مواقعی که قصد خروج از منزل را دارید چند تا پوشک بیشتر به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز نگران نشوید. بدین ترتیب آمادگی لازم را دارید و کمتر دچار ناراحتی و استرس می شوید.
● تغییرات رفتاری
شما قادر به پیش بینی و کنترل رفتارهای فرزندتان نیستید. ممکن است در یک مهمانی و یا جشن عروسی و یا حتی عزا که باید کودک را به همراه ببرید به قدری بد اخلاقی و گریه کند که از آمدن پشیمان شوید. اما تمام اینها طبیعی است و بهتر است چند اسباب بازی مورد علاقه به همراه غذای کافی کمکی به همراه داشته باشید تا او را سرگرم کنید اما در برخی موارد نیز هیچ کاری نتیجه نمی دهد. پس آرامش خود را حفظ کنید و انتظار نداشته باشید کودک چند ماهه یا حتی یک ساله شما مانند یک فرد بزرگسال آرام و ساکت یک جا بنشیند.
● از دست دادن
همانطور که از دست دادن عزیزان شما را به هم می ریزد و ممکن است تا چندین روز حال خوبی نداشته باشید بیماری یا درد و حتی از دست دادن یک اسباب بازی نیز برای کودکان بسیار دردناک است. پس بپذیرید که در هنگام ناراحتی و درد یا موارد مشابه کودک بی قراری می کند و باید مدتی با او مدارا کنید تا وضع به حالت اول برگردد.
● زندگی مشترک
از جمله مواردی که می تواند بر روابط همسران تأثیرگذار باشد ورود فرزند جدید به خانواده است. این تولد به احتمال قوی بر جنبه های گوناگون زندگی والدین از جمله زمان خواب- خوراک- انجام پروژه های تحصیلی و شغلی و حتی زمان خروج از منزل و یا آمدن مهمان به منزل تاثیر می گذارد. در برخی موارد حتی چیدمان منزل نیز با تولد نوزاد جدید تغییر می کند. اما از این بابت ناراحت نباشید و تمام این تغییرات موقتی است.
فقط باید به یاد داشته باشید که مسئولیت شما علاوه بر رسیدگی به فرزند همراهی همسرتان نیز می باشد. سعی کنید خود را آن قدر درگیر کارهای بچه نکنید که دیگر به نیازها و مسائل همسرتان بی تفاوت شوید.
● سلامت و بهداشت
کودکان آن قدر دوست داشتنی هستند که حتی میکروب ها نیز به سمت آنها می روند. وقتی بینی فرزندتان دچار گرفتگی می شود. درد دارد و یا دچار تب و اسهال می شود طبیعتاً بی قراری و ناآرامی می کند.
در چنین شرایطی بهتر است بیشتر در کنارش باشید او را در آغوش بگیرید و به او محبت کنید اما نگران نباشید و دست و پای خود را گم نکنید. زیرا سیستم دفاعی بدن با تمام این علائم بیماریها نشان می دهد که در حال مبارزه و دفع عامل خارجی و دشمن است. تنها کاری که باید بکنید این است که پس از مراجعه به پزشک تجویزات او را به خوبی رعایت کرده و با آرامش در کنار فرزندتان باشید تا بدنش به دفع کامل ناراحتی و بیماری بپردازد.
● تغییرات
سعی کنید برای انجام امور روزمره طوری برنامه ریزی کنید که هم فشار کمتری به خودتان بیاید و هم فرزندتان راحت تر باشد. برای مثال اگر قرار است به خرید بروید زمانی را انتخاب کنید که هوای خارج از منزل مناسب تر است و کودک سیر است و خوابش را کرده. بدین ترتیب از بیرون رفتن احساس شادی و هیجان نیز می کند و به اطراف با شگفتی و لذت می نگرد و شما هم کمتر اذیت می شوید. در غیر این صورت اگر کودک گرسنه باشد یا خوابش بگیرد یا هوا بشدت گرم باشد کودک بی قراری و گریه می کند و شما نیز دچار استرس بیشتری شدید و علاوه بر اینکه نمی توانید کار خود را به خوبی انجام دهید پس از ورود به منزل نیز خسته ترید.
● مشکلات
گاهی ممکن است از دست رفتارهای کودک به قدری به تنگ آیید که دیگر تحملی برایتان نمانده باشد. در سنین مهدکودک یا پیش دبستانی نیز اگر با شما تماس گرفته شود و از اینکه فرزندتان دیگران را اذیت کرده شکایت شود احتمالاً دیگر به مرز انفجار خواهید رسید. اما توجه داشته باشید قصد نکنید احساسات خود را سرکوب نمایید. به خود زمان دهید و مدتی با خودت خلوت کنید. استراحت نمایید و صبر کنید تا وضعیت روحی تان بهتر شود. عصبانی شدن و دعوا کردن هیچ مشکلی را حل نمی کند. می توانید با استفاده از راهنمایی مشاوران راه دیگری را برای برخورد و کاهش رفتارهای نامناسب فرزندتان پیدا کنید.
● نگرانی
نگرانی و ناراحتی از وضعیت حال و آینده فزرندانتان هیچ کمکی به شما نمی کند جز اینکه روح و جسمتان را فرسوده می کند و دیگر انرژی برای محبت ورزیدن و لذت بردن از زندگی نخواهید داشت. تمام مسئولیت ها را تنهایی به دوش نکشید و در ضمن از نگران شدن قبل از بروز هر اتفاقی خودداری کنید.
یکی از شیوه های مؤثر در این مورد این است که سعی کنید مسئولیت خود را به خوبی انجام دهید و از خدا کمک بخواهید و فرزندتان را به او بسپارید تا خودش امور را به نحوی عالی کنترل کند.
سحر کمالی نفر
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید