پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ارزیابی برنامه جامع نرم‌افزاری انتقال خون در میزان مردودی، بروز خطا و رضایتمندی اهداکنندگان خون اصفهان، سال ۱۳۸۴


ارزیابی برنامه جامع نرم‌افزاری انتقال خون در میزان مردودی، بروز خطا و رضایتمندی اهداکنندگان خون اصفهان، سال ۱۳۸۴
● سابقه و هدف
تکنولوژی اطلاعات و ثبت الکترونیک، راه ورود مطالعه‌های جدیدی را در انتقال خون گشوده است ولی اطلاعات اندکی درباره ارزیابی آن در مراکز انتقال خون وجود دارد. این مطالعه به بررسی تاثیر تکنولوژی فوق بر بروز خطا و شیوع مردودی به علت مشکلات رفتاری و رضایتمندی اهداکنندگان در دو مرکز انتقال خون اصفهان طی سال ۱۳۸۴ می‌پردازد.
● مواد وروش‌ها
در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی که با روش نمونه‌گیری سرشماری و در سال ۱۳۸۴ انجام شد، کلیه اهداکنندگان پایگاه خواجو و پایگاه شریعتی از نظر بروز خطاهای ناشی از نبود سابقه و شیوع مردودی به علت مشکلات رفتاری بررسی و پس از رضایتمندی از دو نمونه تصادفی ۱۰۰ نفری، دو گروه توسط یک پرسشنامه مقایسه شدند و اطلاعات در برنامه ۵/۱۱ SPSS با آزمون‌های فیشر، کای‌دو و آزمون t تجزیه و تحلیل شدند.
● یافته‌ها
میزان مردودی در پایگاه خواجو ۱۰۴۱ مورد(۲%) و در پایگاه شریعتی ۳۵۳ مورد(۱%) بود. بروز خطا در پایگاه خواجو ۱ مورد(۰%) و در پایگاه شریعتی ۲۲ مورد(۶۲/۰%) بود. شیوع مردودی در پایگاه خواجو بالاتر و میزان بروز خطا در این پایگاه بسیار کمتر از پایگاه شریعتی بود. رضایت اهداکنندگان از روند اهدای خون در پایگاه خواجو به طور محسوسی کمتر از پایگاه شریعتی بود. بین رضایت از برخورد کارکنان تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد.
● نتیجه گیری
اجرای هم‌زمان برنامه جامع می‌تواند با افزایش مردودی و بروز بسیار کمتر خطا در پیشبرد سلامت خون موثر باشد ولی وجود مراحل متعدد کامپیوتری ممکن است موجب نارضایتی و اختلال در فضای محرمانه مشاوره شود.
مصطفی آقا حسینی
دکتر علی شائمی
دکتر کریم آذربایجانی
دکتر ناهید اکبری
منبع : فصلنامه پژوهشی خون


همچنین مشاهده کنید