جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثرات تزریق عصاره بابونه به درون هسته پاراژیگانتوسلولاریس مغز بر علایم قطع مصرف مورفین در موش سفید صحرایی


بررسی اثرات تزریق عصاره بابونه به درون هسته پاراژیگانتوسلولاریس مغز بر علایم قطع مصرف مورفین در موش سفید صحرایی
● زمینه و هدف:
گزارشات نشان می دهند که استفاده از عصاره گیاه بابونه همراه با مورفین وابستگی به مورفین را به میزان زیادی کاهش می دهد و تزریق آن قبل از نالوکسان از بروز سندروم ترک جلوگیری می کند. هسته های LC و PGiدر بروز علایم ترک اعتیاد نقش مهمی دارند. این مطالعه به منظور تعیین اثرات تزریق عصاره بابونه به درون هسته پاراژیگانتوسلولاریس مغز بر علایم قطع مصرف مورفین در موش صحرایی انجام شده است.
● روش بررسی:
۳۰ موش صحرایی نر (۲۵۰ تا۳۰۰ گرم) بعد از کانول گذاری هسته PGi به روش جراحی استرئوتاکسی به دو گروه شاهد (سرم نمکی) و مورفین تقسیم شدند. گروه مورفین روزی ۲ بار به مدت ۷ روز مورفین دریافت کرد. گروه مورفین خود به چهار زیر گروه تقسیم شد که گروه اول فقط مورفین دریافت کرد و در گروه های بابونه روز هفتم، ۵ دقیقه قبل از تزریق نالوکسان یک میکرولیتر عصاره بابونه (۱۰، ۲۵، ۵۰ میکروگرم بر میکرولیتر) به درون هسته PGi تزریق شد. در تمام گروه ها ۳ ساعت بعد از آخرین تزریق مورفین، ۵ میلی گرم بر کیلوگرم نالوکسان تزریق و علایم ترک از قبیل پریدن و بالا رفتن به مدت ۳۰ دقیقه مورد مطالعه قرار گرفت.
● یافته ها:
نتایج نشان داد که تزریق هر ۳ دوز بالای عصاره بابونه به ویژه دوز ۲۵ میکروگرم بر میکرولیتر آن به درون هسته PGi می تواند میزان بروز علایم ترک اعتیاد به مورفین را به طور معنی دار کاهش دهد.
نتیجه گیری: به نظر می رسد تزریق عصاره بابونه به درون هسته PGi می تواند در درمان علایم سندروم ترک اعتیاد به مورفین در موش صحرایی مفید باشد.
محمدحسین اسماعیلی
کاظم پریور
پریچهر یغمایی
اسماعیل عباسی
حسن جهانی هاشمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید