پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی تغییرات هورمون‌های تیروییدی پس از پیوند کلیه


بررسی تغییرات هورمون‌های تیروییدی پس از پیوند کلیه
● مقدمه:
نارسایی مزمن کلیه با انواع متفاوتی از اختلالات عملکرد تیرویید ارتباط دارد. در بیماران با نارسایی مزمن کلیه بعد از پیوند کلیه اطلاعات کمی در مورد عملکرد تیرویید وجود دارد. در این پژوهش عملکرد غده تیرویید در بیماران با نارسایی مزمن کلیه تحت دیالیز قبل و بعد از پیوند کلیه مورد مطالعه قرار گرفت.
● مواد و روش ها:
این مطالعه به صورت مورد شاهدی طراحی شد. ۳۰ بیمار مبتلا به نارسایی مزمن کلیه که هیچ کدام از آنها عارضه تیروییدی مشخصی نداشتند به عنوان گروه مورد بررسی شدند. گروه شاهد شامل ۴۰ نفر فرد سالم بود. ارزیابی عملکرد تیرویید در دو گروه با اندازه گیری پارامترهای FT۴، TT۴، FT۳، TT۳ و TSH با استفاده از کیت تجاری در دسترس رادیو ایمیونواسی (RIA) انجام گردید. همچنین بعد از پیوند کلیه در بیمارانی که تحت درمان با سیکلوسپورین، پردنیزولون و آزاتیوپرین بودند، سطوح سرمی نیتروژن اوره خون و کراتینین اندازه گیری شد. بر این اساس بیماران به دو زیر گروه شامل بیماران با عملکرد مناسب اولیه کلیه پیوندی (گروه ۱) و بیماران با عملکرد تاخیری کلیه پیوندی (گروه ۲) تقسیم شدند و آزمون های عملکرد تیرویید در روزهای ۱۰ و ۳۰ بعد از پیوند در آنها ارزیابی شد.
● یافته ها:
در بیماران دیالیزی، میانگین سطوح هورمون های تیروییدی در محدوده معمول قرار داشت ولی در مقایسه با گروه شاهد، این میانگین کاهش نشان داد. در این مقایسه، تفاوتی در سطوح TSH دیده نشد. ده روز بعد از پیوند، کاهش سطوح هورمون های تیروییدی و TSH مشاهده شد که این تغییرات در گروه ۲ بیشتر از گروه ۱ بود. در روز سی ام بعد از پیوند، تغییرات در گروه ۱ به سطح طبیعی رسید و در مقایسه با قبل از عمل، بهبود مشخصی مشاهده شد، ولی در مقایسه با گروه شاهد هنوز سطوح FT۳, TT۳ و TT۴ پایین بود. در گروه ۲ سطوح TT۳ نسبت به سطح نرمال کمتر بود و در مقایسه با قبل از عمل، کاهشی در سطوح TT۴، TT۳ و FT۴ مشاهده گردید. در مقایسه با گروه شاهد سطوح کاهش یافته هورمون های تیروییدی مشاهده شد.
● نتیجه گیری:
چنین استنباط می شود که ممکن است بین سطوح هورمون های تیروییدی و عملکرد کلیه پیوندی ارتباطی وجود داشته باشد.
نصرت اله ضرغامی
محمد رهبانی
حسن ارکانی
علی خسروبیگی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید