شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اسفناج، طلای سبز


اسفناج، طلای سبز
گفته می شود که خاستگاه اسفناج ایران بوده است. این گیاه در زمان اوج تمدن روم و یونان به صورت منظم کشت می شده است.
در سال ۱۹۲۹ ما برای نخستین بار شاهد کارتونی به نام پاپای بودیم که در آن مرد دریانوردی پس از مصرف یک کنسرو اسفناج قدرت خارق العاده ای به دست می آورد. با این وجود پایه و اساس این ایده که اسفناج حاوی مقادیر فراوانی از آهن بوده و این مقدار برای داشتن سیستم خونی سالم و بدنی قوی لازم است، چندان محکم نیست.
به صورت کاملاً خنده دار این در نتیجه اشتباه محققانی بوده است که ممیز اعشاری را در هنگام آنالیز اسفناج در جای نادرست قرار داده و بنابراین به نتیجه نادرست محتوای آهن دامن زدند. این خطا قابل چشم پوشی است زیرا اسفناج دارای ترکیبات فراوانی است که می توانند جایگزین این اشتباه شوند.
در حقیقت وقتی اسفناج از نظر کالری با سایر سبزیجات مقایسه می شود هیچ سبزی ای نمی تواند از نظر مواد مغذی جایگزین اسفناج شود.
مواد مغذی اسفناج تنها شامل ویتامین ها و مواد معدنی ای که در برگ های سبز خارجی این گیاه یافت می شوند، نیست.
اسفناج مخصوصاً به صورت تازه، بخار پز شده و سریع پخته شده دارای ارزش غذایی زیادی است. اسفناج دارای مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدانت ها همانند ویتامین A،C،E، K، B۱، B۶و مواد معدنی همانند پتاسیم، کلسیم ، روی و مواد دیگر است.
اخیراً پپتیدهای اپیوئیدی که به به نام روبیسکولین (rubiscolin) خوانده می شوند در اسفناج یافت شده اند. اسفناج منبع فولیک اسید (vitamin B۹) بوده و این ویتامین برای اولین بار از اسفناج به دست آمد. برای بهره مند شدن از مزایای فولات در اسفناج بهتر است از روش بخار پز به جای جوشاندن استفاده کنید.
جوشاندن اسفناج به مدت چهار دقیقه سطح فولات آن را به نصف تقلیل می دهد.
اما فراتر از مطالب ذکر شده در بالا خواص اصلی سلامتی اسفناج به مواد خاص موجود در آن نسبت داده شده است. به عنوان مثال، تحقیقی مشخص کرده است که اسفناج دارای مجموعه ای از مواد مغذی گیاهی است.
مواد مغذی گیاهی موادی قوی بوده و دارای خواص مقابله با سرطان هستند. اعتقاد بر این است که ماده ای به نام هموسیستئین نشانگر مهمی در بیماری های قلبی است و سطوح بالای آن با افزایش خطر سکته مغزی نسبت داده شده است. با این وجود فولات موجود در اسفناج می تواند اثرات مضر هموسیستئین را خنثی کند.
وقوع ابتلا به سرطان سینه در خانم ها ممکن است با مصرف اسفناج کاهش یابد. در مورد مردان نیز وجود ترکیب کاروتنوئیدی در اسفناج به نام نئوگزانتین خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.
آیا از آرتریت رنج می برید؟
شما از شنیدن این مطلب خوشحال خواهید شد که یکی از خواص سلامتی اسفناج آن است که این ماده سرشار ار مواد مغذی ضد التهاب است.
برای میلیون ها انسانی که در مورد سلامت قلب و عروقشان نگرانند تاثیرات سلامتی اسفناج به علت مبارزه با رادیکال های آزاد می توانند امیدوار کننده باشد.
آیا شما در مورد تخریب ماکولار و سایر بیماری های معمول چشمی که افراد با افزایش سن به آن دچار می شوند، نگرانید؟
اسفناج دارای ترکیبی به نام لوتئین است. بر طبق بررسی‏ها وسیع انجام گرفته لوتئین نه تنها از تخریب ماکولار حفاظت کرده، بلکه نقش حفاظتی در جلوگیری از ابتلا به کاتاراکت دارد. برای به دست آوردن بهینه مواد مغذی اسفناج شما باید آن را شسته و خام مصرف کنید. اسفناج می تواند در سالاد به کار رود. بسیاری از غذاها نیز با اسفناج سرو می شوند.
اگر شما مبادرت به پختن اسفناج می کنید به خاطر داشته باشید برای به دست آوردن ترکیبات سودمند، اسفناج را در حرارت ملایم طبخ کنید.
مترجم: دکتر متین محمدی پور
ویراستار دکتر مقدم
منبع : محیا نیوز


همچنین مشاهده کنید