جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


طرح تحول؛ عدم تعجیل یا کار نکردن !


طرح تحول؛ عدم تعجیل یا کار نکردن !
باید قبول کرد طرح‌های اجرایی اگرچه ضرورت عملیاتی شدن و انقلابی عمل کردن باشد، اما نمی‌توان دستوری و نظامی آنان را به منصه ظهور و بروز نشاند.
ضرورت شتاب در تغییر اقتصادی اجتناب‌ناپذیر است، اما به دلیل ضرورت دقت و تامل در ساختار طرح‌ها و برنامه‌ها نباید در خصوص اجرایی شدن این برنامه‌ها تعجیل کرد.
این تاکیدی است که همواره مورد توجه مقام معظم‌رهبری و سایر دست‌اندرکاران رده اول کشور بوده است. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا عجله نکردن به معنی کار نکردن و معطل شدن است؟ یا اینکه مراد از آن کاوش و بررسی ابعاد طرح‌های مورد نظر است تا به هنگام عمل از کم‌ترین آسیب برخوردار شود.
قطعاً طرح تحول اقتصادی موردنظر ریاست‌جمهوری از طرح‌هایی است که لازمه سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی است. شاید هم بتوان گفت درگاه ورودی اجرای سیاست‌های مذکور می‌باشد. اما توجه به فرآیند اجرایی طرح تحول اقتصادی متضمن صحت و سلامتی اجرای آن می‌باشد و مجلس و دولت و حتی قوه قضاییه همواره باید با بررسی‌های دقیق خود و دقت‌های کارشناسی این صحت و سلامتی را بیشتر از پیش تضمین کنند.
وقتی طرح کنترل سوخت و قیمت بنزین مطرح شد، بی‌شک صاحب‌نظران اقتصادی همواره با مصرف بی‌رویه بنزین مخالف بودند و این اقدام را اقدامی جسورانه تلقی می‌کردند، اما تعجیل در شیوه اجرا موجب شد که توجهی به سلایق و ظرفیت‌های مردم نشود.
در عین حال آگاهی، آموزش و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص صورت نگرفت و این عدم فعالیت‌های ضروری خسارت‌های قابل ملاحظه‌ای را به همراه داشت. خسارت‌هایی که می‌شد با بررسی‌ها و دقت‌های کارشناسی و صرف هزینه‌های اندک از آن جلوگیری شود. باور این بود که در این طرح کارهایی که باید صورت می‌گرفت، انجام نشد و تعجیل بی‌مورد موجب خسارت‌هایی گردید.
طرح مالیات بر ارزش افزوده از جمله طرح‌هایی است که از دیدگاه صاحب‌نظران اقتصادی اعم از مخالفین و موافقین به طور کلی مثبت ارزیابی می‌شود. اما این طرح نیز با فقدان بنیه‌های کارشناسی برای اجرا و یا به عبارت بهتر بدون توجه به الزامات فرهنگی اجرایی آن موجب ناخرسندی اهالی بازار شد و خسارت و ضرری که شاید کمتر در طول انقلاب دیده شده باشد را در پی داشت.
بازاریان مجموعه‌هایی بوده‌اند که همواره حامی و پشتیبان دولت و حاکمیت بوده و در این راستا از همه امکانات خود بهره می‌جستند. اینک که خواسته صنفی آنان نشان از بی‌توجهی مجریان در رعایت و استفاده از الزامات اجرای طرح می‌باشد، مخالفت آنان را در پی داشته است.
باید قبول کرد طرح‌های اجرایی اگرچه ضرورت عملیاتی شدن و انقلابی عمل کردن باشد، اما نمی‌توان دستوری و نظامی آنان را به منصه ظهور و بروز نشاند. این نکته باید به شدت قابل توجه دولت و مجلس و همه قوای کشور باشد که تا افراد مرتبط به طرح‌ها و پروژه‌ها و برنامه‌ها به خوبی از مسئله موردنظر اطلاع نداشته باشند و یا بستر اجرای آن را آماده نکرده باشند یا حتی باور موثر و مفید بودن آن را نداشته باشد، نمی‌تواند به صرف قانون بودن و یا دستوری بودن به خوبی اجرا شود.
شاید اگر این طرح با بررسی موضوع و اطلاع‌رسانی‌های لازم همراه با آموزش به مرحله اجرا می‌رسید خسارتی که بر بازار وارد شد بسیار کمتر و بهتر از وضعیت موجود بود.
بازاریان محترم بر این اعتقاد هستند آنانی که در متن اقتصاد کشور از همه ظرفیت‌های خود در حال استفاده هستند، اگر بنا باشد دولت کوچک‌تر شود و اقتصاد در بخش خصوصی و عمومی شکل بیشتری بگیرد، آنان ذی‌حق و فعال اصلی هستند، از این رو باید نظرات و تذکرات و توجهات و تمایلات آنان مورد استفاده قانون‌گذار و دولت قرار گیرد.
به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که دولت و مجلس در برنامه‌ریزی‌های خود از متن بازار و متن اقتصاد خرد و کلان کهنه‌کارانی را به مشاورت دعوت کند تا شاید خسارت و اشتباه و آسیب در سطح جامعه کاهش یابد.
مولف : دکترمحمود رضا امینی؛ کارشناس مسائل استراتژیک
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید