شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


سرگرمی های فانتزی جوانان پایتخت نشین


سرگرمی های فانتزی جوانان پایتخت نشین
آنقدر غرق این فوتبال شده ایم و از تبش می سوزیم و آنقدر به کشتی و یکه تازی خود (البته توهم یکه تازی!) می نازیم که وقتی چند سال پیش، تیم های والیبال، بسکتبال و وزنه برداری کشورمان پله های ترقی را بالا می رفتند، اگر صدای بوق و صوت و کف رسانه ها و یا ابوالفضل گفتن رضازاده نبود، باز هم با خیال خام رفتن به جام جهانی فوتبال و هاله نور مدال های طلای کشتی، از خواب ناز نمی پریدیم.اگر کمی چشم باز کنیم و بهتر ببینیم، ورزش های دیگر و قهرمانی های دیگر و عرصه های مهمتری را می بینیم که سال هاست بدون چشم های مشتاق تماشاگران، در سکوت و تنهایی به حیات خود ادامه می دهند. حالا میان این همه ورزش هایی که ما به زور تلویزیون و فریاد بچه های کوچه از قوانین و شرایط آن اطلاعات نصفه و نیمه ای داریم، معلوم نیست این اسم های جدید و عجیب و غریب تحت عنوان ورزش از کجا می آیند.
یک روز باشگاه "پینت بال" باز می شود و یک روز باشگاه "گلروبال" تازگی ها هم یک بازی جدیدتری آمده به اسم "پارکور".انگار هر بازی که در آن بتوانی حداقل یک دست و یک پایت را حرکت دهی و کمی هم حال دیگران را در آن بگیری می تواند اسمش ورزش باشد و جنبه رقابتی پیدا کند. از آنجایی که ما نمی خواهیم از این جریان به روز و رو به جلوی جامعه که گازش را گرفته و برای عقب نماندن از دنیا چشم بسته می دود، عقب نمانده باشیم و از آن جایی که دیگر ورزشی در کشور نمانده که احتیاج به حمایت و پیشرفت داشته باشد و باز هم از آنجایی که در تمامی رشته های ورزشی اعم از شنا و دو و میدانی و ژیمناستیک و قایقرانی و...
به بلندترین قله های قهرمانی رسیده ایم و دیگر هیچ ورزشی ما را سر ذوق نمی آورد، یک ورزش جدید را انتخاب کردیم تا هم خودمان بشناسیم و هم به دیگران بشناسانیم. اما از همان اول باید تکلیف خودمان و این ورزش جدید را با شما مشخص کنیم و آن اینکه اگر فکر کرده اید، ورزش گران فقط تنیس است و ورزش پولدارها گلف، سخت در اشتباه هستید. بنابر شواهد و قرائن موجه و مستند اجاره زمین تنیس دوهزارتومان است و یک راکت تنیس هم ۱۵۰۰ تومان قیمت دارد و با مبلغ ۳ یا ۴ هزار تومان هم به راحتی می توانید صبح تا شب از زمین گلف استفاده کنید.
قیمت لباس و کفش هم که در همه ورزش ها برآورد معقول و قابل قبولی دارد. چراکه هرچند در نگاه اول گران به نظر برسد، اما وقتی قرار است تا مدت ها مورد استفاده قرار گیرد، جای هیچ نگرانی نیست. شما برای دو ساعت فقط دوساعت بازی ببخشید ورزش حرفهای باید مبلغ ۸۰۰۰ تومان بپردازید. شاید این مبلغ در نگاه اول خیلی زیاد به نظر نرسد، اما اگر کمی تامل کنیم، به خوبی مشخص می شود این مبلغ برای قشر متوسط جامعه زیاد است. البته اگر این بازی را صرفا بازی و تفریح تلقی کنیم این هزینه کاملا مناسب است اما وقتی جنبه ورزش بگیرد و قرار باشد تدوام داشته باشد تا مثلا باعث شادابی و سلامتی روح و جسم شود، به طور حتم این مبلغ در نظرمان زیاد می شود.
● بازی یا ورزش؟
در لغتنامه دهخدا در مقابل لغت "ورزش" نوشته شده است: اجرای مرتب تمرین های بدنی به منظور تکمیل قوای جسمی و روحی. حال باید ببینیم این تازه وارد مورد نظر که اسمش "پینت بال" است و اخیرا طرفداران بسیاری هم پیدا کرده است، ورزش است یا بازی. این بازی، بیشتر ترکیبی از گرگم به هوا و قایم باشک است با کمی طعم بازی های جنگی، مبارزه ای و استراتژیک. یعنی خودت را وسط یک میدان جنگ می بینی که باید از منافعت محافظت کنی. موضوع بازی حمله به سمت تیم دیگر و تسخیر پرچم آن ها در حین محافظت از پرچم خود است. در حینی که سعی می کنید پرچم را فتح کنید همچنین باید بازیکنان مقابل را بوسیله هدف قرار دادن با توپ های رنگی از طریق یک تفنگ بادی که به نام "نشانه رو " (مارکر) گفته می شود از زمین حذف کنید. بازی در زمان های بین ۲۰ تا ۴۵ دقیقه بسته به ابعاد زمین و تعداد بازیکنان انجام می شود. در بین بازی ها، بازیکنان مدتی برای استراحت و چک کردن وسایل خود، در صورت نیاز خرید تعداد بیشتر توپ رنگی (پینت بال) و همچنین خوردن و آشامیدن و همچنین تعریف ماجراهای پیش آمده در طول بازی وقت دارند.
در هر صورت برد یا باخت، همگی وقتی را به خوشی گذرانده اند و زمانی مجدد برای بازی دوباره دارند. یک بازی یا ورزش دیگر که هم اسمش عجیب است و هم رسمش، "پارکور" است. این ورزش مخلوطی از ژیمناستیک، اسکیت برد و ورزش های رزمی است. متخصصان و حرفه ای ها این ورزش را ورزش روح می دانند و خیلی ها هم هنر. هنری که ورزشکار برای گذشتن از موانع موجود در محیط برای ایجاد شیوه های حرکتی جدید و زیبا به کار می برد. در پارکور هیچ قانون خاصی نیست. بین هیچ کس مسابقه ای بر گذار نمی شود و فقط همه با هم تمرین می کنند.
در این ورزش شما باید تمرکز عالی داشته باشید و همچنین از لحاظ روانی آدمی کاملا متعادل. وگرنه کشته می شوید!! می پرسید چرا؟ چون باید مانند نئو در فیلم ماتریکس از دیوار بالا بروید، روی دیوار بچرخید، از یک ارتفاع بر روی ارتفاعی دیگر بپرید، از روی موانع بپرید و در کل جانت را کف دستت می گیری و روی مهارت و تمرکز ذهنی ات حساب می کنی. هرچند جز» ورزش های گران قیمت و با کلاس نیست اما پر از هیجان و خطر است که به طور حتم خیلی ها هنوز آن را نمی شناسند چون با توجه به ویژگی هایش به نظر می رسد عده زیادی از جوانان را که این روزها به دنبال هیجان و انجام کارهای خارق العاده و حتی خارج از عرف هستند، به خود جذب کند. چه فرقی می کند، گران باشد یا ارزان، جدید باشد یا قدمتدار، ورزش باشد یا بازی در هرصورت سرگرمی و فعالیتی مناسب و سالم برای جوانان ما است. چراکه پرداختن به آن ها هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی تاثیرات مثبتی برای فعالان آن به همراه دارد و می تواند عرصه مناسبی برای تخلیه هیجانات و انرژی جوانان و دوری آن هه از مکان ها و جریاناتی باشد که نگرانی همیشگی والدین و مسئولان جامعه است.
نگار مهدیار
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید