ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ / Tuesday, 27 January, 2015
بررسی مبانی تئوریک قیمت گذاری

بررسی مبانی تئوریک قیمت گذاریقیمت، یکی از چهار عامل عمده آمیخته بازاریابی می باشد و از این جهت که ارتباط نزدیکی با جایگاه یابی محصول دارد از اهمیت استراتژیک والایی برخوردار می باشد .علاوه براین ، قیمتگذاری تأثیر بسزایی بر دیگر عوامل آمیخته بازاریابی از جمله ویژگیهای محصول ، تصمیمات توزیع و ترویج محصول می گذارد.
▪ قیمت عاملی از آمیخته بازاریابی می باشد که موجب ایجاد درآمد می شود و بقیه عوامل موجب ایجاد هزینه می گردند.
▪ قیمت منعطفترین عامل آمیخته بازاریابی می باشد و می تواند به راحتی تغییر کند ولی عوامل دیگر اینگونه نیستند.
▪ تغییرات سریع تکنولوژیک کنونی موجب افزایش ارتباط بین خریدار و فروشنده خیلی بیشتر از قبل شده و که به نوبه خود فعالیت مقایسه قیمت محصول را تسهیل می کند.
● قیمت ، ارتباط مستقیمی با اقتصاد کلان دارد:
▪ تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا
▪ تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر
▪ کشش پذیری قیمت
▪ قیمت ، کوتاه مدت ترین متغیر آمیخته بازاریابی می باشد.
● مشکلات عمده قیمتگذاری :
▪ قیمتگذاری خیلی هزینه مدار می باشد.
▪ قیمت اغلب به دلیل سرمایه گذاری در تغییرات بازار به اندازه کافی مورد بازنگری قرار نمی گیرند.
▪ قیمت معمولاً به صورتی مستقل ازدیگرعوامل آمیخته بازاریابی تنظیم می شود و به عنوان عامل ذاتی جایگاه یابی بازار مورد بررسی قرار می گیرد.
▪ قیمت از تنوع کافی نسبت به اقلام مختلف محصول ، بخشهای بازار و موقعیتهای خرید برخوردار نیست.
● تعیین قیمت :
یک شرکت بایستی برای تعیین سیاست قیمتگذاری خود عوامل متعددی را در نظر بگیرد که این عوامل در مدل زیر ارائه گردیده است:
▪ مراحل قیمتگذاری محصول :
ـ ایجاد استراتژی بازاریابی : انجام تجزیه و تحلیل و بخش بندی بازار،تعیین بازار هدف و جایگاه یابی محصول .
ـ اقدام به اخذ تصمیمات آمیخته بازاریابی :تعیین تاکتیکهای محصول ، توزیع و ترفیع.
ـ برآورد منحنی تقاضا: فهم تغییرات میزان تقاضا شده با تغییر قیمت
ـ محاسبه هزینه: شامل هزینه های ثابت و متغیر مربوط به محصول.
ـ فهم عوامل محیطی: ارزشیابی اقدامات احتمالی رقبا ، فهم موانع حقوقی و ... .
ـ تنظیم اهداف قیمتگذاری : مثلاً بیشینه کردن سود ، درآمد یا تثبیت قیمت (وضع موجود)
ـ تعیین قیمت: با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده فوق ، اقدام به انتخاب روش قیمتگذاری نموده و ساختار قیمت توسعه یافته و تخفیف ها تعیین می شوند.
● استراتژی بازاریابی و آمیخته بازاریابی
قبل از این که محصول توسعه یابد ، بایستی نسبت به تدوین استراتژی بازاریابی شامل انتخاب بازار هدف و جایگاه یابی محصول اقدام گردد. بایستی قیمت وکیفیت محصول را نیز سبک و سنگین کرد.لذا قیمت محصول از اهمیت والایی برخوردار بوده و به دلیل موازنه بین عوامل آمیخته بازاریابی، رابطه نزدیکی نیزبا دیگر تصمیمات آمیخته بازاریابی دارد.
● برآورد منحنی تقاضا
از آنجایی که رابطه نزدیکی بین قیمت و میزان تقاضای محصول وجود دارد ، لذا فهم تأثیر قیمتگذاری بر فروش با استفاده از برآورد منحنی تقاضا برای محصول از اهمیت بالایی برخوردار است .
هر قیمتی منجر به سطح مختلفی از تقاضا می گردد و بنابراین تأثیر متفاوتی نیز بر استراتژی بازاریابی خواهد داشت.این روابط در منحنی تقاضا مشاهده می شوند. همچنین احتمال میزان خرید بازار در هر قیمت انتخابی را نشان داده و عکس العمل های هر یک از مشتریان را که حساسیت مختلفی نسبت به قیمت دارند را جمع می زند
در مورد محصولات موجود با بررسی تجربی قیمت های بالا و پایین بر محصولات می توانیم به میزان کشش پذیری تقاضا نسبت به قیمت پی ببریم . تقاضای غیرکشش پذیر نشانگر این است که افزایش های قیمت ممکن است امکانپذیر باشند.
در صورتیکه قرار است محصولی تولید شود ، بایستی درک عمیقی نسبت به هزینه های آن وجود داشته باشد که در غیر این صورت هیچگونه سودی محقق نخواهد شد .هزینه واحد محصول کمترین محدودیت اعمال شده شرکت را نشان داده و به تبیین حاشیه سود در قیمت های زیاد می پردازد. هزینه کل واحد تولید کننده محصول شامل هزینه های متغیر هر واحد اضافی تولید شده و هزینه ثابتی است که ارتباطی با میزان واحدهای تولید شده ندارد . سیاست قیمتگذاری بایستی شامل هردوی هزینه های فوق باشد.در برآورد منحنی تقاضا باید به موارد زیردقت کرد :
▪ دارای ارزش منحصر به فرد باشد
▪ آکاهی از محصولات جایگزین
▪ مقایسه محصولات مشکل باشد
▪ قیمت با درآمد مرتبط باشد
▪ اثر موجودی (آیا مشتری قادر به نگهداری میزان بالایی از محصول می باشد؟)
● عوامل محیطی
عوامل محیطی رقابتی و قانونی که شرکت در آن مشغول فعالیت می باشد نیز در قیمتگذاری مورد لحاظ قرار می گیرند.از نظر محیط رقابتی ، شرکت بایستی تأثیر تصمیمات قیمتگذاری خود را بر قیمتگذاری رقبا مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد .به عنوان مثال انتخاب یک قیمت بسیار پایین ممکن است منجر به یک جنگ قیمت شود که هیچ منفعتی برای هیچیک از طرفین نخواهد داشت.انتخاب قیمت های بسیار بالا نیز ممکن است موجب جذب رقبای بسیاری برای شراکت در سود موجود شود.
از نظر محیط قانونی ، شرکت آزاد است تا به قیمتگذاری محصول خود در هر سطحی که مدنظر دارد بپردازد.به عنوان مثال ممکن است کنترل هایی برای جلوگیری از انتخاب قیمت خیلی بالا برای محصول وجود داشته باشد . اتخاذ قیمت های بسیار پایین نیز ممکن است در تجارت بین المللی به عنوان دامپینگ شناخته شود.انتخاب قیمتهای مختلف برای مشتریات مختلف نیز ممکن است در تضاد با قانون ضد تبعیض قیمت باشد.به هر حال ساخت و پاخت با رقبا به منظور اتخاذ قیمت های در سطوح توافقی در بیشتر کشورها غیر قانونی می باشد.
● انتخاب اهداف قیمتگذاری :
برای دستیابی به قیمتگذاری یک شرکت ممکن است یک یا ترکیبی از اهداف زیر را در زمینه قیمتگذاری دنبال کند که عمده ترین آن ها به قرار زیر می باشند:
۱) بیشینه کردن سود کنونی : با در نظر گرفتن درآمدها و هزینه های موجود در جستجوی بیشینه کردن سود می باشد که اگر منجر به کاهش سوددهی بلندمدت شود ، هیچگاه به عنوان بهترین هدف نمی باشد.
از دیگر خصوصیات این هدف موارد زیر را برمی شمریم:
▪ برآوردتقاضا و هزینه های مرتبط با قیمت های مختلف و اتخاب قیمتی که به ایجاد بیشترین سود جاری ، جریان نقدی و نرخ بازده سرمایه گذاری منجر شود.
▪ برآورد تقاضا و هزینه های عملیاتی مشکل باشد.
▪ ممکن است با چشم پوشی از دیگرمتغیرهای آمیخته بازاریابی و عکس العمل رقبا موجب از دست دادن عملکرد بلند مدت شود.
۱) بیشینه کردن درآمد کنونی: در جستجوی بیشینه کردن درآمد کنونی بدون در نظر گرفتن حاشیه سود بوده و هدف آن نیز افزایش سودهای بلندمدت با استفاده از افزایش سهم بازار و کاهش هزینه ها می باشد. از دیگر خصوصیات این هدف موارد زیر را برمی شمریم:
ـ تعیین هزینه ها مشکل می باشد.
ـ افزایش در درآمدها منجر به کاهش در هزینه هر واحد محصول (از جمله هزینه تولید و توزیع) شود.
ـ زمانیکه بازار نسبت به قیمت حساس باشد کاربرد دارد.
ـ اتخاذ قیمت پایین ممکن است موجب کاهش رقابت شود (مثل استراتژی نفوذ در بازار)
۲) بیشینه کردن کمیت: در جستجوی افزایش تعداد واحدهای فروخته شده و یا تعداد مشتریاتی می باشد که به آنها خدمات ارائه شده است تا به کاهش هزینه های بلند مدت طبق منحنی تقاضا نائل شود.
۳) بیشینه کردن حاشیه سود: در جستجوی بیشینه کردن حاشیه سود واحد محصول می باشد با این فرض که تعداد واحدهای محصول محدود خواهد بود.
۴) رهبری در کیفیت : استفاده از قیمت برای نشان دادن کیفیت بالا به منظور جایگاه یابی محصول در بازار به عنوان رهبر بازار که به خصوصیات زی نیز توجه دارد:
▪ به ایجادیک محصول با کیفیت بالا و قیمت برتر از رقبا بپردازید.
▪ بر نقاط قوت صرفه برند سرمایه گذاری کرده و بر نوآوری تأکید داشته باشید.
۵) بازیافت هزینه های بخشی : شرکتی که دارای منابع درآمدی دیگری نیز می باشد ممکن است تنها در جستجوی بازیافت هزینه های بخشی باشد.
۶) بیشینه کردن سهم بازار :
▪ میزان بالای حجم فروش ممکن است به افزایش هزینه هر واحد محصول و افزایش سود بلند مدت منجر شود.
▪ با لحاظ این که بازار در برابر قیمت حساس می باشد ، به تعیین پایین ترین قیمت بپردازد.
▪ این امر موجب می شود تا هزینه های تولید و توزیع محصول نیز همراه با تجربه تجمعی تولید کاهش یابد.
۷) بقاء: در شرایطی که در وضعیت افول یا اشباع قرار داریم ، هدف تعیین قیمتی می باشد که منجر به پوشش هزینه و بقاء در بازار شود .در این وضعیت بقاء در بازار ممکن است بر کسب سود اولویت داشته باشد ، از این رو این هدف ممکن است به صورت موقت اتخاذ شود و دارای خصوصیات زیر نیز می باشد:
▪ شرکت ها با ظرفیت مازاد، رقابت فشرده یا تغییر ملایم ترجیحات مصرف کننده مواجهند.
▪ سود نسبت به بقاء از اهمیت کمتری برخوردار است.
▪ اهداف کوتاه مدت اجرایی
۸) حفظ وضع موجود: شرکت ممکن است در جستجوی ثبات قیمتی به منظور اجتناب از جنگ های قیمت و حفظ سطح متوسط و ثابتی از سود باشد.
● قیمتگذاری محصولات جدید:
در زمینه محصولاتی که جدیداً به بازار عرضه می شوند ، اهداف قیمتگذاری اغلب بیشینه کردن حاشیه سود و یا بیشینه کردن مقدار (سهم بازار) باشد. به منظور دستیابی به این اهداف اغلب از استراتژیهای قیمتگذاری نوبرانه و قیمتگذاری نفوذی استفاده می شود.
الف)قیمتگذاری نوبرانه (Skim Pricing):
قیمتگذاری نوبرانه در تلاش است تا با اتخاذ قیمت های بالا و فروش به آن دسته از مشتریانی که حساسیت کمتری نسبت به قیمت دارند از سطح بالای بازار منفعت کسب کند .این استراتژی به منظور بیشینه کردن حاشیه سود مورد استفاده قرار می گیرد. این استراتژی زمانی اتخاذ می شود که :
ـ انتظار می رود که تقاضا نسبتاً غیر کشش پذیر باشد . به همین دلیل است که مشتریان نسبت به قیمت از حساسیت بالایی برخوردار نمی باشند.
ـ انتظار نمی رود که به میزان زیادی در هزینه ها صرفه جویی شود و پیش بینی میزان صرفه جویی های در هزینه ها در حجم های بالا مشکل می باشد.
ـ شرکت منابع برای تأمین مالی هزینه های سرمایه ای بزرگ مورد نیاز برای تولید با حجم بالا و با حاشیه سود اولیه پایین را در اختیار ندارد.
ـ تعداد کافی از مشتریان دارای تقاضای کنونی بالایی می باشند.
ـ هزینه های تولید هر واحد محصول به اندازه ای بالا نیست که منجر به حذف مزیت بهره گیری از شارژ زمان تولید انبوه شود.
ـ قیمت اولیه بالا موجب جذب تعداد بیشتری از رقبا به بازار نشود.
ـ قیمت بالای محصول موجب القاء تصویر محصول عالی در بازار می گردد.
ب)قیمتگذاری نفوذی(Penetration Pricing) :
قیمتگذاری نفوذی در جستجوی بیشینه کردن کمیت بوسیله اتخاذ قیمتی پایین می باشد. این استراتژی زمانی اتخاذ می شود که :
ـ انتظار می رود تا تقاضا از کشش پذیری بالایی برخوردار باشد و به همین دلیل مشتریان نسبت به قیمت حساس بوده و مقدار تقاضا همزمان با کاهش قیمت ها افزایش می یابد.
ـ انتظار می رود که به میزان زیادی از هزینه ها همزمان با افزایش حجم تجمعی کاهش یابد.
ـ محصول دارای ماهیتی می باشد که بوسیله آن می تواند به طور عادلانه و سریع به عموم دست یابد.
تهدیدی از رقابت قریب الوقوع وجود دارد .
ـ همانطوری که محصول در منحنی عمر محصول خود پیش می رود تغییراتی در منحنی تقاضا و هزینه ها رخ خواهد داد.لذا همزمان بایستی در طی زمان سیاست های قیمتگذاری مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.اهداف قیمتگذاری تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله هزینه تولید ، وجود صرفه جویی ناشی از مقیاس، موانع ورود، تمایز محصول،نرخ انتشار محصول ، منابع شرکت و میزان کشش پذیری مورد انتظار تقاضای محصول نسبت به قیمت می باشد.
● انتخاب یک روش قیمتگذاری :
به منظور دستیابی به اهداف قیمتگذاری ، مدیران ممکن است از روش های مختلف قیمتگذاری استفاده کنندکه شامل موارد زیر می باشد :
▪ قیمتگذاری بر مبنای هزینه
قیمتگذاری هزینه ای ( Cost-plus Pricing /Markup) :
قیمت را با لحاظ هزینه تولید به علاوه یک حاشیه سود مطمئن تععین می کند.
ـ یک شاخص ساده و استاندارد را برای هزینه های محصول /خدمات در نظر می گیرد.
ـ موجب کمینه کردن رقابت قیمت می شود.
ـ کشش پذیری تقاضا ، ارزش ادراکی ، بیشینه کردن سود و رقابت را درنظر نمی گیرد ، لذا نمی تواند به قیمتی بهینه منجر شود.
▪ قیمتگذاری بر مبنای بازده هدف (Target return pricing): قیمت را با استفاده از تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر برای دستیابی به بازده سرمایه گذاری تعیین کرده و دارای خصوصیات زیر می باشد:
ـ شرکت قیمتی را تعیین می کند که به نرخ هدف بازده سرمایه گذاری خود نائل شود .
ـ کشش پذیری قیمت و قیمت های رقبا را در نظر نمی گیرد.
▪ قیمتگذاری بر مبنای تقاضا
قیمتگذاری ارزش ادراکی (Perceived value)
ـ به دانش مشروحی از رفتار مشتری و کشش پذیری تقاضا و ادراک مشتری از ارزش محصول مورد نظرو نه هزینه فروشنده به عنوان عامل کلیدی متمرکز می شود.
ـ از عوامل آمیخته بازاریابی دیگر (مثل تبلیغات و نیروی فروش) برای ایجاد ارزش ادراکی بهره می برد.
ـ نیاز به تحقیقات بازاریابی اثربخشی برای دستیابی به تصویر صحیحی از ارزش ادراکی بازار است.
ـ هزینه ها و رقابت را در نظر نمی گیرد.
ـ تنها باید به اتخاذ استراتژی صحیحی برای بیشینه کردن سود اقدام کنیم.
▪ قیمتگذاری بر مبنای بیشینه کردن درآمد(Yield maximization pricing):
ـ فروش محصولات با قیمت های چندگانه به بخش بندی های مختلف بازار
ـ مبتنی بر هزینه های حاشیه ای مرتبط با هر یک نمی باشد
ـ قیمتگذاری روزانه ، هفتگی یا فصلی
ـ دارای موانع جغرافیایی ، فیزیکی و یا الکترونیک می باشد.
▪ قیمتگذاری بر مبنای ارزش (Value-based pricing): قیمت را با توجه به ارزشی که برای مشتری در مقایسه با سایر محصولات دارد تعیین می کند. همچنین این روش :
ـ به ارائه قیمتی پایین و منصفانه برای محصولی با کیفیت بالا اقدام می کند .
برای ایجاد سهم بازار در بازاری جدید مناسب می باشد
● قیمتگذاری بر مبنای رقابت
قیمتگذاری نرخ معمول (Going Rate)
ـ قیمت تا حدود زیادی بر قیمت رقبا مبتنی می باشد.
ـ درجاییکه اندازه گیری هزینه ها مشکل بوده و رقبا از مزیت متمایز برای پاسخگویی رقابتی مطمئن برخوردار نباشند ،روش مناسبی می باشد.
▪ قیمتگذاری سفارش بسته (Sealed bid):
ـ رقبا را تحت فشار می گذارند تا پایین ترین قیمت را انتخاب کنند.
● استراتژی قیمتگذاری :
استراتژی های مختلفی را می توان با لحاظ تقاضای بازار ، نوع مصرف کننده ، منابع شرکت و جایگاه مطلوب شرکت در نظر گرفت .
ـ استراتژی های شماره ۱، ۵و ۹ در مورد مشتریانی که در برابر قیمت یا کیفیت پافشاری کرده و یا تعادلی میان این دو برقرار می کنند به کار می رود.
ـ استراتژی های ۲،۳و۶ به منظور حمله به بازار و ارائه محصولی با کیفیت مشابه و قیمتی پایین می باشد.
ـ استراتژی های ۴،۷و۸ به منظور تعیین قیمت بالا برای محصولات یا خدمات در مقایسه با کیفیتشان به کار می رود.
● برآوردهزینه ها :
دو نوع هزینه وجود دارد :
۱) هزینه های ثابت که با افزایش تولید یا درآمد حاصل از فروش میزانش تغییر نمی کند.
۲) هزینه های متغیر که میزان آن مستقیماً با افزایش میزان تولید تغیین می کند.
▪ قیمتگذاری با تخصیص کامل هزینه ها موجب پوشش هر دوی هزینه های ثابت و متغیر در حجمهای مورد انتظار خواهد شد.
▪ قیمتگذاری بالاتر از هزینه های متغیر موجب ایجاد یک حاشیه مشارکت می شود که به نوبه خود موجب پوشش دادن هزینه های ثابت خواهد شد.
● تجزیه و تحلیل رقبا :
اهداف قیمتگذاری بایسیتی قیمتهای رقبا در زمینه محصول / خدمت را نیز در نظر بگیرد.
▪ در صورتی که پیشنهاد شرکت نزدیک به قیمت رقبا باشد در این صورت شرکت بایستی یا به ارائه محصول با قیمت مشابه بپردازد و یا این که فروش خود را از دست دهد.
▪ در صورتی که پیشنهاد شرکت پایین تر باشد ، در این صورت شرکت قادر به اعمال قیمتی بالاتر از رقبا نخواهد بود.
▪ در صورتی که پیشنهاد شرکت بالا تر باشد ، در این صورت شرکت قادر به اعمال قیمتی بالاتر از رقبا خواهد بود.
▪ قیمتگذاری امری پویاست و شرکت ها بایستی بدانند که ممکن است رقبا در پاسخ به ایشان به تغییر در قیمت های خود بپردازند.
● انتخاب قیمت نهایی :
روشهای قیمتگذاری موجب محدود کردن دامنه انتخاب شرکت به منظور انتخاب قیمت نهایی می گردد . در انتخاب قیمت نهایی ، شرکت بایستی عوامل دیگری را نیز مد نظر قرار دهد:
الف) قیمتگذاری روانشناختی (Psychological pricing):
قیمت را باتوجه به عواملی همچون علائم کیفیت محصول ،کشش پذیری تقاضا ، نقاط قیمتی عمومی و ادراکی که مشتری از رفتار عادلانه دارد تعیین می کند که قیمت دارای خصوصیات زیر نیز می باشد:
ـ قیمت به عنوان نمایشگر کیفیت
ـ قیمت مرجع به وسیله قیمت کنونی ، قیمت گذشته و یا سابقه خرید شکل می گیرد.
ـ با قیمت بالا شروع کرده و با توجه به هزینه ها کار می کند.
علاوه بر تعیین سطح قیمت محصول ، مدیران فرصت انتخاب مدل های قیمتگذاری نوآورانه ای را که به نحو بهتری بتواند نیاز شرکت و مشتریان را برآورده سازد نیز دارند.
ب) تخفیفات قیمتی :
قیمتهای معمولی ارائه شده به مصرف کننده نهایی تحت عنوان قیمت لیستی (List price) نامیده می شود. معمولاً تخفیف هایی در این قیمت ها معمولاً در مورد برای اعضای سیستم های توزیع و برخی مصرف کنندگان نهایی لحاظ می گردد. انواع مختلفی از تخفیف ها وجود دارد که ذیلاً به توضیح برخی از آن ها می پردازیم :
▪ تخفیف مقداری (Quantity discount): به مشتریانی که حجم بالایی از محصولات را خریداری میکنند تعلق می گیرد.
▪ تخفیف مقداری تجمعی(Cumulative quantity discount) : تخفیفی که با افزایش مقدار تجمعی افزایش می یابد . این تخفیف ممکن است به اشخاصی تعلق یابد که مقدار بالایی از محصول را با حجم بالا در مقاطع زمانی مختلف خریداری نموده و مجدداً به فروش می رسانند و نه مواردی که سفارشهای منفرد زیادی را دارا می باشند.
▪ تخفیف فصلی (Seasonal discount): مربوط به زمانی است که سفارش خرید داده می شود و از انحرافات بالا در فروش جلوگیری می کند .مثل آزانس های هوایی.
▪ تخفیف نقدی (Cash discount): مخصوص مشتریانی می باشد که مبلغ محصول را قبل از زمان تعیین شده پرداخت می کنند .
▪ تخفیف تجاری (Trade discount): تخفیفی فعالیتی مخصوص اعضای کانال های توزیع به منظور بهبود عملکردها و نقش ایشان . به عنوان مثال اعطای تخفیف قیمت به خرده فروشی کوچک که به خرید منفرد عمل نمی کند اما اعمال این تخفیف ممکن است به بهبود عملیات مهم او منجر شود.
▪ تخفیف ترویجی (Promotional discount): یک تخفیف قیمت کوتاه مدت ارائه شده که ممکن است فروش را برانگیزد.
ـ تأثیر دیگر عوامل آمیخته بازاریابی :کیفیت برند و تبلیغات نسبت به رقبا
ـ سیاست های قیمتگذاری شرکت :سازگاری با سایت ها و جهت گیری های شرکت
● تأثیر قیمت بر طرف های دیگر :
ـ عکس العمل توزیع کننده ها و دلالان
ـ عکس العمل نیروی فروش
ـ تأمین کننده ها
ـ مداخله های دولت
موسی احمدی
http://financialknowledge.blogfa.com

همچنین مشاهده کنید


کلمات در حال جستجو
iPhone 7 , رابرت مک دانلز , یگان العباس , پاس , توسعه صادرات , بازنشستگی پیش از موعد , افرادی , مهاندار , فنونی زاده , به رخ , لبرخازن , وطن من , بازی دربی , لخته خونی , بخشش و هبه , عجیب ترین واحدهای اندازه گیری , الیگودرز , پاکبان , عکاسی هوایی , بیمه خدمات درمانی , حروف الفبا , شیر خشک , داوران , سیاست ابلاغی , سیاست علم و فناوری , جهرمی , Lollipop , اسامی کابینه , تعهدنامه , محرمیت , طبیعت , نسبی , برداشت ذرت , نیروگاه هسته ای , عادات , مدافع ملی‌پوش , کاسولیدیس , مالیات صادراتی , مسعود فراستی , محافظ کارگران , تست گریم , دیرین , پیاده , دانشگاه غیر انتفاعی , حمید حامی , قامشلی , شهرکرد , توربینهای , ملا عمر , بلا ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
مسائل و مراحلی که باید در تحلیل و تعیین نظام‌های ارزشیابی رعایت شود , نام تو چون بر زبان می‌آیدم , برات آمد برات آمد بنه شمع براتی را , پل خاتون , فرجام , مقبره طاووس، ابرقو , پل خرم‌آباد، خرم‌آباد , الا ای زاهدان دین دلی بیدار بنمایید , تاریخ , تنظیم خبرهای هنری، فرهنگی و علمی , حفظ کارآئی , ویژگی‌ ویراستار (سردبیر) , واکنش در خاک , ایالات و بنادر مهم , نظریه‌های رشد ادراکی - حرکتی , آزمون شیرمر , کمک‌های اولیه , زهی گشوده کمند بلا سلاسل مویت , مجموعه علائم وابسته به ایدز , جنبش بازسازی لهستان ROP , شناساندن عرضه‌کنندگان محلی به سرمایه‌گذاران خارجی , اندازه تیترها , نیازها و آثار جهانگردان مختلف , منزل پیر مغان کوی خرابات فناست , میوه‌های نیمه‌‌گرمسیری خزان‌دار , توضیحات عمومی , منابع , داستان روباه و خروس - مرزبان‌نامه , ساختار خبر تلویزیون (۲) , ندول‌های تیروئید , رازیانه , اختلال درک پس از مصرف مواد توهم‌زا , حمام‌ها , خارکنی که دو تا دخترشو از خانه بیرون کرد , انتقال‌دهندهٔ اطلاعات , سیر تحولات فرهنگی , حق اختراع، دانش فنی و کمک فنی , دوش یارم به بر خویش مرا بار نداد , حکایت آن پادشاه و وصیت کردن او سه پسر خویش را کی دری... , درمان , برج آجری اوشقون بابا، روستای عربشاه، بیجار , معبد بَرْدنشانده، مسجدسلیمان , معیار انتخاب عکس مطبوعاتی , تضعیف رفتار , اشکال خانواده روستائی , گیرنده‌های افیونی (opioid receptors) , گو , سالانچاقلی , منطقه ویژه اقتصادی انرژی عسلویه بوشهر , طبقه‌بندی نثر دری ,

حواشی استقبال از تیم ملی در فرودگاه / فیلم - تیم ملی فوتبال ایران در میان استقبال پرشور مردم وارد تهران شد. حدود 300 هوادار با حضور در فرودگاه از تیم ملی استقبال کردند. این در حالی بود که اکثر آنها حقیقی و کی‌روش را تشویق می‌کردند.
مراجعان از احمدی‌نژاد چه می‌خواهند و چه پاسخی می‌گیرند؟ / گزارش یک خبرنگار در نقش یک نیازمند - از مترو که پیاده شدم در همان ایستگاه سرسبز نشستم و در نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد نوشتم زنی ٢٦ ساله هستم که صاحب خانه‌ام پول بیشتری می‌خواهد و توان پرداخت این پول را ندارم. همه‌چیز در نامه درست بود جز شغلم. ننوشته‌ بودم خبرنگارم.
بازگشت تیم ملی فوتبال به ایران / تصاویر - تیم ملی فوتبال ایران عصر روز دوشنبه با استقبال گسترده مردم وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران شد.
کنفرانس ملی بازاریابی و فروش با حضور مدیر فروش اسبق یاهو - نهم بهمن ماه نهمین کنفرانس ملی بازاریابی و فروش با حضور مدیر فروش اسبق یاهو و سخنرانی افتخاری پروفسور مسعود حیدری در مرکز همایش‌های نیایش تهران برگزار خواهد شد. ارائه راهکارهای نوین بازاریابی، فروش و برندینگ با سخنرانی اساتید به نام کشور.
آنجلینا جولی در کردستان عراق / تصاویر - بازیگر سرشناس سینمای آمریکا به عنوان سفیر حُسن نیت کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد به کردستان عراق سفر کرد. او در حاشیه این دیدار گفت: برای پنجمین بار است که به اینجا آمده‌ام ولی هیچ وقت شرایط را بدتر چیزی که امروز دیدم، ندیده بودم.
امین زندگانی و همسرش / تصاویر اینستاگرامی - دورهمی ستاره‌ها که به نظر می‌رسد پشت صحنه یک تئاتر باشد. خانواده مهدی هاشمی در کنار فرناز رهنما و سیما تیرانداز. بهنوش خانم بختیاری در لباس محلی یکی از اقوام عزیز کشورمان. تحلیل های فوتبالی مهراب قاسمخانی که موافقان زیادی دارد.
پسر فروغ فرخزاد خواننده دوره گرد پارک قیطریه! / فیلم - وقتی ۳ ساله بود، مادرش فروغ فرخزاد از پدرش پرویز شاپور جدا شد. پدرش هیچ وقت اجازه نداد مادرش را ببیند. کامیار در خانه مادربزرگش با عمو و پدرش زندگی کرد.
شلوار مجری جوگیر در یک برنامه زنده پاره شد! / فیلم - این فیلم کوتاه توضیح بیشتری ندارد. اینکه در کدام شبکه و چه برنامه‌ای است. اما رفتار مجری آن جالب توجه است.
احمدی نژاد در باره رحیمی بیانیه داد - دفتر محمود احمدی‌نژاد با انتشار اطلاعیه‌ای، خطاب به مردم ایران درباره پرونده معاون اول رئیس‌جمهور سابق ضمن ماجرا خواندن این پرونده توضیحاتی داد؛ البته در این بیانیه با بیان اینکه «ماه همیشه زیر ابر پنهان نمی‌ماند» آمده ‌که برخی اطلاع‌رسانی‌ها درباره این موضوع، فرصتی ‌در اختیار مغرضان و بددلان قرار داده است.
فیلم: عبای جسد پادشاه سوژه شد - شتابزدگی وزیر گارد ملی عربستان برای برداشت عبا از روی جسد پادشاه عربستان به سوژه‌ای رسانه‌ای تبدیل شد.
کشف جسد مرد تنهای دزفولی پس از گذشت یک سال در خانه‌اش / تصاویر - جسد مرد سالخورده که پس از گذشت یک سال در خانه‌اش کشف شده بود پس از معاینات پزشکی قانونی و اقدامات اولیه توسط پلیس آگاهی؛ توسط آتش نشانان به آمبولانس سازمان باغ بهشت انتقال داده و در نهایت به سردخانه منتقل شد.
واژگونی پورشه در تهران / تصاویر - یک دستگاه خودرو سواری نیمه شب گذشته پس از برخورد با نرده‌های وسط بلوار اشرفی اصفهانی واژگون و راننده آن به سختی مجروح شد.
حواشی دیدار ایران و عراق / تصاویر - دیدار روز جمعه تیم های ملی فوتبال ایران و عراق در جام ملت های آسیا که در 120 دقیقه با نتیجه تساوی 3بر3 به پایان رسیده بود در ضربات پنالتی به سود تیم ملی عراق به پایان رسید .
غبارِ گذر عمر به فتحعلی اویسی همیشه خندان هم رحم نکرده است / تصاویر هفته - آنا نعمتی در مراسم رونمایی از پوستر فیلم در جشنواره فجر. عکس یادگاری با فریماه فرجامی، با آرزوی سلامتی برای خانم فرجامی، بازیگر کهنه کار سینما که این روز ها از بیماری آلزایمر رنج می‌برد. عکس یادگاری علی دایی در کنار آتیلا حجازی، تنها پسر ناصر خان حجازی.
اسمش جراحی «زیبایی» است: مدی به نام «گوش الاغی»! / تصاویر - خیابان‌های تجریش، جردن، فرمانیه، قیطریه، زعفرانیه، نیاوران، ولنجک، سعادت آباد، شهرک غرب و گاندی را که بالا و پایین کنی می‌توانی از میان هر ۱۰ نفر جوان دختر و پسر حداقل ۵ نفر را بیابی که یا چسبی بر دماغشان دارند و یا دماغشان را سربالا کرده‌اند تا زیبا‌تر شوند اما جراحی گوش برای زیبایی امر نسبتاً تازه‌ای محسوب می‌شود.
فیلم اهداء سلول بنیادی و پلاکت محمدرضا گلزار و مهناز افشار - ظاهرآ پیام این فیلم مربوط است به انجام یک آزمایش خون ساده و ثبت نام در بانک جهانی اهدا سلول بنیادی واقع در بیمارستان شریعتی تهران برای نجات جان بیماران وخیم خونی که عموما کودکان هستند.
فیلم نحوه شکار داعشی‌ها توسط حزب‌الله - در این فیلم به خوبی مهارت نیروهای حزب‌الله لبنان در شکار تروریست‌های داعش را خواهید دید.
افشاگری‌های جدید از دولت احمدی‌نژاد - انتقال بی‌بازگشت 22 میلیارد دلار نفتی ایران به دبی و استانبول پیش از آغاز کار دولت یازدهم. سئوال ما این است که مگر یک فرد (زنجانی) چقدر می‌تواند به عیش و نوش و خوشگذرانی بپردازد و دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول خرج کند؟
مهناز افشار در انتظار زیباترین معجزه خود / تصاویر اینستاگرامی - با شروع جشنواره فیلم فجر، فرصتی تازه برای چهره‌ها و عکاسان پیش خواهد آمد تا شبکه‌های اجتماعی را به تب و تاب بیاورند. در این مجموعه عکس هم الهه حصاری و رویا نونهالی در مراسم رونمایی از پوستر فیلمشان در جشنواره فجر دیده میشوند.
بازی "الهام چرخنده" را تمام کنید - این که الهام چرخنده به کمیسیون فرهنگی مجلس دعوت شود و در آنجا علیه همسر سابق خودش سخن بگوید و حمایت مجلس را بخواهد و بعد هم رئیس کمیسیون فرهنگی وعده حمایت دهد، نه ترویج حجاب است و نه حافظ شأن مجلسی که بعضی‌ها آن را در حد دعواهای زن و شوهری نیز تقلیل می دهند!
میهمانی ساده هنرمندان و سایر تصاویر هفته در شبکه‌های اجتماعی - همچنین هنگامه حمیدزاده و آنا نعمتی در کار جدید با هم همکار شده‌اند. سلفی تینا آخوندتبار با شاهرخ استخری. بهنوش بختیاری در حال "حمایت از پروژه بین المللی زاگرس با هدف درآمدزایی برای بانوان روستایی و جلوگیری از قطع درختان بلوط". الهام پاوه نژاد با امیرحسین رستمی و سایر دوستان در پشت صحنه یک تئاتر.
نامه بهزاد فراهانی به گلشیفته - در یکی از صفحات فیسبوک منتسب به بهزاد فراهانی ، نامه ای خطاب به گلشیفته فراهانی منتشر شده است. کاش مرده بودم واندام برهنه ونگاه بی رنگت ، در دستان مردم دست به دست نمیشد...
آزاده نامداری در کنار خواهران دهقان در اینستاگرام / تصاویر - هاشم بیک زاده هم بدون شک بدشانس ترین فوتبالیست دهه اخیر ایران است. باز هم قبل از یک تورنمنت مهم مصدوم شد دقیقا همانند اتفاقی که در جام جهانی برایش افتاد. نکته جالب این جاست که هاشم با تیم عازم کشور مقصد می‌شود و سپس مصدوم می‌گردد. در واقع هاشم خان نقش توریست را در تیم ملی دارد که فقط حضور دارد و از سفر لذت می‌برد!
فیلم / درگیری علی مطهری با نمایندگان در مجلس - علی مطهری گفت: آقای آقامحمدی برای تکمیل کارش متن نطق مرا هم قاپید و پاره کرد. برخی از این افراد برای خودشیرینی و علامت دادن به برخی نهاد‌ها، ‌این کار‌ها را می‌کنند، والا آدم عاقل می‌نشیند و حرف را می‌شنود و اگر مخالف است، بعدا آن را رد می‌کند.
جنجال سلفی‌های ملی‌پوشان در استرالیا / تصاویر - انتشار تصاویر منشوری تعدادی از ملی پوشان بعد از اتمام این بازی در شبکه‌های اجتماعی، نشان داد که ظاهرا بعضی‌ها نتوانستند خود را از حاشیه‌ها دور نگه دارند. کی‌روش به بازیکنان تذکر داده که از مسائل حاشیه‌ساز خودداری کنند و کاری نکنند که به ضرر تیم ملی تمام شود.
احسان و سولماز هم الکی الکی چهره شدند! / تصاویر - تصاویر سانسور شده هنرمندان زن در رسانه‌ها به سبک صدا و سیما صدای بهنوش بختیاری را درآورد. به همراه آخرین تصویر از بهداد سلیمی در کنار همسر. و پشت صحنه برنامه «خوشا شیراز» با علیرضا خمسه، رضا کیانیان و خشایار اعتمادی. احسان و سولماز هم که الکی الکی چهره شدند!
"سلفی‌"‌های جنجال‌برانگیز در ایران / تصاویر - یک سالی می‌شود که بازار عکس‌های "سلفی" در ایران داغ داغ است. حتی عموپورنگ با جنازه پدرش ! کافی است عبارت سلفی را در موتور جست‌وجوی مرورگرتان تایپ کنید تا با انبوهی از عکس‌های غالبا تاری مواجه شوید که برای به ثبت‌ رساندنشان دردسرهای زیادی کشیده شده است.
آزاده نامداری : بس است دیگر! الان چند ماه از این قضیه می‌گذرد؟ به نظرم دیگر بس است. - پس از انتشار اخبار جدایی آزاده نامداری، حواشی رسانه‌ای زردی حول این پرسوناژ به صورت ملتهبی شکل گرفت که چندان با فرهنگ عامه ایرانی سنخیتی نداشته و ندارد. با او به بهانه حواشی زرد رسانه‌ای تا آینده کاری هدفمندش به گفت‌وگو نشستیم.
مراسم عروسی ستاره والیبال ایران / تصاویر - در مراسم ازدواج او که چند روز پیش برگزار شد اکثر بازیکنان تیم ملی والیبال ایران حضور داشتند. تصاویری از این مراسم را در ادامه می بینید.
عکس رئیس‌جمهور در بین تصاویر «ناجور» سال ۲۰۱۴ - مجله انگلیسی "ایندیپندنت" تصاویر "ناجور" سال ۲۰۱۴ را منتشر کرده است. در این گالری به ده عکس منتخب این مجموعه و دلایل انتخاب آنها پرداخته شده است. عکسی از دکتر حسن روحانی و برخی دیگر از سران کشورها، در میان این تصاویر است.
گذری در شهری که پر از مزاحمت‌های خيابانی است / تصاوير - در ترافيک سنگين ميدان، دو دختر جوان با ظاهری خارج از عرف، در ميان خودروها حرکت می کنند و پياده از اين سوی ميدان به آن طرف میروند و در اين ميان کمتر راننده خودرو و راکب موتورسواری است که به اين دو دختر نگاه نکند يا کنايه‌ای نثارشان نکند.
بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
سناتورهای دموکرات: فعلاً از طرح تشدید تحریم ایران حمایت نمی‌کنیم - طی هفته های اخیر و در پی آغاز به کار کنگره جدید آمریکا به رهبری جمهوری خواهان، بحث های فراوانی درباره احتمال وضع تحریم های جدید علیه ایران در گرفته است. اما در جدیدترین تحول، مهمترین حامی…
بلینکن: هر توافقی با ایران باید چهار راه دستیابی به سلاح هسته‌ای را ببندد/تحریم‌های جدید موضع ایران را سختتر می‌کند - قائم مقام وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که هر توافقی با ایران باید چهار راه دستیابی به سلاح هسته‌ای را ببندد.
انتخاب فیلم‌ها، توقیف «مردم امروز»، مدیر خبرگزاری کتاب و... / پاسخ وزارت ارشاد به پرسش‌های مختلف - سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که بعید می داند نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودجه سینمای ایران را کاهش دهند.
...خمینی چه کرده خدا؟/ این لیست را از دست ندهید - - همزمان با فرارسیدن دهه مبارک فجر، اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستر معرفی کتاب هایی با مضمون انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را با عنوان «خمینی ای امام...» منتشر کرد.
وزیر بهداشت: رضایتمندی مردم از عملکرد حوزه سلامت، خستگی را از تن ما خارج می کند - وزیر بهداشت گفت: کمک به مردم مناطق محروم کمک به شخص نیست بلکه کمک و حمایت از محرومترین مناطق کشور است و بهره مندی از خدمات حق مردم است.
هیچ ارتباطی با احمدی‌نژاد نداشته و نداریم! - گروه سیاسی: سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری (اصولگرایان) با این ادعا که ما هیچ ارتباطی با آقای احمدی‌نژاد نداشته، نداریم و نخواهیم ...
برافراشته شدن پرچم یمن‌جنوبی در عدن! - گروه بین الملل:یکی از مسوولان حوثی‌های یمن اعلام کرد که این جنبش درصدد تشکیل شورای ریاست‌جمهوری و نه دولت نجات ملی است!
درخشان: دیگر درباره کی‌روش صحبت نمی‌کنم/ در پرسپولیس بدشانس بوده‌ام - سرمربی تیم پرسپولیس می‌گوید دیگر درباره تیم ملی و کی‌روش صحبت نمی‌کند.
نگاه به آموزش و پرورش به عنوان ابزار جمع‌آوری ر‌أی باید برچیده شود‌ - آموزش و پرورش در ‌دو سال موظف بوده، با برگزاری آزمونی مربیان پیش‌دبستانی و شرکتی ‌استخدام کند و این گونه نیاز وزارتخانه را برطرف سازد، ولی‌ تاکنون این کار انجام نشده و همین ‌باعث شد، فانی…


Copyright © 2008 - 2015 vista.ir. All Rights Reserved