شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کاهش مرگ ناشی از حمله های قلبی با ترکیب داروها


کاهش مرگ ناشی از حمله های قلبی با ترکیب داروها
هزاران بیمار مبتلا به فشار خون بالا می توانند از تغییر رژیم دارویی خود در جهت کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی بهره گیرند.
در حال حاضر راهنمای درمان فشار خون بالای آمریکا استفاده از یک دیورتیک تیازیدی را که باعث افزایش حجم ادرار می شود به عنوان یک داروی اولیه برای کنترل فشار خون بالا توصیه می کند.
اما شکست داروهای دیورتیک در کاهش مرگ و میر ناشی از حمله های قلبی، محققان مرکز پزشکی دانشگاه واندربیت را بر آن داشت تا به تحلیل داده های موجود از مطالعات بالینی داروهای دیورتیک بپردازند.
آنها دریافتند که ترکیب یک مدر تیازیدی با داروی «نگهدارنده پتاسیم» در درمان فشار خون بالا می تواند هم باعث کاهش مرگ ناگهانی قلبی و هم مرگ و میر کلی عروق کرونر تا ۴۰ درصد شود. یافته های این محققان راهنمای درمانی رایج را زیر سئوال می برد.
دکتر جان ایتس محقق اصلی این مطالعه که حاصل تحقیقاتش در شماره سپتامبر / اکتبر ژورنال انجمن آمریکایی فشار خون به چاپ رسیده است بیان می کند که توصیه های جاری می تواند در سایه یافته های جدید تحت ارزیابی مجدد قرار گیرد.
طبق نظر دکتر ایتس مدرهای تیازیدی به طور موفقیت آمیزی فشار خون را در بسیاری از بیماران کاهش می دهند اما این داروها در عین حال باعث کاهش پتاسیم نیز می شوند. در طول سال ها اتلاف پتاسیم همیشه این نگرانی را با خود به همراه داشته است که ارتباطی بین کاهش پتاسیم و مرگ ناگهانی قلبی وجود دارد و سرانجام نتایج تحقیقات پیشنهاد کننده این مطلب است.
ایتس و همکارانش به ارزیابی داده های حاصل از آزمایشات بالینی پرداختند که به مقایسه ترکیب دارویی یک مدر تیازیدی و داروی نگهدارنده پتاسیم با پلاسبو می پرداخت.
آن ها داده های انتشار نیافته قدیمی را از مطالعات بالینی فوق الذکر استخراج کردند که با مرگ ناگهانی مرتبط بود و سپس به تحلیل نتایج آزمایشات پرداختند. محققان در مقایسه با پلاسبو به کاهش ۴۰ درصدی در مرگ و میر کلی قلبی و مرگ ناگهانی قلبی در بیماران مسن مبتلا به فشار خون بالا که از ترکیب دارویی استفاده می کردند، دست یافتند.
محققان هم چنین اقدام به انجام آزمایشات بالینی متا آنالیز جدیدی کردند که در آن تیازید ها بدون یک داروی نگهدارنده پتاسیم به بیماران تجویز می شدند. آن ها هیچ سودمندی را در خصوص مرگ و میر عروق کرونر مشاهده نکرده و علاوه بر آن افزایش ۲۶ درصدی نیز در مرگ ناگهانی به وقوع پیوست. اگرچه نتایج این مطالعه از نظر آماری چشمگیر نبود ولی این مسأله در جهتی پیش می رفت که بیماران مبتلا به فشار خون بالا از آن پرهیز می کنند.
بررسی های مشاهده ای که در گذشته انجام شده بود افزایشی را در مرگ ناگهانی قلبی در بیماران مصرف کننده تیازیدها به تنهایی نشان دادند. هم چنین یکی از این مطالعات حاکی از آن بود که مرگ ناگهانی در بیمارانی که از مقادیر زیاد تیازیدها استفاده می کنند بیشتر است.
مطالعات در حیواناتی که دچار حملات قلبی شده بودند موید این مطلب بود که میزان پایین پتاسیم (که به وسیله مدرهای تیازیدی به وقوع می پیوست) می تواند منجر به تغییرات غیر طبیعی ریتم قلب و در نتیجه مرگ ناگهانی شود.
دکتر ایتس افزایش خطر مرگ ناگهانی با استفاده از مدرهای تیازیدی به تنهایی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا را به عنوان یک اثر جانبی محتمل می داند و از آن به عنوان بالاترین اثر جانبی در تاریخ داروشناسی مدرن یاد می کند و می گوید: «تعداد افرادی که در ۵۰ سال اخیر گریبانگیر این عارضه جانبی شده اند سرسام آور است».
او در ادامه بیان می کند از زمانی که راهنمای درمان فشار خون بالای آمریکا مصرف مدر تیازیدی را بدون داروی نگهدارنده پتاسیم توصیه کرده است میلیون ها بیمار ممکن است در معرض افزایش خطر مرگ عروق کرونری قرار گیرند.
ایتس اذعان می دارد که داروهای نگهدارنده پتاسیم ممکن است مرگ و میر را از طریق مکانیسمی غیر مرتبط با جلوگیری از اتلاف پتاسیم کاهش دهند. از آنجایی که تحقیقات در صدد آشکار سازی مکانیسم کاهش خطر مرگ و میر هستند زمان آن فرا رسیده تا این دسته دارویی را به عنوان داروی خط اول در درمان فشار خون افراد مسن به مدرهای تیازیدی بیافزاییم.
مترجم: دکتر متین محمدی پور
ویراستار دکتر جلالی فخر
منبع : محیا نیوز


همچنین مشاهده کنید