جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تومورهای استخوانی پاتلا


تومورهای استخوانی پاتلا
● مقدمه:
پاتلا محل نادری برای بروز تومورهای اولیه و متاستاتیک استخوانی می باشد. ولی کندروبلاستوم و ژانت سل دو توموری هستند که در پاتلا بیشتر گزارش شده اند. نوع درمان و عمل جراحی بر اساس نوع و اندازه تومور متفاوت است. نتیجه و عملکرد زانو بعد از عمل جراحی به نوع تومور و روش درمان بستگی دارد. با توجه به نادر بودن تومورهای پاتلا مطالعات در این حوزه بسیار کم است.
● روش:
تعداد ۱۳ بیمار که از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۵ با تشخیص تومور پاتلا درمان شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه مقطعی و گذشته نگر مدارک رادیولوژیک، علایم بالینی و شواهد پاراکلینیک موجود در پرونده بیماران قبل و بعد از عمل و همچنین گزارش پاتولوژی آنها به منظور تعیین فراوانی تومورهای استخوانی، فراوانی علایم تومورهای استخوانی پاتلا و نتیجه درمان در تومورهای پاتلا در یک پی گیری بلند مدت مورد ارزیابی قرار گرفت.
● یافته ها:
از ۱۳ تومور، ۵ مورد کندروبلاستوم بود که فراوان ترین تومور پاتلا در این بررسی می باشد. در ۳ مورد تومور ژانت سل، در ۲ مورد متاستاز از دیگر نقاط، ۲ مورد کیست آنوریسمال (ABC: Aneurysmall bone cyst) و یک مورد کیست ساده استخوان (UBC: unicameral bone cyst) وجود داشت. در تومورهای پاتلا درد و افیوژن زانو فراوان ترین علامت مشاهده شده بود. یک مورد عود با حفظ پاتلا وجود داشت. پس از عمل جراحی با حفظ پاتلا محدوده حرکتی زانو و قدرت عضله چهارسررانی بهتر از موارد عمل جراحی برداشتن کامل پاتلا است.
● نتیجه گیری:
در بین بیماران مورد مطالعه فراوان ترین تومور پاتلا کندروبلاستوم و پس از آن ژانت سل توموربود. با توجه به بهتر بودن محدوده حرکتی زانو و قدرت عضله چهارسررانی پس از جراحی با حفظ پاتلا نسبت به موارد پاتلکتومی شده در این بیماران جراحی با حفظ پاتلا توصیه می شود.
سام حاجی علیلوسامی
علی یگانه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید