چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

گوش‌هایتان را تیز کنید


گوش‌هایتان را تیز کنید
۹ مهر روز جهانی ناشنوایان است. برای ما آدم‌های شهری که یکی از بزرگ‌ترین معضلات‌مان آلودگی صوتی است، تصور دنیای بدون صدا شاید غیرممکن باشد. برای ما که عادت کرده‌ایم لحظات سکوتمان را با صدای تلویزیون و رادیو پرکنیم، درک مفهوم سکوت کار سختی است. ناشنواها در دنیای ساکتی زندگی می‌کنند و از مفهوم صوت درکی ندارند اما کم‌شنوایی اختلال رایج‌تری است که برای خیلی از افراد در سنین کهولت اتفاق می‌افتد. ضعف شنوایی در بسیاری از موارد درمان قطعی ندارد و فرد باید از سمعک استفاده کند....
برای خرید و استفاده از سمعک نکاتی وجود دارد که موجب بهبود کاربری آن می‌شود. محصولات دیگری هم وجود دارد که برای کمک به کم‏شنوایان تولید شده‏ است. در این مقاله شما را با این محصولات آشنا می‏کنیم.
● سمعک
سمعک انواع مختلفی دارد. یکی سمعکی که کامل داخل کانال گوش قرار می‌گیرد که کوچک‌ترین نوع سمعک است و تقریبا دیده نمی‌شود. تمام اجزای این سمعک در یک محفظه کوچک، در داخل مجرای گوش قرار می‌گیرد. نوع دیگر سمعک‌های داخل کانال است که کمی ‌بزرگ‌تر است ولی کماکان در قسمت داخل مجرا قرار می‌گیرد. این سمعک را در موارد کاهش شنوایی ملایم تا متوسط استفاده می‌کنند. گروه سوم سمعک‌های داخل گوشی هستند. این سمعک در محدوده وسیع‌تری از کاهش شنوایی کاربرد دارد. باتری آن کمی‌ بزرگ‌تر و دارای سوییچ تلفن است. کار با این سمعک برای اغلب افراد آسان است اما در سمعک‌های پشت گوشی که تمامی‌قطعات آنها در محفظه‌ای قرار دارد که پشت گوش فرد جای می‌گیرد، صدا از طریق یک شیلنگ و قالب گوش، به گوش فرد منتقل می‌شود. در تمام سمعک‌ها صدا از طریق میکروفن جمع‌آوری شده، سپس پردازش و تقویت می‌شود و به بلندگو فرستاده می‌شود. در سمعک‌های داخل گوشی، صدا از طریق بلندگو مستقیما وارد مجرای گوش می‌شود ولی در سمعک‌های پشت گوشی صدا از طریق شلنگی کوچک به قالب گوش و بعد از آن به مجرای گوش انتقال می‌یابد. اما بین سمعک‌های آنالوگ و دیجیتال پردازش صدا با روش دیجیتال، دقیق‌تر و با جزییات بیشتری است.
● حلقه و ساعت ویژه ناشنوایان
در این دنیای تکنولوژی‌ گویا خیلی‌ها به فکر ناشنوایان هستند تا وسایلی را طراحی کنند که آنها بتوانند با استفاده از این وسایل در میان دیگران زندگی کنند. در این میان ساخت حلقه‌هایی ویژه ناشنوایان یکی از همان ابتکارهای جالب است که اگر دو ناشنوا بخواهند با یکدیگر ازدواج می‌توانند به دنبال خرید این حلقه‌ها بروند. این حلقه‌های زیبا برای کمک به ناشنوایان نسبت به صداهای محیطی اطراف طراحی شده است. این محصولات دارای ویبراتور و یا لرزاننده هستند. هنگامی که یک وسیله نقلیه بوق می‌زند یا کسی از پشت سر صدا می‌زند این حلقه به لرزش در می‌آید و فرد را مطلع می‌کند. این محصول دارای دو حلقه و یک ساعت مچی است. حلقه‌ها در واقع لرزاننده و نشان‌دهنده میزان و شدت صدا هستند و روی ساعت مچی نیز اطلاعات کامل در مورد این صدا مانند اینکه بوق وسیله‌ نقلیه‌ است یا کسی نام ناشنوا را صدا می‌کند و یا اینکه پیام هشداردهنده‌ای است که می‌گوید برای مثال مواظب باش، ببخشید.... ویژگی این حلقه و ساعت جدید طراحی جالب و منحصر به فرد آن است که زیبایی آن هر ناشنوایی را به خرید این وسایل تشویق می‌کند.
● موبایل ویژه ناشنوایان
حتما فکرش را کرده‌اید ناشنوایان نمی‌توانند صدای کسی را که پشت تلفن همراه با آنها صحبت می‌کند، بشنوند و یا حتی به او پاسخ گویند. به همین دلیل محققان آمریکایی دست به کار شده‌اند تا دستگاه تلفن همراه جدیدی را بسازند که به ناشنوایان این امکان را بدهد که با تلفن صحبت کنند. این تلفن همراه جدید به ناشنوایان این امکان را می‌دهد که با استفاده از قابلیت تصویری این تلفن‌ها و به کارگیری زبان اشاره با دوستان خود صحبت کنند. این تلفن همراه به ناشنوایان امکان می‌‌دهد به طور مستقیم تصاویر حرکت دست و صورت خود را از طریق تلفن همراه به دیگر افراد ارسال کنند. این سیستم به پهنای باند ویژه‌ای نیاز دارد تا در آن هر یک از فرم‌ها جداگانه تغییرات حرکت دست و صورت افراد را نشان دهند. البته برای اینکه ناشنوایان بتوانند از این تلفن‌های همراه ویژه استفاده کنند باید تغییراتی در شبکه‌های کنونی تلفن همراه داده شود. تا پیش از طراحی این تلفن همراه جدید ناشنوایان بیشتر از طریق سرویس پیام کوتاه تلفن خود با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند.
● رادیوی ویژه ناشنوایان
در سراسر دنیا میلیون‌ها نفر از ناشنوایی رنج می‌برند و از لذت شنیدن رادیو محروم‌اند اما چند شرکت آمریکایی در نمایشگاه امسال «CES»، در لاس‌وگاس‌ آمریکا، رادیویی را به معرض نمایش گذاشته‌اند که ناشنوایان می‌توانند با آن به اخبار گوش دهند! این رادیوی جدید این قابلیت را دارد که گفتار را به متون کتبی تبدیل کند. در حال حاضر تبدیل گفتار صوتی به نوشتاری به وسیله یک ماشین‌نویس انجام می‌گیرد اما ممکن است یک روز این کار به‌طور خودکار انجام شود. متن‌های تایپ شده همزمان با پخش برنامه رادیویی روی یک صفحه تلویزیونی سوار بر رادیو ظاهر می‌شود. منتظر خرید این رادیوی جدید باشید چون قرار است تا آخر سال میلادی جاری روانه بازار شود.
● هشداردهنده‌های نورانی
اگر شما یک ناشنوا باشید و منتظر رسیدن یک میهمان باشید از کجا می‌فهمید که او زنگ را به صدا درمی‌آورد؟ برای حل این مشکل، وسایلی ساخته شد‌ه‌اند که به شما علامت‌های نورانی می‌دهند. به این ترتیب وقتی زنگ در به صدا درمی‌آید و یا تلفن زنگ می‌زند، این صداها از طریق انتقال‌دهنده‌هایی تبدیل به نورهای هالوژن می‌شوند. به‌‌طور‌معمول این دستگاه‌ها دارای چند مدل نور رنگی هستند که به ناشنوایان این امکان را می‌دهند که تشخیص دهند این صدا از کدام منبع ایجاد شده است. این وسایل را می‌توان در نقاط گوناگون منزل روی در و دیوارها نصب کرد. در این میان اگر کسی دچار کاهش قدرت شنوایی شده باشد باید به سراغ خرید هشداردهنده‌های وجود صدا برود. این وسایل پس از دریافت‌ها صدای زنگ در، زنگ تلفن و غیره، آن را به بلندگوی دستگاه منتقل می‌کنند و به این وسیله صدا به صدایی قابل شنیدن برای کار بر تبدیل می‌شود.
دکتر گلرخ ثریا
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید