چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی میزان شیوع شپش سر و عوامل مرتبط با در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر سنندج – زمستان ۱۳۷۸


بررسی میزان شیوع شپش سر و عوامل مرتبط با در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر سنندج – زمستان ۱۳۷۸
● زمینه و هدف:
آلودگی به شپش سر از مهم ترین مشکلات بهداشتی دانش آموزان بشمار می رود. ارتباط فیزکی نزدیک دانش آموزان در مدارس شرایط مناسبی را جهت انتقال این انگل فراهم می کند. وجود این انگل در دانش آموزان علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی، آثار سو روانی و فشارهای اجتماعی را بدنبال دارد. هدف این مطالعه بررسی میزان شیوع شپش سر و تعیین عوامل مرتبط با این آلودگی است.
● روش بررسی:
این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است. پس از برآورد حجم نمونه از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده گردید و بطور تصادفی در هر منطقه به انتخاب یک دبستان دخترانه و پسرانه اقدام شد . در هر دبستان متناسب با حجم نمونه تعداد دانش آموز مورد نیاز از روی لیست آنان انتخاب و با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید.
● یافته ها:
در این مطالعه ۱۱۹۵ دانش آموز دختر و پسر در مقطع ابتدایی مورد بررسی قرار گرفتند که میزان آلودگی در آنها ۱۹.۷درصد برآورد گردید. آلودگی به شپش سر با متغیرهای جنس، فواصل حمام رفتن استفاده مشترک از وسایل شخصی دیگران، سابقه ابتلا قبلی، رعایت بهداشت فردی، کمک افراد خانواده در انجام امورات بهداشتی، تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر و مادر، بعد خانوار و وجود حمام در منزل ارتباط معنی دار داشته و با متغیر حالت موی سر ارتباط معنی داری نداشت.
● نتیجه گیری:
نتایج این مطالعه نشان می دهد متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق شامل آلودگی در جنس مونث، فواصل استحمام، استفاده از وسایل شخصی دیگران، سابقه ابتلای قبلی، کمک افراد خانواده در انجام امورات شخصی، تحصیلات والدین، شغل پدر، بعدخانوار و وجود حمام در منزل با سایر تحقیقات مشابهت دارد. نتایج متغییرهای نوع موی سر، مقطع تحصیلی و شغل مادر مغایر با تحقیقات انجام گرفته است. بنظر می رسد عوامل فرهنگی، تعیین کننده موارد مشابه و غیرمشابه این تحقیق با سایر تحقیقات باشد.
بهروز داوری
رکسانا یغمایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید