ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / پنج شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ / Thursday, 21 August, 2014 /
بررسی مبانی تئوریک قیمت گذاری

بررسی مبانی تئوریک قیمت گذاریقیمت، یکی از چهار عامل عمده آمیخته بازاریابی می باشد و از این جهت که ارتباط نزدیکی با جایگاه یابی محصول دارد از اهمیت استراتژیک والایی برخوردار می باشد .علاوه براین ، قیمتگذاری تأثیر بسزایی بر دیگر عوامل آمیخته بازاریابی از جمله ویژگیهای محصول ، تصمیمات توزیع و ترویج محصول می گذارد.
▪ قیمت عاملی از آمیخته بازاریابی می باشد که موجب ایجاد درآمد می شود و بقیه عوامل موجب ایجاد هزینه می گردند.
▪ قیمت منعطفترین عامل آمیخته بازاریابی می باشد و می تواند به راحتی تغییر کند ولی عوامل دیگر اینگونه نیستند.
▪ تغییرات سریع تکنولوژیک کنونی موجب افزایش ارتباط بین خریدار و فروشنده خیلی بیشتر از قبل شده و که به نوبه خود فعالیت مقایسه قیمت محصول را تسهیل می کند.
● قیمت ، ارتباط مستقیمی با اقتصاد کلان دارد:
▪ تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا
▪ تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر
▪ کشش پذیری قیمت
▪ قیمت ، کوتاه مدت ترین متغیر آمیخته بازاریابی می باشد.
● مشکلات عمده قیمتگذاری :
▪ قیمتگذاری خیلی هزینه مدار می باشد.
▪ قیمت اغلب به دلیل سرمایه گذاری در تغییرات بازار به اندازه کافی مورد بازنگری قرار نمی گیرند.
▪ قیمت معمولاً به صورتی مستقل ازدیگرعوامل آمیخته بازاریابی تنظیم می شود و به عنوان عامل ذاتی جایگاه یابی بازار مورد بررسی قرار می گیرد.
▪ قیمت از تنوع کافی نسبت به اقلام مختلف محصول ، بخشهای بازار و موقعیتهای خرید برخوردار نیست.
● تعیین قیمت :
یک شرکت بایستی برای تعیین سیاست قیمتگذاری خود عوامل متعددی را در نظر بگیرد که این عوامل در مدل زیر ارائه گردیده است:
▪ مراحل قیمتگذاری محصول :
ـ ایجاد استراتژی بازاریابی : انجام تجزیه و تحلیل و بخش بندی بازار،تعیین بازار هدف و جایگاه یابی محصول .
ـ اقدام به اخذ تصمیمات آمیخته بازاریابی :تعیین تاکتیکهای محصول ، توزیع و ترفیع.
ـ برآورد منحنی تقاضا: فهم تغییرات میزان تقاضا شده با تغییر قیمت
ـ محاسبه هزینه: شامل هزینه های ثابت و متغیر مربوط به محصول.
ـ فهم عوامل محیطی: ارزشیابی اقدامات احتمالی رقبا ، فهم موانع حقوقی و ... .
ـ تنظیم اهداف قیمتگذاری : مثلاً بیشینه کردن سود ، درآمد یا تثبیت قیمت (وضع موجود)
ـ تعیین قیمت: با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده فوق ، اقدام به انتخاب روش قیمتگذاری نموده و ساختار قیمت توسعه یافته و تخفیف ها تعیین می شوند.
● استراتژی بازاریابی و آمیخته بازاریابی
قبل از این که محصول توسعه یابد ، بایستی نسبت به تدوین استراتژی بازاریابی شامل انتخاب بازار هدف و جایگاه یابی محصول اقدام گردد. بایستی قیمت وکیفیت محصول را نیز سبک و سنگین کرد.لذا قیمت محصول از اهمیت والایی برخوردار بوده و به دلیل موازنه بین عوامل آمیخته بازاریابی، رابطه نزدیکی نیزبا دیگر تصمیمات آمیخته بازاریابی دارد.
● برآورد منحنی تقاضا
از آنجایی که رابطه نزدیکی بین قیمت و میزان تقاضای محصول وجود دارد ، لذا فهم تأثیر قیمتگذاری بر فروش با استفاده از برآورد منحنی تقاضا برای محصول از اهمیت بالایی برخوردار است .
هر قیمتی منجر به سطح مختلفی از تقاضا می گردد و بنابراین تأثیر متفاوتی نیز بر استراتژی بازاریابی خواهد داشت.این روابط در منحنی تقاضا مشاهده می شوند. همچنین احتمال میزان خرید بازار در هر قیمت انتخابی را نشان داده و عکس العمل های هر یک از مشتریان را که حساسیت مختلفی نسبت به قیمت دارند را جمع می زند
در مورد محصولات موجود با بررسی تجربی قیمت های بالا و پایین بر محصولات می توانیم به میزان کشش پذیری تقاضا نسبت به قیمت پی ببریم . تقاضای غیرکشش پذیر نشانگر این است که افزایش های قیمت ممکن است امکانپذیر باشند.
در صورتیکه قرار است محصولی تولید شود ، بایستی درک عمیقی نسبت به هزینه های آن وجود داشته باشد که در غیر این صورت هیچگونه سودی محقق نخواهد شد .هزینه واحد محصول کمترین محدودیت اعمال شده شرکت را نشان داده و به تبیین حاشیه سود در قیمت های زیاد می پردازد. هزینه کل واحد تولید کننده محصول شامل هزینه های متغیر هر واحد اضافی تولید شده و هزینه ثابتی است که ارتباطی با میزان واحدهای تولید شده ندارد . سیاست قیمتگذاری بایستی شامل هردوی هزینه های فوق باشد.در برآورد منحنی تقاضا باید به موارد زیردقت کرد :
▪ دارای ارزش منحصر به فرد باشد
▪ آکاهی از محصولات جایگزین
▪ مقایسه محصولات مشکل باشد
▪ قیمت با درآمد مرتبط باشد
▪ اثر موجودی (آیا مشتری قادر به نگهداری میزان بالایی از محصول می باشد؟)
● عوامل محیطی
عوامل محیطی رقابتی و قانونی که شرکت در آن مشغول فعالیت می باشد نیز در قیمتگذاری مورد لحاظ قرار می گیرند.از نظر محیط رقابتی ، شرکت بایستی تأثیر تصمیمات قیمتگذاری خود را بر قیمتگذاری رقبا مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد .به عنوان مثال انتخاب یک قیمت بسیار پایین ممکن است منجر به یک جنگ قیمت شود که هیچ منفعتی برای هیچیک از طرفین نخواهد داشت.انتخاب قیمت های بسیار بالا نیز ممکن است موجب جذب رقبای بسیاری برای شراکت در سود موجود شود.
از نظر محیط قانونی ، شرکت آزاد است تا به قیمتگذاری محصول خود در هر سطحی که مدنظر دارد بپردازد.به عنوان مثال ممکن است کنترل هایی برای جلوگیری از انتخاب قیمت خیلی بالا برای محصول وجود داشته باشد . اتخاذ قیمت های بسیار پایین نیز ممکن است در تجارت بین المللی به عنوان دامپینگ شناخته شود.انتخاب قیمتهای مختلف برای مشتریات مختلف نیز ممکن است در تضاد با قانون ضد تبعیض قیمت باشد.به هر حال ساخت و پاخت با رقبا به منظور اتخاذ قیمت های در سطوح توافقی در بیشتر کشورها غیر قانونی می باشد.
● انتخاب اهداف قیمتگذاری :
برای دستیابی به قیمتگذاری یک شرکت ممکن است یک یا ترکیبی از اهداف زیر را در زمینه قیمتگذاری دنبال کند که عمده ترین آن ها به قرار زیر می باشند:
۱) بیشینه کردن سود کنونی : با در نظر گرفتن درآمدها و هزینه های موجود در جستجوی بیشینه کردن سود می باشد که اگر منجر به کاهش سوددهی بلندمدت شود ، هیچگاه به عنوان بهترین هدف نمی باشد.
از دیگر خصوصیات این هدف موارد زیر را برمی شمریم:
▪ برآوردتقاضا و هزینه های مرتبط با قیمت های مختلف و اتخاب قیمتی که به ایجاد بیشترین سود جاری ، جریان نقدی و نرخ بازده سرمایه گذاری منجر شود.
▪ برآورد تقاضا و هزینه های عملیاتی مشکل باشد.
▪ ممکن است با چشم پوشی از دیگرمتغیرهای آمیخته بازاریابی و عکس العمل رقبا موجب از دست دادن عملکرد بلند مدت شود.
۱) بیشینه کردن درآمد کنونی: در جستجوی بیشینه کردن درآمد کنونی بدون در نظر گرفتن حاشیه سود بوده و هدف آن نیز افزایش سودهای بلندمدت با استفاده از افزایش سهم بازار و کاهش هزینه ها می باشد. از دیگر خصوصیات این هدف موارد زیر را برمی شمریم:
ـ تعیین هزینه ها مشکل می باشد.
ـ افزایش در درآمدها منجر به کاهش در هزینه هر واحد محصول (از جمله هزینه تولید و توزیع) شود.
ـ زمانیکه بازار نسبت به قیمت حساس باشد کاربرد دارد.
ـ اتخاذ قیمت پایین ممکن است موجب کاهش رقابت شود (مثل استراتژی نفوذ در بازار)
۲) بیشینه کردن کمیت: در جستجوی افزایش تعداد واحدهای فروخته شده و یا تعداد مشتریاتی می باشد که به آنها خدمات ارائه شده است تا به کاهش هزینه های بلند مدت طبق منحنی تقاضا نائل شود.
۳) بیشینه کردن حاشیه سود: در جستجوی بیشینه کردن حاشیه سود واحد محصول می باشد با این فرض که تعداد واحدهای محصول محدود خواهد بود.
۴) رهبری در کیفیت : استفاده از قیمت برای نشان دادن کیفیت بالا به منظور جایگاه یابی محصول در بازار به عنوان رهبر بازار که به خصوصیات زی نیز توجه دارد:
▪ به ایجادیک محصول با کیفیت بالا و قیمت برتر از رقبا بپردازید.
▪ بر نقاط قوت صرفه برند سرمایه گذاری کرده و بر نوآوری تأکید داشته باشید.
۵) بازیافت هزینه های بخشی : شرکتی که دارای منابع درآمدی دیگری نیز می باشد ممکن است تنها در جستجوی بازیافت هزینه های بخشی باشد.
۶) بیشینه کردن سهم بازار :
▪ میزان بالای حجم فروش ممکن است به افزایش هزینه هر واحد محصول و افزایش سود بلند مدت منجر شود.
▪ با لحاظ این که بازار در برابر قیمت حساس می باشد ، به تعیین پایین ترین قیمت بپردازد.
▪ این امر موجب می شود تا هزینه های تولید و توزیع محصول نیز همراه با تجربه تجمعی تولید کاهش یابد.
۷) بقاء: در شرایطی که در وضعیت افول یا اشباع قرار داریم ، هدف تعیین قیمتی می باشد که منجر به پوشش هزینه و بقاء در بازار شود .در این وضعیت بقاء در بازار ممکن است بر کسب سود اولویت داشته باشد ، از این رو این هدف ممکن است به صورت موقت اتخاذ شود و دارای خصوصیات زیر نیز می باشد:
▪ شرکت ها با ظرفیت مازاد، رقابت فشرده یا تغییر ملایم ترجیحات مصرف کننده مواجهند.
▪ سود نسبت به بقاء از اهمیت کمتری برخوردار است.
▪ اهداف کوتاه مدت اجرایی
۸) حفظ وضع موجود: شرکت ممکن است در جستجوی ثبات قیمتی به منظور اجتناب از جنگ های قیمت و حفظ سطح متوسط و ثابتی از سود باشد.
● قیمتگذاری محصولات جدید:
در زمینه محصولاتی که جدیداً به بازار عرضه می شوند ، اهداف قیمتگذاری اغلب بیشینه کردن حاشیه سود و یا بیشینه کردن مقدار (سهم بازار) باشد. به منظور دستیابی به این اهداف اغلب از استراتژیهای قیمتگذاری نوبرانه و قیمتگذاری نفوذی استفاده می شود.
الف)قیمتگذاری نوبرانه (Skim Pricing):
قیمتگذاری نوبرانه در تلاش است تا با اتخاذ قیمت های بالا و فروش به آن دسته از مشتریانی که حساسیت کمتری نسبت به قیمت دارند از سطح بالای بازار منفعت کسب کند .این استراتژی به منظور بیشینه کردن حاشیه سود مورد استفاده قرار می گیرد. این استراتژی زمانی اتخاذ می شود که :
ـ انتظار می رود که تقاضا نسبتاً غیر کشش پذیر باشد . به همین دلیل است که مشتریان نسبت به قیمت از حساسیت بالایی برخوردار نمی باشند.
ـ انتظار نمی رود که به میزان زیادی در هزینه ها صرفه جویی شود و پیش بینی میزان صرفه جویی های در هزینه ها در حجم های بالا مشکل می باشد.
ـ شرکت منابع برای تأمین مالی هزینه های سرمایه ای بزرگ مورد نیاز برای تولید با حجم بالا و با حاشیه سود اولیه پایین را در اختیار ندارد.
ـ تعداد کافی از مشتریان دارای تقاضای کنونی بالایی می باشند.
ـ هزینه های تولید هر واحد محصول به اندازه ای بالا نیست که منجر به حذف مزیت بهره گیری از شارژ زمان تولید انبوه شود.
ـ قیمت اولیه بالا موجب جذب تعداد بیشتری از رقبا به بازار نشود.
ـ قیمت بالای محصول موجب القاء تصویر محصول عالی در بازار می گردد.
ب)قیمتگذاری نفوذی(Penetration Pricing) :
قیمتگذاری نفوذی در جستجوی بیشینه کردن کمیت بوسیله اتخاذ قیمتی پایین می باشد. این استراتژی زمانی اتخاذ می شود که :
ـ انتظار می رود تا تقاضا از کشش پذیری بالایی برخوردار باشد و به همین دلیل مشتریان نسبت به قیمت حساس بوده و مقدار تقاضا همزمان با کاهش قیمت ها افزایش می یابد.
ـ انتظار می رود که به میزان زیادی از هزینه ها همزمان با افزایش حجم تجمعی کاهش یابد.
ـ محصول دارای ماهیتی می باشد که بوسیله آن می تواند به طور عادلانه و سریع به عموم دست یابد.
تهدیدی از رقابت قریب الوقوع وجود دارد .
ـ همانطوری که محصول در منحنی عمر محصول خود پیش می رود تغییراتی در منحنی تقاضا و هزینه ها رخ خواهد داد.لذا همزمان بایستی در طی زمان سیاست های قیمتگذاری مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.اهداف قیمتگذاری تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله هزینه تولید ، وجود صرفه جویی ناشی از مقیاس، موانع ورود، تمایز محصول،نرخ انتشار محصول ، منابع شرکت و میزان کشش پذیری مورد انتظار تقاضای محصول نسبت به قیمت می باشد.
● انتخاب یک روش قیمتگذاری :
به منظور دستیابی به اهداف قیمتگذاری ، مدیران ممکن است از روش های مختلف قیمتگذاری استفاده کنندکه شامل موارد زیر می باشد :
▪ قیمتگذاری بر مبنای هزینه
قیمتگذاری هزینه ای ( Cost-plus Pricing /Markup) :
قیمت را با لحاظ هزینه تولید به علاوه یک حاشیه سود مطمئن تععین می کند.
ـ یک شاخص ساده و استاندارد را برای هزینه های محصول /خدمات در نظر می گیرد.
ـ موجب کمینه کردن رقابت قیمت می شود.
ـ کشش پذیری تقاضا ، ارزش ادراکی ، بیشینه کردن سود و رقابت را درنظر نمی گیرد ، لذا نمی تواند به قیمتی بهینه منجر شود.
▪ قیمتگذاری بر مبنای بازده هدف (Target return pricing): قیمت را با استفاده از تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر برای دستیابی به بازده سرمایه گذاری تعیین کرده و دارای خصوصیات زیر می باشد:
ـ شرکت قیمتی را تعیین می کند که به نرخ هدف بازده سرمایه گذاری خود نائل شود .
ـ کشش پذیری قیمت و قیمت های رقبا را در نظر نمی گیرد.
▪ قیمتگذاری بر مبنای تقاضا
قیمتگذاری ارزش ادراکی (Perceived value)
ـ به دانش مشروحی از رفتار مشتری و کشش پذیری تقاضا و ادراک مشتری از ارزش محصول مورد نظرو نه هزینه فروشنده به عنوان عامل کلیدی متمرکز می شود.
ـ از عوامل آمیخته بازاریابی دیگر (مثل تبلیغات و نیروی فروش) برای ایجاد ارزش ادراکی بهره می برد.
ـ نیاز به تحقیقات بازاریابی اثربخشی برای دستیابی به تصویر صحیحی از ارزش ادراکی بازار است.
ـ هزینه ها و رقابت را در نظر نمی گیرد.
ـ تنها باید به اتخاذ استراتژی صحیحی برای بیشینه کردن سود اقدام کنیم.
▪ قیمتگذاری بر مبنای بیشینه کردن درآمد(Yield maximization pricing):
ـ فروش محصولات با قیمت های چندگانه به بخش بندی های مختلف بازار
ـ مبتنی بر هزینه های حاشیه ای مرتبط با هر یک نمی باشد
ـ قیمتگذاری روزانه ، هفتگی یا فصلی
ـ دارای موانع جغرافیایی ، فیزیکی و یا الکترونیک می باشد.
▪ قیمتگذاری بر مبنای ارزش (Value-based pricing): قیمت را با توجه به ارزشی که برای مشتری در مقایسه با سایر محصولات دارد تعیین می کند. همچنین این روش :
ـ به ارائه قیمتی پایین و منصفانه برای محصولی با کیفیت بالا اقدام می کند .
برای ایجاد سهم بازار در بازاری جدید مناسب می باشد
● قیمتگذاری بر مبنای رقابت
قیمتگذاری نرخ معمول (Going Rate)
ـ قیمت تا حدود زیادی بر قیمت رقبا مبتنی می باشد.
ـ درجاییکه اندازه گیری هزینه ها مشکل بوده و رقبا از مزیت متمایز برای پاسخگویی رقابتی مطمئن برخوردار نباشند ،روش مناسبی می باشد.
▪ قیمتگذاری سفارش بسته (Sealed bid):
ـ رقبا را تحت فشار می گذارند تا پایین ترین قیمت را انتخاب کنند.
● استراتژی قیمتگذاری :
استراتژی های مختلفی را می توان با لحاظ تقاضای بازار ، نوع مصرف کننده ، منابع شرکت و جایگاه مطلوب شرکت در نظر گرفت .
ـ استراتژی های شماره ۱، ۵و ۹ در مورد مشتریانی که در برابر قیمت یا کیفیت پافشاری کرده و یا تعادلی میان این دو برقرار می کنند به کار می رود.
ـ استراتژی های ۲،۳و۶ به منظور حمله به بازار و ارائه محصولی با کیفیت مشابه و قیمتی پایین می باشد.
ـ استراتژی های ۴،۷و۸ به منظور تعیین قیمت بالا برای محصولات یا خدمات در مقایسه با کیفیتشان به کار می رود.
● برآوردهزینه ها :
دو نوع هزینه وجود دارد :
۱) هزینه های ثابت که با افزایش تولید یا درآمد حاصل از فروش میزانش تغییر نمی کند.
۲) هزینه های متغیر که میزان آن مستقیماً با افزایش میزان تولید تغیین می کند.
▪ قیمتگذاری با تخصیص کامل هزینه ها موجب پوشش هر دوی هزینه های ثابت و متغیر در حجمهای مورد انتظار خواهد شد.
▪ قیمتگذاری بالاتر از هزینه های متغیر موجب ایجاد یک حاشیه مشارکت می شود که به نوبه خود موجب پوشش دادن هزینه های ثابت خواهد شد.
● تجزیه و تحلیل رقبا :
اهداف قیمتگذاری بایسیتی قیمتهای رقبا در زمینه محصول / خدمت را نیز در نظر بگیرد.
▪ در صورتی که پیشنهاد شرکت نزدیک به قیمت رقبا باشد در این صورت شرکت بایستی یا به ارائه محصول با قیمت مشابه بپردازد و یا این که فروش خود را از دست دهد.
▪ در صورتی که پیشنهاد شرکت پایین تر باشد ، در این صورت شرکت قادر به اعمال قیمتی بالاتر از رقبا نخواهد بود.
▪ در صورتی که پیشنهاد شرکت بالا تر باشد ، در این صورت شرکت قادر به اعمال قیمتی بالاتر از رقبا خواهد بود.
▪ قیمتگذاری امری پویاست و شرکت ها بایستی بدانند که ممکن است رقبا در پاسخ به ایشان به تغییر در قیمت های خود بپردازند.
● انتخاب قیمت نهایی :
روشهای قیمتگذاری موجب محدود کردن دامنه انتخاب شرکت به منظور انتخاب قیمت نهایی می گردد . در انتخاب قیمت نهایی ، شرکت بایستی عوامل دیگری را نیز مد نظر قرار دهد:
الف) قیمتگذاری روانشناختی (Psychological pricing):
قیمت را باتوجه به عواملی همچون علائم کیفیت محصول ،کشش پذیری تقاضا ، نقاط قیمتی عمومی و ادراکی که مشتری از رفتار عادلانه دارد تعیین می کند که قیمت دارای خصوصیات زیر نیز می باشد:
ـ قیمت به عنوان نمایشگر کیفیت
ـ قیمت مرجع به وسیله قیمت کنونی ، قیمت گذشته و یا سابقه خرید شکل می گیرد.
ـ با قیمت بالا شروع کرده و با توجه به هزینه ها کار می کند.
علاوه بر تعیین سطح قیمت محصول ، مدیران فرصت انتخاب مدل های قیمتگذاری نوآورانه ای را که به نحو بهتری بتواند نیاز شرکت و مشتریان را برآورده سازد نیز دارند.
ب) تخفیفات قیمتی :
قیمتهای معمولی ارائه شده به مصرف کننده نهایی تحت عنوان قیمت لیستی (List price) نامیده می شود. معمولاً تخفیف هایی در این قیمت ها معمولاً در مورد برای اعضای سیستم های توزیع و برخی مصرف کنندگان نهایی لحاظ می گردد. انواع مختلفی از تخفیف ها وجود دارد که ذیلاً به توضیح برخی از آن ها می پردازیم :
▪ تخفیف مقداری (Quantity discount): به مشتریانی که حجم بالایی از محصولات را خریداری میکنند تعلق می گیرد.
▪ تخفیف مقداری تجمعی(Cumulative quantity discount) : تخفیفی که با افزایش مقدار تجمعی افزایش می یابد . این تخفیف ممکن است به اشخاصی تعلق یابد که مقدار بالایی از محصول را با حجم بالا در مقاطع زمانی مختلف خریداری نموده و مجدداً به فروش می رسانند و نه مواردی که سفارشهای منفرد زیادی را دارا می باشند.
▪ تخفیف فصلی (Seasonal discount): مربوط به زمانی است که سفارش خرید داده می شود و از انحرافات بالا در فروش جلوگیری می کند .مثل آزانس های هوایی.
▪ تخفیف نقدی (Cash discount): مخصوص مشتریانی می باشد که مبلغ محصول را قبل از زمان تعیین شده پرداخت می کنند .
▪ تخفیف تجاری (Trade discount): تخفیفی فعالیتی مخصوص اعضای کانال های توزیع به منظور بهبود عملکردها و نقش ایشان . به عنوان مثال اعطای تخفیف قیمت به خرده فروشی کوچک که به خرید منفرد عمل نمی کند اما اعمال این تخفیف ممکن است به بهبود عملیات مهم او منجر شود.
▪ تخفیف ترویجی (Promotional discount): یک تخفیف قیمت کوتاه مدت ارائه شده که ممکن است فروش را برانگیزد.
ـ تأثیر دیگر عوامل آمیخته بازاریابی :کیفیت برند و تبلیغات نسبت به رقبا
ـ سیاست های قیمتگذاری شرکت :سازگاری با سایت ها و جهت گیری های شرکت
● تأثیر قیمت بر طرف های دیگر :
ـ عکس العمل توزیع کننده ها و دلالان
ـ عکس العمل نیروی فروش
ـ تأمین کننده ها
ـ مداخله های دولت
موسی احمدی
http://financialknowledge.blogfa.com

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
دارو و درمان    درمان    روانپزشکی    اختلالات روانی    اختلالات شناختی    دلیریوم   
تعلیم و تربیت    تابستان و کارنامه تحصیلی دانش آموزان    برنامه ریزی برای تابستان    در زمینه آموزش   
دارو و درمان    درمان    جراحی    حفرهٔ صفاق    بیماری ها و اختلالات صفاق    آبسه های داخل شکمی    آبسه های داخل صفاقی    یافته های بالینی    بررسی های تصویربرداری   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های طبیعی    رودخانه ها   
دارو و درمان    درمان    جراحی    مجاری صفراوی    بررسی ها و اختلالات مجاری صفراوی    تومورهای خوش خیم و سود و تومورهای کیسه صفرا   
ارتباطات    جامعه شناسی    انسان شناسی فرهنگی    تکنولوژی مقایسه ای    فرهنگ و تکنولوژی در شیوهٔ زندگی کشاورزی   
ارتباطات    مخاطب شناسی    مسائل بُردِ رسانه ای   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های مذهبی    امام زاده ها و بقعه ها (ادامه)   
سبک شناسی    نثر در دوره های مختلف    دوره دوم - قرن هفتم و فتنهٔ مغول    علوم و ادبیات در عهد مغول    پیروان طرز تازه    عطاملک جوینی و جهانگشای    جهانگشای    دلایل دون اسلاف جهانگشای    ملاحظات صرفی   
شعر و ادب    مولوی    مثنوی معنوی    دفتر سیم از کتاب مثنوی   


کلمات در حال جستجو
خودرو    شورای رقابت    وزارت صنعت    کمیسیون صنایع    آمریکا    عراق    داعش    عملیات    اسرائیل    حماس    غزه    جنگ    فوتبال    لیگ برتر    هفته چهارم    جدول لیگ    روحانی    مذاکرات هسته ای    صبا آذرپیک    آزادی    فرجی دانا    وزیرعلوم    مجلس    زیباکلام    رسایی    لاریجانی    استیضاح    آشنا    وزیر علوم   



فیلم: گلپونه‌های ایرج بساطمی را ببینید و گوش کنید - گالری ماه تا ۲۴ شهریور میزبان نمایشگاه تابستانه خود شامل آثار نقاشی و مجسمه ۵۰ هنرمند نامدار ایرانی از جمله علیرضا اسپهبد، علیرضا دیانی، فربد مرشد‌زاده، فرزانه حسینی، لیلا رضوانی، محمد احصایی، مسعود عربشاهی، مقداد لرپور، مهدی فرهادیان، مهشید عزیز محسنی، نازنین اصغر‌زاده و... است...
رویکرد غرب نسبت به تکفیری‌ها چگونه تغییر کرد؟ - موضوع تهاجم تروریست های تکفیری به مناطق مختلف عراق و جنایات آن ها در این مناطق، یکی از مهمترین موضوعاتی است که طی هفته های اخیر، توجه رسانه ها و مطبوعات بین المللی را به خود جلب کرده است. با این حال، نگاهی به روند پوشش اخبار مربوط به اقدامات تروریست های وابسته به گروه «داعش»، از اهداف سیاسی و پشت پرده غرب در نوع موضع گیری های خود در این زمینه حکایت دارد.
ناکامی بزرگ پرسپولیس و تراکتورسازی/ صعود یک ناشناس به صدر بهترین‌ها - خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: پیروزی فولاد در دربی اهواز، شکست سپاهان و تراکتورسازی تیم‌های اول و دوم جدول، رقم خوردن دومین باخت پرسپولیس، سقوط تراکتورسازی با شکست در مشهد، ...
حمله موشکی مقاومت به تل آویو/ بمباران نوارغزه همچنان ادامه دارد - گروههای مقاومت در آخرین حملات علیه رژیم صهیونیستی پایگاه نظامی اسناد صوفا در جنوب غزه را هدف حمله قرار دادند.
وزارت اطلاعات با سنگ اندازان در مقابل کارآفرین برخورد می کند - اردبیل – خبرگزاری مهر: وزیر اطلاعات اگر در دستگاههای دولتی در زمینه ارائه مجوز و یا همکاری با کارآفرینان تقابلی مشاهده شود و افرادی در صدد خالی کردن کارآفرین و سنگ ...
مستحق باخت برابر ملوان نبودیم/ مشکلات را حل می‌کنیم و بزودی برمی‌گردیم! - سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس معتقد است بازیکنان ملوان باهوش‌تر از نفرات تیمش بودند و توانستند در این بازی به پیروزی برسند. علی دایی همچنین تاکید کرد بزودی مشکلات تیمش را ...
نعطیلی تالارهای نمایشی تئاتر شهر در روزهای پنجشنبه و جمعه - تمامی نمایش های روی صحنه در تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر روزهای پنجشنبه 30 و جمعه 31 مردادماه به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اجرا نمی‌شوند.
دومین شکست تیم دایی در لیگ چهاردهم/ پرسپولیس به ملوان باخت - تیم فوتبال پرسپولیس در آخرین مسابقه هفته چهارم لیگ برتر برابر میزبانش تیم ملوان تن به شکست داد تا دومین باخت خود در این فصل را تجربه کند. شاگردان علی دایی که از چهار ...
دومین جنجال بر سر دانشمندان هسته‌ای از کجا شروع شد؟ - کمیسیونی در شورای امنیت کشور نحوه حفاظت از کلیه اماکن حساس و افراد و شخصیت ها در کشور را تعیین می‌کند و شورای امنیت در وزارت کشور حفاظت از سایت ها، اماکن و افراد را طبقه بندی و برنامه‌ریزی می‌کند که دبیر آن نیز معاون وزیر کشور است. کاستن از حفاظت دانشمندان هسته‌ای معنایی مترادف با همان جا به جایی سه یا چهار نفری دارد که با بزرگنمایی و بخاطر آن حدود ده ماه در کشور جنجال به پا کرده بودند.»
ترس وزیر علوم از افشای اسناد محرمانه/ لاریجانی صندوقچه اسرار فرجی دانا - جلسه استیضاح زیر علوم حاشیه های زیادی به همراه داشت از ترس فرجی دانا از افشای نامه وزارت اطلاعات در مورد استعلام صلاحیت معاونانش گرفته تا نامه های فراوانی که به لاریجانی ...
روحانی: نباید رای امروز مجلس بین قوا فاصله بیندازد/نجفی مسیر بالابردن کیفیت دانشگاه ها را ادامه دهد - دولت - رییس جمهوری در جمع علما، فضلا و طلاب استان اردبیل با تاکید بر محبوبیت دکتر رضا فرجی‌دانا در میان دانشگاهیان و دانشمندان کشور، از همگان به ویژه دانشجویان، اساتید و صاحب‌نظران خواست به رای مجلس احترام بگذارند.
زنان ایرانی در سایه‌ انقلاب اسلامی رشد بسیار خوبی در فعالیت های اجتماعی داشتند - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که «آیا عدالت در جامعه در مورد زنان رعایت می‌شود؟» گفت: اشکالاتی هست که به سوی رفع تدریجی آن می‌رویم اما باید این واقعیت ...
ایران به حق از دستاوردهای هسته ای دانشمندانش دفاع می کند - مشاور وزارت امور خارجه آمریکا در نامه به اعضای تیم هسته ای کشورمان بیان کرد: ایران بحق از دست آوردهای دانشمندانش افتخار می کند و اعتقاد دارد که به عنوان یک کشور عضو NPT ...
تغییرات دانشگاه آزاد، کار این اساتید را از جذب به اخراج رساند! - نه جاسبی، نه دانشجو، نه میرزاده، هیچ کدام مشکل این اساتید را نه تنها حل نکردند، بلکه یکی ایشان را رها کرد، دیگری در خروج را نشانشان داد و آخری اخراجشان را آغاز کرده است. همه این اتفاقات هم در حالی رخ داده که قوانین چیز دیگری می‌گفته و می‌گوید!
تمایل رئیس فراکسیون رهروان به ابقای فرجی دانا/ بدنه فراکسیون موافقت نبودند - عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضورش در جلسه عمومی فراکسیون رهروان گفت: جلالی تلاش داشت که استیضاح وزیر علوم را نیاورد اما لایه های اثرگذار این ...
ظریف: نوع روابط‌مان با آفریقا باید مبتنی بر منافع دو طرف باشد - وزیر امورخارجه در نشست کاری با گروه سفیران ایران در کشورهای آفریقایی به تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این قاره پرداخت.
در جلسه استیضاح وزیر علوم فراکسیونی عمل نکردیم - عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: تقسیم اعضای مجمع عمومی فراکسیون به دو دسته موافقان و مخالفان استیضاح وزیر علوم مانع از اتخاذ تصمیم فراکسیونی در ...
دانشمند جوان ایرانی، برنده جایزه مشترک انجمن های فیزیک فرانسه و انگلستان شد - دکتر رامین گلستانیان،‌ فیزیک دان ایرانی و استاد دانشگاه آکسفورد برنده مدال «هول‌وک» (Holweck) سال ۲۰۱۴ شد.
سفیر فیلیپین به وزارت خارجه احضار شد - معاون وزیر خارجه صبح چهارشنبه در ارتباط با مرگ مشکوک پرویز خاکی، ایرانی دربند در مانیل، ادوارد منز، سفیر فیلیپین در ایران را به وزارت امور خارجه احضار کرد.
تولید پارچه‌ ضدمیکروبی جدید با قابلیت درمان موضعی در کشور - محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به کمک نانوذرات مس، پارچه ضدمیکروبی جدیدی با کاربرد در حوزه پزشکی و منسوجات خانگی تولید کردند که از ثبات بسیار بالایی در شستشو برخوردار بوده و به روشی ساده و اقتصادی قابل تولید است.
ملوان - پرسپولیس؛ دایی و ایراندوست به دنبال تثبت - نبرد دو تیم ملوان و پرسپولیس در انزلی یادآور کسب آخرین قهرمانی سرخپوشان پایتخت در فوتبال ایران است. البته این دو تیم که هرکدام شرایط خاصی را سپری کرده و برای گرفتن نتیجه تحت فشار هواداران خود هستند، آخرین و یکی از جذابترین دیدارهای هفته چهارم لیگ برتر را برگزار می‌کنند.
راحت‌ترین راه برای نرفتن به سربازی فوتبالیست شدن است - سیر رسانه‌ای شدن پرونده کارت‌های پایان خدمت جعلی فوتبال ایران و نحوه رسیدگی به آن، موجب شد تا خیلی‌ها بفهمند یکی از بی‌دردسر‌ترین راه‌ها برای فرار از دوران خدمت سربازی، فوتبالیست شدن است و این روش نه از طریق باندهای مافیای زیر زمینی و گروه‌های خلافکار که از طریق مسئولان به مردم آموزش داده می‌شود، زیرا...
تصاویر ویرانی منزل خانواده فرمانده گردانهای عزالدین قسام - خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شب گذشته با حمله مجدد علیه غزه، منزل خانواده الدلو که یکی از اعضای آنها فرمانده گردان‌های عزالدین قسام است را ...
نخبگان علمی به رای مجلس احترام بگذارند/ ادامه مسیر فرجی دانا در وزارت علوم - اردبیل – خبرگزاری مهر: رئیس جمهور تاکید کرد: ضروری است دانشجویان، فرهیختگان و نخبگان علمی به رای مجلس در خصوص استیضاح وزیر علوم احترام بگذارند.
تابلوهای عریانِ ایرانی، آسانسور صعود به بازارهای هنرهای اروپا - خریداران آثاری هم که در ایران به نمایش نمیتوان گذاشت مانند کارهای عریان بیشتر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هستند، مانند اماراتی ها و قیمت ها هم اساسا وابسته به اسم و رسم هنرمند است و قیمت ها هم چیزی حدود 3 تا 5 هزار دلار.
خروج از اعتدال در دولت گذشته باعث انزوای نخبگان شد - گرگان - خبرگزاری مهر: دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، با بیان این که خروج از اعتدال دولت گذشته باعث انزوای نخبگان شد، گفت: در دولت قبل ...
دفاع جانانه مردم بی سلاح "آمرلی" در برابر داعش/ مردمانی که فراموش شده اند - خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: منطقه آمرلی در طوز خورماتو در استان صلاح الدین عراق که از زمان یورش داعش در دو ماه قبل از همه سو در محاصره تروریستهای وابسته به گروه موسوم ...
شجریان به تلویزیون می‌آید - برنامه «دستان» این هفته پنجشنبه از شبکه آموزش سیما با حضور همایون شجریان و سالار عقیلی روی آنتن می‌رود.
اوباما با دستانی بسته در مقابل چالشی که غربی‌ها خود ایجاد کردند! - چنین سوابقی سرنوشت دیگر گروگانی را نشان می‌دهد که اکنون در تهدید قتل به وسیله داعشی‌ها قرار دارد. باراک اوباما سوار بر هواپیمای رئیس جمهور آمریکا بوده که خبر قتل فولی را شنیده است. یک تبعه آمریکایی گروگان در دست داعش سرنوشت چندان روشنی پیش روی خود ندارد، همان گونه که دولت اوباما و دیگر گروه‌های غربی که در دو سه سال اخیر از تروریست‌های تکفیری در منطقه حمایت کردند، گزینه‌های روشنی پیش روی خود ندارند.
وقتی غزه به آزمایشگاه تبدیل می شود/ فروش پهپادهای اسرائیلی از چین تا آفریقا - خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: حمله به کشورهای همسایه و غزه دستاوردی به جز انتقاد جهانی، وحشت شهرک نشینان و بدنامی در جهان برای رژیم صهیونیستی ندارد، در عوض دستاورد عملی ...


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved