جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


شکنجه شده Tortured


شکنجه شده  Tortured
▪ نویسنده و کارگردان: نولان لبوویتز.
▪ موسیقی: ناتان بار.
▪ مدیر فیلمبرداری: استیون برنستین.
▪ تدوین: رابرت کی. لمبرت.
▪ طراح صحنه: استیون گیگان.
▪ بازیگران: کول هاوزر[جیمی ون/کوین کول]، لارنس فیشبرن[آرچی گرین]، جیمز کرامول[جک]، امانوئل چیرکویی[بکی]، جان کرایر[برایان]، جیمز دنتون[مورفی]، رابرت لاساردو[مو].
▪ ١٠٧ و ٩٢ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا، کانادا.
▪ ژانر: جنایی، مهیج.
جیمی ون توسط رئیس گروهی تبهکار به نام زیگی که هرگز وی را ندیده، اجیر می شود تا حسابداری به نام گرین را به قصد گرفتن اعتراف شکنجه کند. جیمی که خود تجربه ای مشابه را برای ورود به دسته زیگی از سر گذرانده، شروع به شکنجه گرین می کند؛ در حال که وی مامور مخفی FBI بوده و برای به کشف هویت زیگی وارد این گروه شده است.
او باید هر چه سریع تر این کار را به سرانجام برساند، قبل از آنکه زیگی از هویت واقعی او مطلع شده و کار ناتمام خود را با بعضی افراد FBI به پایان برساند....
● چرا باید دید؟
ظاهراً این هفته به ناشناس ها تعلق دارد! چون نولان لبوویتز نیز از ان فیلمسازهای تازه کاری است که تنها رد موجود از وی در منابع رسمی ساخت فیلم دکتر بنی(٢٠٠٣) است. یک کمدی نه چندان موفق درباره ماجراهای مفرح یک پزشک زنان ٢٨ ساله که با فیلم فعلی وی-شکنجه شده- هیچ سنخیتی ندارد. شکنجه شده که با وجود بهره مندی از بازیگران سرشناس ماه گذشته مستقیماً روی دی وی دی پخش شد، قصه ای نه چندان متعارف دارد.
می گویم نه چندان چون زمانی که در نیمه فیلم به مامور بودن جیمی ون و هویت واقعی او پی می برید، به راحتی می توانید آن را با فیلم هایی کلیشه ای از ماموری نفوذی میان جنایتکاران اشتباه بگیرید. پیرنگ پیچیده فیلم نیز که پدر وی جک را نیز با سازمان تبهکاران مرتبط نشان می دهد، بر این خلط مبحث می افزاید.
اما کارگردان و نویسنده فیلم خیلی زود با افزودن نماها و فصل هایی از کابوس جیمی/کوین این تصور را بر هم می ریزد.
او وارد دنیایی بی رحم شده که برای اثبات وفاداری اش باید شکنجه شود و بعد شکنجه کند. چیزی که روح و روان او متلاشی می کند. وی در طول این پروسه کمک کم دچار شک می شود که چه ایده آل نیکی ارزش این اعمال را دارد؟
البته فیلمساز از خلق هیجان و رمز و راز نیز غافل نیست و زمانی که در پایان با پیچش نهایی قصه- اعلام اینکه شکنجه شونده (آرچی گرین) خود زیگی است شباهت هایی با پیشینیان خود چون مظنونین همیشگی ایجاد کرده و آشنا بودنش به قواعد بازی و ژانر را ثابت می کند. ولی همین آشنا بودن سبب گاف انتهایی می شود که کوین را با تلفنی تازه از سوی زیگی بعد از مرگش رو در رو می کند.
دکتر بنی را ندیده ام، اما شکنجه شده نشان از تسلط کافی لبوویتز بر مدیوم دارد و تلاش های برای ساختن تریلری دیدنی را قابل قبول جلوه می دهد.
شکنجه شده شاید یک فیلم خیلی خوب نباشد، ولی ارزش تماشا کردن را دارد. البته اگر کمی حوصله به خرج بدهید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید