شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

فراوانی مصرف مواد شیمیایی و دارویی در مسمومین بستری در بیمارستان طالقانی ارومیه در سال های ۱۳۸۲-۱۳۸۰


فراوانی مصرف مواد شیمیایی و دارویی در مسمومین بستری در بیمارستان طالقانی ارومیه در سال های ۱۳۸۲-۱۳۸۰
● زمینه:
مسمومیت های شیمیایی و دارویی از مشکلات عمده در سرتاسر دنیا است و مطالعات متعدد در ایران هم شیوع بالای آن را نشان می دهد. امروزه داروها و مواد شیمیایی و سموم به راحتی در دسترس هستند. در ایران و جهان داروها شایع ترین مواد مورد استفاده در مسمومیتها هستند. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت اپیدمیولوژیک مسمومیت با مواد شیمیایی و داروها در بیمارستان طالقانی ارومیه انجام گرفته است.
● روشها:
در این مطالعه توصیفی تحلیلی گذشته نگر، تعداد ۲۶۰۵ بیمارمسموم با داروها و مواد شیمیایی بستری شده در بیمارستان طالقانی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه تکمیل شد وداده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS ۱۱ تحلیل شد.
● یافته ها:
اکثر افراد (۳۰.۶ درصد) در گروه سنی ۱۹-۱۵ سال قرار داشتند. ۵۴.۹ درصد جمعیت مورد مطالعه را زنان و ۴۵.۱ درصد را مردان تشکیل می دادند. در این مطالعه داروها ۶۵.۹ درصد، سموم کشاورزی ۲۳.۳ درصد، مواد مخدر ۵.۴ درصد، مواد سوزاننده ۲.۸ درصد، هیدروکربنها ۱.۵ درصد و الکل ۱.۱ درصد موارد مورد استفاده را تشکیل می دادند. ۱۰.۲ درصد بیماران در بخش مراقبتهای ویژه (ICU) بستری شدند.
● نتیجه گیری:
مسمومیت در بین زنان شایع تر از مردان بود. بیشترین شیوع در گروه سنی۱۹-۱۵ سال بود. افزایش آگاهی پزشکان عمومی و پرستاران در برخورد با بیماران مسموم و عوارض آنها و اعزام صحیح و به موقع به مراکز مسمومیت باعث کاهش موارد مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها خواهد شد. در درمان بیماران مسموم، شناخت فراوانی مسمومیت های دارویی و شیمیایی براساس اپیدمیولوژی منطقه جغرافیایی حایز اهمیت است.
بهزاد بوشهری
زهرا یکتا
عباس زارعی خیرآباد
سیدحامد کبیری
آیدین کاظم پور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید