شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

فناوری شناسائی با استفاده از فرکانس رادیوئی(RFID)


فناوری شناسائی با استفاده از فرکانس رادیوئی(RFID)
در طی ده سال گذشته به منظور کمک به ارائه خدمات پستی از برچسبهای شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی در بیش از هزار جایگاه پستی در ۵۰ کشور واقع در شش قاره جهان استفاده شده است، که بدین ترتیب یکی از بزرگترین شبکه های تجاری و بین المللی RFID در جهان محسوب می شود.
طبق اظهارات آقای راس هیندز (Ross Hinds)، مدیرعملیات و فناوری موسسه بین المللی پست در بروکسل، RFID به عنوان یک ابزار کلیدی بطور پیوسته با استفاده از فرآیندهای آزمایشی مفصل پستی که مستلزم یک پاسخ عمومی است، اصلاح و بهبود یافته است.
اندی مک بین (Andy MC Bain) مدیرمحصول RFID در شرکت سمبل (Symbol technologies) معتقد است که پیاده سازی RFID بیش از آنچه پیش بینی می شد، طول کشیده است: "اگرچه پیشرفتهای مهمی در مدیریت زنجیره عرضه حاصل شده است، اما تغییرات بزرگی در مقیاس هنوز لازم است به اجرا درآید". وی افزود: "یکی از نخستین گام ها در توسعه RFID افزایش میزان انتقال داده ها بود. برچسب های فعال تولید شده دارای باتری هائی بودند که میزان انتقال و جمع آوری داده ها را افزایش دادند. این نوع برچسب ها می توانند یک سیگنال را تا صدها متر حمل نمایند و اکنون با استفاده از آنتها، سیگنالهای موج می توانند در بسیاری رسانه ها از جمله آب کار کنند".
مراحل بعدی تحقیق و توسعه، منجر به پذیرش کاربردهای UHF و در نتیجه بهبود ظرفیت ذخیره سازی و اندازه برچسب ها شده است. بدین ترتیب کیسه های پستی را می توان به سهولت رهگیری نمود.
در پی این اصلاحات و افزایش بکارگیری RFID، قیمت برچسب های فیزیکی رو به کاهش گذاشت و استفاده از روش جدید که در ابتدا منحصر به اقلام گران قیمت و با ارزش بود، کاملاً متداول شد.
مک بین (MC Bain)معتقد است که اگرچه RFID به موفقیت فوق العاده ای در آمریکا، انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی دست یافته است، عدم توافق در استانداردهای فرکانسی مانع پذیرش کامل این فناوری شده است. اما به محض اینکه استاندارها تعیین شوند، کاربرد RFID موج وار گسترش یافته و کاهش اجتناب ناپذیر هزینه های عملیاتی را بدنبال خواهد داشت.
بنا به گفته هلن مک اینز (Helen MCInnes) نماینده شرکت NCR، در ده سال گذشته RFID در صنعت پست با استفاده از برچسب بر روی درصد کوچکی از نامه ها و رهگیری تعداد محدودی از انتقالات و وسائل نقلیه، به منظور ارزیابی عملکرد پستی مورد استفاده قرار گرفته است. نتیجه حاصله نشان می دهد که تمام بازیگران بزرگ در بازار مجبور خواهند شد برای حفظ خود در عرصه رقابت دست به اقدامات ابتکاری بزنند.
اندی رابسون (Andy Robson) مدیر توسعه بازرگانی در گروه ضبط اتوماتیک داده های شناسائی در شرکت NCR، هم صدا با پیش بینی انجام شده بوسیله یک شرکت تحقیقاتی بنام ID Tech EX اعلام نمود که ارزش سیستم های RFID و برچسب ها در بخش پستی و پیک تا سال ۲۰۱۶ به حدود سه بیلیون دلار در بازار جهانی بالغ خواهد شد. او معتقد است که هسته اصلی مرحله بعدی توسعه در ارتباط با مشتریان،، ارائه سریعتر خدمات و تحویل کم خطاتر مرسولات در نتیجه اصلاح و بهبود خدمات رهگیری و ردیابی و همچنین فراهم کردن داده های مشروح تراکنش (detailed transaction data) برای دفاتر پستی، خواهد بود. با استفاده از این داده ها، دفاتر پستی میتوانند کنترل موجودی وکارآئی عملیاتی را بهبودبخشیده و امور محوله را بهتر به انجام رسانند.
به نظر می رسد بازار رشد خواهد کرد، اگر تلاشهای انجام شده برای برچسب زدن بر اقلام مجزا بتواند بطور گسترده مورد پذیرش قرار گیرد، بطوریکه بتوان سالانه تخمیناً بریک تریلیون مرسوله پستی برچسب زد. با خصوصی سازی فزاینده بازارهای پستی، توجه به پشتیبانی از سهم در بازار معطوف شده است. طرفداران طرح معتقدند که فقط قیمت مطرح نیست، بلکه تشخیص ارزش ذاتی رضایت مشتریان مورد نظر است. لازم به ذکر است که خدمات بین المللی پستی در حال بررسی روش هائی برای حفظ وفاداری مشتریان است.
سنجش همه عوامل دخیل در معادله تحویل پستی برای نتیجه گیری مثبت از هر اقدامی در راستای بهبود کارائی و حصول اطمینان از اینکه یک نامه یا بسته و محتویات آن پس از ارسال صحیح و سالم به مقصد برسد، بسیار مهم و حساس است.
یک نمونه از کاربرد RFID در باجه که امسال بوسیله شرکتهای NCR و TAGSYS در نمایشگاه پست (POST – EXPO) به نمایش گذاشته شده بود، نشان داد که چگونه اقلام برچسب RFID در محل خرید بکار برده می شوند تا بتوان مرسولاتی را که دارای الویت تحویل هستند در مکانهای بیشتری در مسیر و بدون روشهای دستی (manual) رهگیری نمود. از همین سیستم برای مسیر یابی دقیق کیسه های پستی در هوا، دریا، جاده ها یا خطوط راه آهن استفاده می شود. چنین دارائیهایی ثمره افزایش سرمایه گذاری هستند و دستیابی به آنها و تعریف ارتقاء یافته اشان بطور مستمر بر ظرفیت شبکه های پستی تاثیر خواهد گذارد.
خوش بینی خوشایندی توسط هنریک ال اگستاد (Henrik L. Egestad) از شرکت لینگ سی (Lyngsee Systems) ابراز شد. وی معتقد است که توسعه سیستم عیب یاب آنها برای سنجش کیفیت (AMQM) طی ده سال، به وضوح ثابت می کند که کیفیت خدمات و بهبود کارآئی بطور تنگاتنگ و غیر قابل تفکیکی باهم مرتبط هستند. بهینه سازی زمان پردازش در زنجیره لجستیک پستی می تواند تاثیرات مهمی برکیفیت خدمات داشته باشد. اخیراً در یک مرکز تجزیه مدرن، اطلاعات حاصل از استفاده از سیستم AMQM باعث ۳۸ دقیقه کاهش در زمان تجزیه شد. کل زمان صرفه جویی شده در ۳۰۰ روز کاری برای ۱۰۰ کارمند مرتبط به معنای پانصد هزار (-/۵۰۰۰۰۰) یورو صرفه جویی سالیانه در هزینه هاست. از برچسب های فعال با استفاده از راهکار مگاهرتز ۴۳۳-AMQM در پست دانمارک از سال ۱۹۹۰ برای مدیریت دارائی استفاده شده است.
حمل و نقل هدف دیگر AMQM است. صرفه جوئی باالقوه معادل ۱۲درصد بودجه کل حمل و نقل است که بستگی به زیرساخت شبکه پستی مرتبط دارد. اگستاد معتقد است که جو عملیاتی در ادارات پستی کاملاً تغییر می کند و بدین ترتیب ایجاد یک مدل عام برای محاسبه صرفه جوئی باالقوه تحولات مرحله ای، یک وظیفه خطیر و چالش برانگیز است.
در پنج الی شش سال آینده برچسب های RFID نیمه فعال که دارای خازن های داخلی هستند، عرضه خواهد شد. این برچسب ها هرجا از یک میدان فرکانسی که برای امور خاصی طراحی شده است، عبور کنند شارژ می شوند . برچسب های RFID قادر خواهند بود که با یکدیگر تبادل اطلاعات نمایند و این تحول فاصله انتقال را به ماوراء مرزهائی که به سختی قابل تصور است، افزایش خواهد داد.
اندی مک بین از شرکت سمبل ابزار اطمینان می کند که این برچسب های هوشمند توان باالقوه بازار را برای فناوری RFIDارتقاء داده و باعث افزایش فروش در منطقه آسیا – اقیانوس آرام خواهد شد. از آنجا که این برچسب های هوشمند نسبت به تماس حساس هستند، درصورتیکه مرسوله ای دستکاری شده باشد، مشخص خواهد شد. بزودی RFID تبدیل به یک جزء متعارف و عادی زندگی می شود و روزی خواهد رسید که هر کالائی در بسته بندی خود یک تراشه خواهد داشت.
● پیشرفت های دیگر اتوماسیون
RFID تنها فناوری نیست که در ده سال گذشته پیشرفت کرده است. اتوماسیون و از جمله ماشینهای تجزیه در ده سال اخیر دگرگون شده اند. اکنون علاوه بر پردازش سریع و حجم بالاتر با استفاده از دستگاههای چند خطی خواندن نوری کاراکترها (MLOCR) می توان عملیات مربوط به خواندن کامل آدرس، الصاق بارکد و سپس تجزیه را در یک ثانیه برای بیش از ۹ مرسوله انجام داد.
بارکدخوان های گسترده (Wide area barcode readers) قادرند بارکد روی نامه را بطور مجازی در هر جا بخوانند. سیستم بارکد زن از راه دور (RBCS) بر مرسولات با آدرس دستنوشته یا هر مرسوله ای که سیستم های تشخیص نوری کاراکترها (OCR)نتواند آدرس آنرا بخواند، بارکد می زنند.
▪ چه کسی میداند که در ده سال آینده، اتوماسیون تا کجا پیش خواهد رفت؟
منبع : پورتال مرکز فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید