جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آیا من عادی هستم؟


آیا من عادی هستم؟
همه ی ما، همیشه یک سری ویژگی ها و خصلت هایی داریم که از خودمان می پرسیم، آیا این ویژگی ها فقط مختص ماست؟ بنابراین ما عده ای را در مورد ویژگی های خاصشان مورد بررسی قرار دادیم و سپس از تعدادی کارشناس تقاضا کردیم که میزان عجیب بودن این عادت را بررسی کنند. در این جا تعدادی از پاسخ های آنان را بیان می کنیم.
▪ حتی وقتی که سردم است، دست ها و پاهای من عرق می کنند، آیا من عادی هستم؟
ـ تقریباً ۳ درصد مردم از عرق بیش از اندازه رنج می برند. معمولاً عرق در دست ها، پاها، زیربغل، صورت و پوست سر اتفاق می افتد. دکتر آنا گلاسر، متخصص پوست و استاد دانشکده ی پزشکی دانشگاه سنت لوئیس می گوید: «علت کاملاً واضح نیست اما ۴۰ تا ۶۰ درصد افرادی که از عرق رنج می برند یک تاریخچه خانوادگی در مورد این مشکل دارند. گزینه های مختلفی برای درمان عرق وجود دارد. از مواد ضد عرق و بو بر تا آمپولهای بوتاکس ویژه که پیام های شیمیایی ارسالی به غدد عرق را قطع می کنند. اگر تمام این راه ها بی فایده بود جراحی، که عصب هایی را که به غده های عرق وصل می شوند قطع می کند، موثر است. اما در این موارد هم عرق کردن دوباره در یک قسمت دیگر بدن ظاهر می شود اما امیدواریم که این بار در جایی باشد که کمتر باعث خجالت شود.
▪ لحظه ای که پایم را از خانه بیرون می گذارم مثل یک آهن ربا برای پشه ها هستم آیا من عادی هستم؟
ـ انسان ها، بوهای خوشبویی از صدها ماده ی شیمیایی تولید می کنند که بعضی از آن ها برای موجودات گزنده وسوسه انگیز است. اما محققین بررسی کرده اند که چه چیزی بعضی از مردم را برای آن ها جذاب تر از بقیه کرده است؟
شاید نوشیدن آب جو آن ها را جذب کند. (بله محققین متوجه این مسئله شده اند هر چند که آن ها کشف نکرده اند چرا آب جو آن ها را جذب می کند) و یک مطالعه ی دیگر نشان می دهد که داشتن کلسترول بالا شما را یک هدف بهتر برای پشه ها قرار می دهد. (کارشناسان نظریه پردازی می کنند که پشه ها نیاز به کلسترول دارند اما خودشان نمی توانند آن را ایجاد کنند).
دکتر اولریچ برنییر، متخصص د در مورد جذب کننده ها و دفع کننده های پشه می گوید: «ما هم چنین می دانیم که مردمی کمتر عرق می کنند به اندازه ی مردمی که عرق می کنند برای پشه ها جذاب نیستند». او و سایر دانشمندان روی ترکیبی کار می کنند که باعث می شود رایحه ی بدن شما پنهان شود و همین باعث می شود پشه ها به سراغ شما نیایند زیرا پشه ها حس بویایی قوی تری نسبت به حس بیناییشان دارند. در این مدت برای محافظت خودتان از گزیدگی پشه در تعطیلات امسال از یک روکش و ماده ی دفع کننده استفاده کنید و مرتب وول نخورید! (حرکت زیاد حشرات را جذب می کند).
▪ هنگام شب آب دهان من روی بالشم می ریزد، آیا من عادی هستم؟
ـ هر روز بدن شما یک لیتر بزاق اضافه تولید می کند، ماده ای چسبناک و غنی از آنزیمی را که دهان شما را پاکیزه نگه می دارد و به هضم غذا کم می کند. در دوران کودکی شما آموختید که چگونه بزاقتان را در دهان خود نگه دارید اما در طول خواب هنگامی که ماهیچه های بدن شما استراحت می کنند، هماهنگی بدن شما کم می شود و باعث می شود بزاقتان قطره قطره بچکد. همین باعث می شود که شما در یک مکان خیس بخوابید.
دکتر آکست می گوید: «حساسیت ها و آلرژی هایی که باعث می شوند به جای بینی از دهانتان نفس بکشید باعث می شود که این مشکل بیشتر شود اما بهترین راه این است که هنگام خواب به پشت بخوابید.
▪ بعد از این که من به سن ۳۰ سالگی رسیدم متابولیسم من بسیار آهسته شده است آیا من عادی هستم؟
ـ دکتر وین وستکات، یکی از نویسندگان Feel Younger & Get Stronger می گوید: «بررسی ها نشان می دهد که دو چیز برای خانم ها در حوالی تولد ۳۰ سالگیشان اتفاق می افتد، بدن آن ها شروع به از دست دادن ماهیچه ها می کند (نیم پوند در سال که تاثیر منفی روی متابولیسم دارد) و فعالیت فیزیکی آن ها کم می شود.
راه حل این مشکل ورزش های تقویت نیرو است که به جایگزینی ماهیچه های از دست رفته کمک می کند. فقط ۲۰ دقیقه ورزش دوبار در طول هفته می تواند میزان متابولیسم شما را تا ۷ درصد بالا ببرد.
وسکات یادآوری می کند سه ورزش آسان وجود دارد که شما می توانید در خانه انجام دهید، چمپاتمه زدن با دمبل، فشارهای سینه با دمبل و خم شدن به جلو (با پاهایی به اندازه ی عرض شانه باز، زانوها را خم کنید و دمبل از روی رمین بلند کنید.) به زودی شما به دوران قبل از ۳۰ سالگیتان باز خواهید گشت.
▪ هنگام پرواز با هواپیما از شدت ترس دست پسرم را محکم فشار می دهد، آیا من عادی هستم؟
ـ شما به طور منطقی می دانید که در یک هواپیما و در حال پرواز کمتر از وقتی که داخل ماشین هستید احتمال خطر مرگ برای شما وجود دارد (۵۶ بار کمتر) اما به طور ناخودآگاه نمی توانید این مسئله را قبول کنید.
تنها چیزی که حس می کنید این است که شما در جایی بالاتر از حدودی هستید که یک انسان عاقل باید باشد و به طور بالقوه خارج از کنترل هستید. عجیب نیست دستگاه عصبی سمپاتیک شما، جیغ می زند که «بیرون بیا، همین حالا»، به طور تخمینی ۲۵ میلیون نفر در آمریکای شمالی از پرواز کردن می ترسند.
تحقیقات نشان می دهد که در این نمونه مواجه شدن با ترستان واقعاً کمکتان می کند. در سال ۲۰۰۲ محققین تأثیر روش درمانی از طریق مواجه با ترس را روی ۷۵ نفر از کسانی که از پرواز می ترسیدند امتحان کردند.
پیج اندرسون، استادیار روانشانسی در دانشگاه جورجیا اِستیت در آتلانتا، می گوید: «این ۷۵ نفر را که از پرواز می ترسیدند در ۸ جلسه ی ۴۵ دقیقه ای درمان در حالت بالقوه ی پرواز قرار دادیم. کسانی که دوره ی درمانی را گذراندند دلشوره ی بسیار کمتری نسبت به دیگران داشتند.
▪ هنگامی که صبح ها پیاده روی می کنم مفصل هایم مانند پاپ کرن ترق ترق صدا می دهند، آیا من عادی هستم؟
ـ تعداد زیادی از مردم، با درجاتی از کرپتیوس روبرو می شوند. کرپتیوس صدای ترق ترقی است که هنگامی که لبه های نا صاف غضروف خلاف جهت هم مالیده می شوند ایجاد می شود. این صدا معمولاً در مفاصل بزرگ مانند زانو و شانه اتفاق می افتد. کرپتیوس با صدایی که موقع شکستن بند انگشت خود می شنوید فرق دارد.
دکتر ریموند رُکو، جراح ارتوپد و سخنگو برای آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا می گوید: «این صدا ناشی از حباب های نیتروپنی است که داخل مفاصل است و زیر فشار ترق ترق می کنند. اگر شما ضمن شنیدن این صدا احساس درد می کنید (مخصوصاً هنگام بالا رفتن از پله ها، چمپاتمه زدن یا زانو زدن) به یک ارتوپدیست مراجعه کنید. این می تواند نشانه ای از آرتروز یا آسیب دیدگی باشد.
مترجم دکتر برسابه برومند
منبع : محیا نیوز


همچنین مشاهده کنید