جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جداسازی و بررسی اکتینومایسزهای دهانی از بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال


جداسازی و بررسی اکتینومایسزهای دهانی از بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال
گونه‌های اکتینومایسز سهم بسزایی در میکروفلور دهان (چینهای لوزه، پاکت‌های پریودنتال، فضای بین دندانی و شیارها و نسوج لثه و غیره)، دستگاه گوارش و نیز دستگاه ژنیتال دارند. این جنس شامل باکتری‌های گرم مثبت، بیهوازی یا میکروآئروفیلیک، غیر اسیدفست، بی حرکت، کند رشد و متمایل به تشکیل رشته‌های ناپایدار است که به صورت باسیل‌های کوتاه و منشعب شکسته می‌شوند.
این باکتری‌ها از قدرت تهاجمی کمی برخوردارند و به عنوان پاتوژن‌های فرصت طلب زمانی که سد دفاعی بدن فرو ریزد، به بافت نرم و گاهی سخت حمله می‌کنند و عفونت اکتینومایکوزیس را به وجود می‌آورند. هدف از این مطالعه جداسازی گونه‌های اکتینومایسز و تعیین نقش آنها در عفونت پریودنتال می‌باشد. در این مطالعه که به روش توصیفی انجام شد، صد بیمار مبتلا به عفونت پریودنتال مراجعه کننده به بخش پریودنتیکس دانشکده دندانپزشکی به عنوان جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفتند.
نمونه‌برداری به مدت شش ماه و با هدف جداسازی و مطالعه اکتینومایسزهای دهانی از پلاک میکربی و پاکت پریودنتال انجام گرفت؛ ضمن این که عمق پاکت پریودنتال در رابطه با جنس، گروههای سنی و مصرف سیگار نیز مورد بررسی قرارگرفت. جهت حذف عوامل مخدوش‌کننده و حصول نتایج بهتر و منطقی‌تر، شرایط زیر برای ورود بیماران به مطالعه در نظر گرفته شد:
- دارا بودن پاکت پریودنتال بیش از ۳ میلی‌متر در اطراف حداقل یک دندان
- مصرف نکردن هیچ‌ نوع آنتی‌بیوتیک حداقل پانزده روز قبل از نمونه‌برداری
- عدم ابتلا به هر گونه بیماری سیستمیک
در این بررسی سه نمونه مثبت شامل یک گونه اکتینومایسز ویسکوزوس و دو گونه اکتینومایسز نیوزلندی از بیماران با علائم ژنژیویت و پریودنتیت به‌دست آمد. ۵۴% از بیماران مراجعه‌کننده را زنان و ۴۶% را مردان تشکیل می‌دادند. پراکندگی سنی بیماران بین ۱۸ تا ۵۷ سال و بیشترین تعداد بیماران (۳۵%) در گروه سنی ۳۱ تا۴۰ وکمترین تعداد (۱۰%) در گروه سنی زیر ۲۰ سال بود. علت مراجعه ۴۰% از بیماران، ناراحتی و خونریزی از لثه بود که زنان با ۵/۴۲% سهم کمتری داشتند.
سعید اشراقی
محمدحسین سالاری
زینب کدخدا
شبنم یغمایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید