جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تاثیر فعالیت‌های تربیتی مدارس


تاثیر فعالیت‌های تربیتی مدارس
وارد هر مدرسه ای که می شویم، اولین نکته ای که نظرمان را جلب می کند سخنانی است که بر روی دیوارها مخصوصا در رابطه با حجاب نوشته شده است اگر بی حجابی تمدن است پس حیوانات متمدن ترین موجودات هستند حجاب قبل از این که یک وظیفه باشد، یک حق است، حقی که باید رعایت شود.
قبل از هر چیزی باید به حجاب فکر کنیم که مظهر عفت و نجابت است.
حجاب که حافظ و نگهبان گوهر زن است. حجاب که مظهر احترام و رعایت حقوق زن مسلمان است . حجاب که نه چادر و نه روسری که به ظاهر بر سر گذاشته شود که حجاب، حجاب روح است.
پس آیا هر کسی که فقط روسری بر سر نهاد و چادر گذاشت، با حجاب است؟ اگر چه این ها تا حدود زیادی انسان را از گناه باز می دارد ولی چه بسا کسانی هستند که از این پوشش مقدس سوء استفاده کرده و در جهت اهداف سوء و بدبینانه استفاده می کنند.
اکنون طبق سنت و آیین مان چادر را مظهر پاکی و نجابت می دانیم وقتی برجستگی های بدن و زیبایی های زن در لوای چادر پوشیده می شود، کمتر مردی تحریک می شود، تا بر حریم او تجاوز کند.
وقتی یک چوب خشک را می نگری زشت می نماید ولی همین چوب خشک وقتی پوشیده می شود، زیبایی خاصی دارد.
حجاب یک امر فطری است اگر به انسان بسیاری چیزها آموخته می شود و حجاب هم یکی از آن هاست اما بالاخره جزء فطرت انسان است.
زن و مرد هر کدام پوشش را رعایت کنند، باعث عزت و احترام خود شده و در اصل بر زیبایی خود افزوده اند.
یک انسان مومن و پاک، صورتی زیبا دارد اما یک انسان گنه کار اگر چه صورتی زیبا داشته باشد اما به نظر مردم بدخو و زشت است.
در بسیاری جاها برای حجاب مثال های جالبی زده اند : از جمله شیشه عطر و سر آن ...تا زمانی که سر شیشه بسته است ، عطر داخل آن هم محفوظ خواهد بود و به محض این که سرش باز شود، مدتی بماند، تمام عطر آن در فضا پخش شده، از بین می رود و رمز زیبایی زن های مسلمان هم همین حجاب است ....زن تا با حجاب است، زیباست وقتی حجاب را کنار زد، آن زیبایی و طراوت او هم کنار زده می شود.
تاثیر فعالیت های تربیتی هر آموزشگاه در رابطه با حجاب و مسائل تربیتی چیست ؟ کاملا محرز است که امور تربیتی یک پایه محکم و بی نهایت اثرگذار در جامعه مدرسه است.
یک رکن اساسی در مدرسه که می تواند بچه ها را به جنبش و حرکت وا دارد و آنان را از بسیاری مسائل تربیتی شان که حتی قادر به فهمیدن و درکش نیست آگاه کند.
امور تربیتی همان طور که در پرورش استعدادهای نهفته دانش آموزان و به جنبش واداشتن بچه های خود و ساکت و گوشه نشین می تواند موثر باشد، در آگاه کردن آنانی که هنوز حجاب را نپذیرفته اند و در اصل اسلام را نپذیرفته اند، نقش مهم و اساسی را داشته باشد.
چرا که کسانی که با حجاب میانه خوبی ندارند که معمولا هم خانوادگی به آن اهمیت نداده و از همه مهم تر به نمازشان هم اهمیت نمی دهند ممکن است اصلا نماز خواندن هم بلد نباشند.
این چنین کسانی چگونه می توانند حجاب را بپذیرند که به آن ها بفهمانیم که نماز چیست و فلسفه نماز در چه می تواند باشد ؟ تا به حجاب معتقد شوند کسی که معتقد به نماز شد، به حجاب هم معتقد خواهد شد.
پس امور تربیتی می تواند بچه هایی را که ناآگاهانه و کورکورانه از خانواده ها یا از دوستان ناآگاهشان تقلید می کنند را راهنمایی و هدایتشان کنند.
چه بسا این جور بچه ها حتی غافلند و خبر ندارند که نگه داشتن گوهر عفتشان از هر چیزی با ارزش تر است.
دختری مورد قبول است، ( حتی مورد قبول کسانی که خود لاابالی اند ) که سنگین و با وقارتر و با حجاب تر باشد.
آن وقت است که می یابند ؟ آن چه به آن توجه کرده اند و زیبایی های خود را در معرض تیغ های تیز چشمان نامحرم قرار داده اند ، جز سرابی بیش نبوده و جز تباهی شان را به دنبال ندارد.
پس امور تربیتی مربی پرورشی عملا، نه با زور و اجبار، با دلیل و منطق، بچه های خود را بیاموزد.
همان طور که ما اسلام را با دلیل و منطق پذیرفته ایم و هرگز اجازه نداده ایم کورکورانه پذیرای آن باشیم.
ما باید برای ایمان آوردنمان دلیل داشته باشیم، تا اگر کسی پیدا شد و خواست خدایمان را منکر شود و ما را به مسخره بگیرد، جوابش را داشته باشیم گر چه حدود حجاب مشخص شده اما چادر بهترین است.
چادر خیمه زن است چادر چیزی است که کاملا زن را محفوظ نگه می دارد و چادر بهترین مانع فساد است.
وقتی تمام زیبایی های زن در لوای چادر پوشیده شود، دیگر احدی جرات جسارت به او را ندارد.
آری چادر حریم است و چه خوب است که این حریم را پاس داریم و با زبان و عمل به بچه ها بفهمانیم که می توانند در لوای چادر محفوظ و از هر خطری در امان باشند به شرط آن که حجاب روحشان، حجاب چشم و گوششان را هم حفظ کنند. آن هایی که متاسفانه با بوق و کرناهای استعمار به بیراهه رفته اند یا جاهلند یا به خاطر خود پسندی و تظاهر، می خواهند خود را به جامعه بنمایانند و این حس مقدس استدلال طلبی را در جهت منفی، آن ثابت کنند.
متاسفانه دو چیز مهمی که در جوان نقطه ضعف می تواند باشد، ظاهر بینی و تقلید کورکورانه است.وقتی جوان ظاهر بین انواع و اقسام مدها و رنگها و آرایش ها را در هنرپیشه محبوبش یا فوتبالیست و یا ورزشکار محبوبش ببیند، مطمئنا خیال می کند این چیزی است که به دنبالش بوده و باید در جامعه خودآرایی و خودنمایی کند.
می خواهد محبوب شود، نمی داند این راهش نیست.
واقعا این دیدگاه را چه کسی یا چه کسانی در مغز بچه ها و جوانان ما فرو کرده اند ، غیر از این است که این جا خانواده ها حرف اول را می زنند.
وقتی مادر خود هنگام بیرون آمدن از خانه خود را بیاراید و به حجابش در نزد نامحرم توجهی نشان ندهد یا اگر فرزندش از دیگران یاد گرفت و اهل مدآرایی شد او را به راه نیاورد، آیا ممکن است دختر چنین خانواده ای منحرف نشود.
اگر به خانواده ای گوشزد شود که خانم یا آقا، دختر یا پسر شما راه انحراف را در پیش گرفته فورا جبهه گرفته و می گویند دختر ما اهل این حرف ها نیست، شما اشتباه می کنید یا این که جوان است آزادش گذاشته ایم، هر کار دلش بخواهد بکند جوانی بکند تا جوانند باید خوش باشند.
این را می پرسم ، آیا نمی توان با درس خواندن و لذت بردن از درس خوش بود ؟ آیا نمی توان با عفت، حجاب و حیا خوش بود ؟ آیا نمی توان با قرآن و نماز خواندن و با خدای خود راز و نیاز کردن خوش بود ؟ آیا نمی توان با تحقیق و مطالعه خوش بود ؟ با سرگرمی های سالم و تفریحات سالم ؟ آن چه غذای واقعی روح است، نه غذای کاذب و فریبنده.اما متاسفانه علاقه بچه ها به همان چیزهای کاذب بیشتر است پس باید آموخت و یاد داد اول خود بیاموزیم تا بتوانیم یاد دهنده و تذکر دهنده خوب و موفقی باشیم.
فاطمه الهامی
کارشناس معارف اسلامی
منبع : وب سایت رسمی روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید