جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اثر ترکیب ویتامین B۱ و B۶ در درمان گرفتگی عضلات پا حین حاملگی


اثر ترکیب ویتامین B۱ و B۶ در درمان گرفتگی عضلات پا حین حاملگی
● زمینه و هدف:
گرفتگی عضله انقباض دردناک غیر ارادی و موضعی یک عضله یا قسمتی از یک عضله است. بین ۵ تا بیش از ۳۰% زنان از گرفتگی عضلات پا حین حاملگی شکایت دارند. منیزیم رل مهمی در متابولیسم و فعالیت عضلانی بر عهده دارد، بدلیل نبودن ترکیب مناسبی از منیزیم در ایران و ارتباط و تداخل عملکرد منیزیم و ویتامین های B۱ و B۶ و همینطور بی خطر بودن مصرف ویتامین ها در حین حاملگی، این مطالعه با هدف بررسی اثر درمانی ترکیب ویتامین B۱ و B۶ روی گرفتگی عضلات پا حین حاملگی انجام گرفت.
● روش بررسی:
در این کار آزمایی بالینی آینده نگر دو سوکور ۶۳ زن مبتلا به گرفتگی عضلات پا از نظر تعداد، شدت درد و زمان وقوع گرفتگی مورد بررسی قرار گرفتند. سپس به آنها به صورت تصادفی یک قوطی محتوی ۵۶ کپسول حاوی ۲۵۰ میلی گرم ویتامینB۱ و ۲۴۰ میلی گرم ویتامینB۶ و یا ۵۶ کپسول مشابه محتوی نشاسته داده شد و به ایشان گفته شد برای چهار هفته روزانه دو کپسول میل کنند. سپس بیماران مجددا از نظر تعداد، شدت درد و زمان وقوع گرفتگی و ارزیابی آنها از اثر درمان بررسی شدند.
● یافته ها:
پس از اتمام درمان تعداد و شدت درد گرفتگی عضلات پا در گروه دارو به طور معنی داری از گروه دارو نما کمتر بود (P<۰.۰۵). ولی تفاوت معنی دار بین دو گروه در زمان وقوع گرفتگی ها دیده نشد. در این مطالعه هیچ عارضه جانبی با مصرف دارو یا دارو نما دیده نشد.
● نتیجه گیری:
به نظر می رسد که تجویز ترکیب ویتامین هایB۱ و B۶ در کاهش تعداد و شدت درد گرفتگی عضلات پا حین حاملگی موثر باشد.
مینا یغمایی
مژگان مختاری
مهدی محمدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید