جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

عفونت ادراری مکرر با هیپر کلسیوری ایدیوپاتیک در کودکان


عفونت ادراری مکرر با هیپر کلسیوری ایدیوپاتیک در کودکان
● زمینه و اهداف:
عفونت و ادراری مکرر یکی از شایعترین علل ایجاد کننده نارسایی مزمن کلیه در کودکان محسوب می شود. بنابراین شناسایی زمینه های مستعد کننده عفونت ادراری مکرر اهمیت دارد. در مطالعات اخیر بر نقش هیپر کلسیوری در ایجاد آسیب مخاط مثانه و اختلال عملکرد مثانه اشاره شده است، ولی هنوز مطالعات در راستای همراهی هیپر کلسیوری با عفونت ادراری مکرر محدود و ناکافی می باشد. در این مطالعه همراهی هیپر کلسیوری با عفونت ادراری مکرر بدون زمینه قابل شناسایی آناتومیکال مورد بررسی قرار گرفته است.
● روش بررسی:
چهل و شش کودک مبتلا به عفونت ادراری مکرر بدون زمینه قابل شناسایی آناتومیکال (از قبیل (Vesicoureteral reflux, VUR)، سنگ و ...) در دوره زمانی یکساله (مهر ۱۳۸۳ لغایت مهر ۱۳۸۴) کلسیم ادرار ۲۴ ساعته اندازه گیری و با ۴۶ کودک سالم (گروه شاهد) مورد مقایسه قرار گرفت. کودکانی که بیش از دو بار طی ۶ ماه و بیش از سه بار طی یک سال عفونت ادراری داشتند وارد مطالعه شدند.
● یافته ها:
در مطالعه حاضر در ۳۴.۸% کودکان مبتلا به عفونت ادراری مکرر هیپر کلسیوری وجود داشته و در کودکان گروه شاهد هیپر کلسیوری ۸.۶% گزارش شده است (P<۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
بر اساس مطالعه فوق کودکان مبتلا به عفونت ادراری مکرر و بدون زمینه آناتومیکال قابل شناسایی بطور قابل توجه ای با هیپر کلسیوری همراه بوده است.
احمدعلی نیکی بخش
هاشم محمودزاده
‌یار محمد کرمی
علی غفاری
زهرا یکتا
سیدمجید وفایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید