پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

اثرات تقویت کنندگی عصاره هندوانه ابوجهل بر سیستم ایمنی


اثرات تقویت کنندگی عصاره هندوانه ابوجهل بر سیستم ایمنی
● زمینه و اهداف:
اثرات تقویت کنندگی سیستم ایمنی توسط گیاهان دارویی مورد توجه زیادی قرار گرفته و ساپونیتها و فلاوونوئیدها موجود در گیاهان از ترکیبات شناخته شده ای در این رابطه محسوب میگردند. حضور این دسته ترکیبات در هندوانه ابوجهل و گزارش مبنی بر فعالیت لکوسیتوزی هندوانه ابوجهل، ما را بر آن داست که اثرات این گیاه را بر سیستم ایمنی مورد مطالعه قرار دهیم.
● روش بررسی:
در این مطالعه اثرات هیستولوژیک عصاره های پالپ و دانه هندوانه ابوجهل بر مخاط سیستم GI از نظر ایمنی مطالعه شده است. عصاره گیری از اندامهای گیاهی توسط متانول ۷۰% صورت گرفت. در ابتدا حضور گروههای مختلف ترکیبات شیمیایی در عصاره توسط روشهای فیتوشیمیایی مورد مطالعه و سپس ۳۰ خرگوش نر نژاد نیوزیلندی به ۵ گروه تقسیم و یک گروه به عنوان کنترل و ۴ گروه بقیه پالپ و دانه هندوانه ابوجهل را به دوزهای ۱۰۰ mg/kg/day و ۲۰۰ mg/kg/day بمدت یکماه بطریقه گاواژ دریافت کردند. بعد از پایان دوره آزمایش خرگوشهای زنده مانده به همراه گروه کنترل بیهوش و نمونه های روده آنها با فرمالین ۱۰% فیکس و با میکروسکوپ نوری مورد مطالعه قرار گرفت. تعداد لنفوسیتهای نفوذی به اپی تلیوم روده بعنوان یک مارکر عملکرد سیستم ایمنی در مواجهه با عصاره ها مورد مورفومتری قرار گرفت.
● یافته ها:
همه خرگوشهای دریافت کننده ۲۰۰ mg/kg/day پالپ و ۴۶% خرگوشهای دریافت کننده ۱۰۰ mg/kg/day پالپ از بین رفتند. سلولهای لنفاوی مخاط روده در گروه دریافت کننده ۱۰۰ mg/kg/day پالپ افزایش یافته بود. میانگین تعداد لنفوسیتهای نفوذی در این گروه نسبت به گروه کنترل از نظر آماری معنی دار بود (p<۰.۰۵). افزایش سلولهای لنفاوی در گروههای ۱۰۰ mg/kg/day و ۲۰۰ mg/kgday دریافت کننده دانه نیز قابل توجه و میانگین تعداد لنفوسیتهای نفوذی در گروه اخیر نیز از نظر آماری معنی دار بود (p<۰.۰۰۵).
هاجر شفایی
جعفر سلیمانی راد
رضا مهدوی
علیرضا استادرحیمی
حسن رضازاده
حسن ارگانی
محمدرضا رشیدی
حسین ناظمیه
عباس دل آذر
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید