پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی موارد سوانح و حوادث خانگی در مراجعه کنندگان به خانه های بهداشت، مرکز بهداشتی درمانی و بیمارستان های استان زنجان؛ ۱۳۷۸


بررسی موارد سوانح و حوادث خانگی در مراجعه کنندگان به خانه های بهداشت، مرکز بهداشتی درمانی و بیمارستان های استان زنجان؛ ۱۳۷۸
● هدف:
تعیین میزان فراوانی و علل سوانح و حوادث خانگی در مراجعه کنندگان به مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در سال ۱۳۷۸.
● روش:
کلیه افرادی که در سال ۷۸ در رابطه با حوادث خانگی به مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان مراجعه نموده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات لازم جهت مطالعه در فرم های بخصوصی ثبت می گردید در پی گیری های بعدی هر گونه تغییر مجددا لحاظ می گردید.
● نتایج:
در سال ۱۳۷۸ در مجموع ۳۲۷۰ نفر به علت سوانح و حوادث خانگی به مراکز بهداشتی درمانی استان زنجان مراجعه نمودند که بیشترین موارد سوانح خانگی در رده سنی ۱۹-۱۰ سال و کمترین موارد مربوط به سنین ۸۰ و بالاتر بود در ضمن سانحه به دلیل زمین خوردن (۴۲.۸%) بیشترین علت مراجعه بود. از نظر عضو آسیب دیده دست ها (۳۵%) در رتبه اول و از نظر نوع صدمه، بریدگی، پارگی و خراشیدگی با ۴۹.۵% بیشترین موارد حوادث خانگی بودند.
● استنتاج:
طبق نتایج بدست آمده در این بررسی بیشترین موارد وقوع به ترتیب در دهه های دوم و سوم و اول حیات رخ داده است. و عنایت به اینکه در دهه اول کودکان در برخورد با عوامل حادثه زا تجربه کمتری دارند نیاز به رعایت ایمنی در طراحی مسکن و آموزش عمومی در رسانه های گروهی لازم است و در تولید لوازم خانگی رعایت استاندارد مقررات حفاظتی و ایمنی اجباری گردد.
منوچهر مهرام
جلال درخشنده
محمدرضا جمشیدی
معصومه یکتاپرست
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید