جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


سایه‌‌های هجوم


سایه‌‌های هجوم
الیور استون، بری لوینسن و نیل برگر در فاصله‌ای کوتاه از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با کمدی، درام‌های سیاسی، اجتماعی و انتقادی خود به نفع حزب دموکرات آمریکا به پرده هجوم آورده‌اند و فیلم «زندگی مخفی زنبورها» درباره مسائل نژادی و حتی کمدی موزیکال «پلیدی و خِرَد» به کارگردانی مدونا نیز کما بیش در همین جهت حرکت می‌کنند. از اینها که بگذریم، از جمعه گذشته مستند «نور صبحگاهی» درباره مسابقه چند جوانک قایق‌سوار، اکشن پر از کشتار و خونریزی «مکس پاین» و فیلم «سلطان فیل» درباره زیبایی‌ها و شگفتی‌های قاره آسیا به روی پرده رفته‌اند.
● دبلیو W۰
زندگی و دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش، دوران بی‌بند و باری جوانی و ناخرسندی پدرش از وضع و حال او، تولد دوباره و کنار گذاشتن میخوارگی و تبدیل شدن به یک مسیحی متعصب و بالاخره، پا در جای پدر گذاشتن و رئیس‌جمهور شدن و جنگ افغانستان و جنگ عراق در تازه‌ترین فیلم الیور استون و سومین فیلم «رئیس‌جمهوری» او که با عجله تولید شد تا اندکی پیش از انتخابات و کنار رفتن جورج بوش روی پرده برود. فیلمنامه این کمدی درام زندگینامه‌ای را استنلی وایزر نوشته و جاش برولین (جورج دبلیو بوش)، الیزابت بنکز (لورا بوش)، دنیس بوتسیکاریس (پل ولفوویتز)، الن برستین (باربارا بوش)، جیمز کرامول (جورج بوش پدر)، ریچارد دریفوس (دیک چنی)، اسکات گلن (دونالد رامسفلد)، یوآن گرافاد (تونی بلر)، سعید بودریا (صدام حسین)، توبی جونز (کارل روو)، آلن کلمن (ولادیمیر پوتین)، تندی نیوتن (کاندولیزا رایس)، جفری رایت (کالین پاول) و... در آن بازی کرده‌اند.
● مکس پاپین Max payne
تازه‌ترین تبدیل بازی ویدئویی به فیلم سینمایی، برگرفته از ویدئوگیم سال ۲۰۰۱ به همین نام، فیلمی به کارگردانی جان مور با بازی مارک والبرگ، میلا کانیس، بوبریجز، کریس اودانل، لوداکریس و الگاکوریلنکو، این درام دلهره‌آور جنایی اکشن ماجرای همکاری یک مامور پلیس (والبرگ) که خانواده‌اش در توطئه‌ای به قتل رسیده‌اند و یک زن قاتل (کانیس) که جویای انتقام قتل خواهرش است و مقابله آنها با پلیس، گنگسترها و یک شرکت بسیار خطرناک و بی‌رحم است. این فیلم که به علت شدت خشونت‌اش – تحت تاثیر بازی ویدئویی- در ابتدا درجه R گرفته بود، در بازنگری و با کوتاه کردن صحنه‌های بیش از حد خونین‌اش به درجه ۱۳-PG رسیده است. زمان نمایش فیلم ۹۹ دقیقه است و در لوکیشن‌های شهر تورنتو کانادا فیلمبرداری شده است.
● زندگی مخفی زنبورها The Secret Life of Bees
کارولینای جنوبی، سال ۱۹۶۴. راوی داستان، لیلی اونز (داکوتا فانینگ) دختر نوجوانی است که مادرش را از دست داده و از پدر بداخلاقش می‌گریزد و همراه با دوست سیاهپوستش رزالین (جنیفر هادسن) به نزد سه خواهر سیاهپوست، آگوست (کویین لطیفه)، می (سوفی اوکندو) و جون (آلیشیاکیز) می‌رود تا مدتی در مزرعه زنبورداری آنها مشکلاتش را فراموش کند. فیلم اقتباسی است از رمانی به همین نام نوشته سو مونک کید به کارگردانی جینا پرینس بیت‌وود که ویل اسمیت و همسرش جادا پینکت اسمیت آن را تهیه کرده‌اند. زمان نمایش این درام ۱۱۰ دقیقه است.
● چه اتفاقی افتاد؟ ?What Just Happened
خاطرات آرت لینسن، تهیه‌کننده هالیوود، مبنای این کمدی بری لوینسن قرار گرفته که قرار است روی دیگر سکه کارخانه رویابافی‌ هالیوود را به نمایش بگذارد. رابرت دونیرو، بروس ویلیس، استنلی توچی، جان تورتورو، کاترین کینر و رابین رایت پن از بازیگران این فیلم ۱۱۰ دقیقه‌ای هستند. ماجرای فیلم در هالیوود کالیفرنیا و کن فرانسه می‌گذرد؛ تهیه‌کننده‌ای که زمان کوتاهی برای جبران مشکلات فیلم در دست تولیدش دارد و با مشکلات خانوادگی‌اش دست و پنجه نرم می‌کند و بازیگرانی که هر کدام ساز خودشان را می‌زنند در ماجراهای پیچیده‌ای درگیر می‌شوند. این فیلم در لوکیشن‌های کالیفرنیا، کانکتیکات و کن فیلمبرداری شده است.
● خوش‌شانس‌ها The Lucky Ones
کمدی/ درام تازه‌ای که به حواشی جنگ عراق می‌پردازد را نیل برگر (کارگردان «شعبده‌باز») کارگردانی کرده است و فیلمنامه‌اش را برایان کاپلمن و دیوید لیواین نوشته‌اند. سه سرباز بازگشته از عراق، کالی (ریچل مک آدامز) که قصد دارد گیتار دوست کشته شده در جنگش را به خانواده او برساند، تی‌کی (مایکل پنیا) که جراحت‌های جنگ، مشکلاتی خانوادگی برای او پدید آورده و چیور (تیم رابینز) که با مشکلات اقتصادی و نگرانی تامین هزینه کالج پسرش دست و پنجه نرم می‌کند، بعد از لغو پروازشان در یک سفر جاده‌ای طولانی همراه می‌شوند و به شناخت تازه‌ای از یکدیگر و از زندگی می‌رسند. زمان فیلم ۱۱۵ دقیقه و درجه‌بندی آن R است.
● سلطان فیل The Elephant King
مرد جوانی برای یافتن و به خانه بازگرداندن برادرش به تایلند می‌رود اما متوجه می‌شود که خودش هم دلش می‌خواهد در آن کشور آسیای جنوب شرقی بماند. این درام عاشقانه که ست گروسمن نوشته و کارگردانی کرده است، در زمان تولید «تابستان در سیام» نام داشت. فیلم محصول مشترک ایالات متحده و تایلند است و در سال ۲۰۰۶ به زبان‌های انگلیسی و تای تولید شده است. زمان فیلم ۹۲ دقیقه، درجه‌بندی‌اش R و بازیگرانش الن برستین، تیت الینگتن، فلورانس فیور و جونو رابرتز هستند.
ساسان گلفر
www.cinemaglobe.blogfa.com
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید