جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


مدیریت استراتژیک پروژه ها ، کلید موفقیت سازمانها


مدیریت استراتژیک پروژه ها ، کلید موفقیت سازمانها
برگزاری اولین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک پروژه ها و چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه در تهران، طی یک ماه و در فاصله۱۰ روز از یکدیگر، بیش از۱۵۰۰ نفر از مدیران و اندیشمندان را گردهم آورد تا در زمینه های یاد شده با ارایه مقاله، سخنرانی و کارگاههای آموزشی به بحث و تبادل نظر بپردازند.
گرچه، چند دهه از توجه به مدیریت نوین در کشور سپری می شود، لیکن مسائلی چون مدیریت پروژه یا مدیریت استراتژیک پروژه ها، مباحثی است که طی سالهای اخیر گامهای نخست را تجربه می کند و در این مقوله ها نسبت به حجم پروژه های متعددی که در ایران اجرا می شود، کار علمی در خور توجه، کمتر انجام شده است.
ناگفته نماند که در این رهگذر اقدامات چند ساله متخصصان مدیریت را نباید نادیده گرفت و می توان گمانه زنی کرد که بر اثر همین اقدامات پراکنده می تواند باشد که چنین کنفرانس هایی به اجرا در آید و موضوع بحث را گسترده تر کند.
با توجه به اهمیت موضوع، گزارش های اصلی این شماره از ماهنامه نفت پارس به کنفرانس های اخیر اختصاص یافته است که پی در پی ملاحظه می کنید.
شرکت نفت پارس در دوره۶ ساله اخیر مدیریت نوین خود، همواره توجه عمیقی به رویدادهای علمی دانشگاهی داشته و با حمایت فرهنگی - مطبوعاتی خود از کنفرانس ها و گردهمایی های علمی و تخصصی در
بخش های مختلف صنایع، از طریق ماهانه نفت پارس، تمامی رویدادهای مورد بحث را منعکس و منتشر کرده است.
در دو کنفرانس بین المللی اخیر نیز نفت پارس به عنوان حامی معنوی این رویدادها، به وظیفه فرهنگی - علمی خود عمل کرد که امیدواریم، همانند سایر حمایت های معنوی، بازتاب آنرا از سوی دانشگاهیان و متخصصان دریافت کرده و در ماهنامه منتشر کنیم.
● مدیریت استراتژیک پروژه ها
در نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک پروژه ها، بیش از۹۰۰ نفر از اساتید، پژوهشگران، مدیران و مسئولان صنعت کشور و نیز تنی چند از صاحبنظران و اندیشمندان بین المللی حضور داشتند.
برگزار کننده این کنفرانس، یک مرجع دانشگاهی؛ یعنی گروه مطالعات نظام پیمانکاری پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف بود.
به طور کلی کنفرانس در۴ بخش شامل سخنرانی های تخصصی صاحبنظران، اساتید و مدیران داخلی و خارجی، ارایه مقاله ها توسط صاحبنظران ایرانی خارج از کشور، اندیشمندان بین المللی و متخصصان داخلی، برگزاری کارگاههای۱۲ گانه با حضور متخصصان داخلی و خارجی و برگزاری نمایشگاه تخصصی به منظور معرفی فعالیت کارفرمایان، پیمانکاران، مشاوران، سازندگان و تأمین کنندگان برنامه ریزی شده بود که هر یک از این گروهها در بحث پروژه ها، نقش کلیدی دارند.
● اهداف کنفرانس
اهداف کنفرانس حول۴ محور اصلی تبیین شده بود که هر کدام می تواند سرفصل یک کنفرانس یا سمینار موضوعی محدود و در عین حال شاخص تر باشد. این چهار محور در برگیرنده موارد زیر بود:
- ترویج مباحث مدیریت استراتژیک پروژه و معرفی آخرین دست آوردها و رویکردهای نوین مدیریت
- انتقال تجارب و یافته های مدیران و صاحبنظران عرصه مدیریت استراتژیک پروژه
- بازآموزی مهارت ها و ارتقای دانش مدیران و کارشناسان صنعت کشور
- تغییر نگرش موجود به نظام اجرایی پروژه ها از رویکرد عملیاتی به استراتژیک.
برای رسیدن به این اهداف هر چند نمی توان پیش داوری قاطعی ابراز داشت، لیکن از سخنرانی ها، مقاله ها و کارگاههای تخصصی و نیز بخش های تخصصی که کنفرانس به آن توجه داشت چنین استنباط می شود که اثرات چنین کنفرانسی نه در کوتاه مدت که در بلند مدت آشکار تر خواهد شد.
بخش های تخصصی کنفرانس شامل۸ بخش مختلف می شد که می توانند در راهبری علمی و صحیح پروژه های کلان با برنامه ریزی دقیق، مؤثر و کارآمد باشند.
این بخش ها به تلخیص شامل این موارد بود؛ انتخاب راهبردی پروژه، تأمین مالی، استراتژی و پروژه ها، اجرای پروژه و راهبردهای پیمان سپاری، توسعه منابع انسانی و ارتباطات، محیط قانونی و حقوقی پروژه ها، اجرای پروژه ها در شرایط خاص و بازارهای بین المللی پروژه که صاحبنظران داخلی و خارجی نسبت به ارایه آن توجه ویژه مبذول داشتند.
● سخنرانی های کلیدی
در مراسم افتتاحیه و در طول۲ روز برگزاری اجلاس، تعداد۸ سخنرانی کلیدی از سوی مدیران و صاحبنظران داخلی و خارجی ایراد شد که توجه انبوه شرکت کنندگان و متخصصان در کنفرانس را به خود جلب کرد.
سخنرانان و موضوع سخنان آنها بشرح زیر بود.
- مهندس رفان مدیرعامل گروه مپنا، با عنوان مدیریت استراتژیک
پروژه های گروه مپنا، مهندس مان فردریک، مدیر شرکت IBM آلمان در مورد رهنمود های عمومی برای سازماندهی پروژه های تغییر یافته، دکتر ابراهیمی، عضو هیأت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت، زیر عنوان مدیریت استراتژیک در پروژه های صنعتی، و مهندس خواجه علی مدیرعامل شرکت مهندس سپانیر پیرامون استراتژی شکل گیری شرکت های GC سخنرانی کردند.
دیگر سخنرانان کلیدی کنفرانس، چهار موضوع متفاوت دیگر را عنوان سخنان خود قرار دادند:
دکتر ووگان رئیس انجمن بین المللی مهندسی مدیریت پروژه چین پیرامون ارزش های سازمانی و اجتماعی برنامه های مدیریت سخنانی جالبی ایراد کرد که متن آن در دست ترجمه است و در یکی از شماره های آینده ماهنامه درج خواهد. عنوان سخنرانی مهندس طبیب زاده معاون فنی و مهندسی شرکت تهران جنوب، مدیریت تقسیم مسئولیت و ریسک در اجرای طرحها بود و مهندس حافظ مدیرعامل شرکت جهاد نصر خراسان درباره بازارهای بین المللی اجرای پروژه سخن گفت. دیگر سخنران کلیدی کنفرانس، پروفسور پازنیاکف نایب رئیس انجمن بین المللی مدیریت پروژه روسیه بود. وی در زمینه مسائل و تجربه های مدیریت استراتژیک پروژه سخنرانی کرد و نکاتی را ارایه داد که متخصصان در طول تجربیات اجرایی با آن مواجه می شوند.
در یک تقسیم بندی کلی و طی دو روز کنفرانس که از ساعت۸ بامداد تا ساعت۱۸ به طول می انجامید، (با حذف فرصت۲ ساعته صرف ناهار) در روز اول به جز سخنرانی های افتتاحیه،۵ سخنرانی با موضوع انتخاب راهبردی پروژه و تخصیص منابع،۶ سخنرانی در ارتباط با پروژه و استراتژی زمان و۲ سخنرانی در زمینه مدیریت منابع انسانی و توسعه ظرفیت ها ایراد شد.
همچنین در روز دوم۵ سخنرانی درباره راهبردهای برون سپاری و اجرای پروژه، و۴ سخنرانی در زمینه ویژگیهای مدیر پروژه، فرآیند مرجع طراحی، مطالعه کیفی برای شناسایی عوامل موفقیت پروژه و ارزیابی های فازی پروژه های سدسازی ایراد شد.
● اعطای جوایز، میزگرد
در مراسم افتتاحیه کنفرانس برای نخستین بار مدارک بین المللی IPMA به۸ نفر از مدیران پروژه حائز شرایط اعطا شد. این مدیران دوره ویژه IPMA مخصوص مدیریت استراتژیک پروژه را با موفقیت سپری کرده بودند.
همچنین در مراسم پایانی، میزگردی با حضور متخصصان برگزار شد و به پرسش های مدعوین پاسخ داده شد.
● ۱۲ کارگاه آموزشی
کارگاههای۱۲ گانه آموزشی که در اولین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک پروژه ها برگزار شد از محتوای بسیار خوب و راهبری اساتید برجسته ای برخوردار بود که سالنهای کارگاهی در هر بخش را مملو از علاقمندان و طالبان دانش کرده بود. استادی و مدیریت این کارگاهها برعهده پروفسور پازنیاکف، دکتر سید نصراله ابراهیمی، دکتر مسعود حیدری، پروفسور هابرت ووگان، مهندس مزدک عبایی، مهندس مان فردریک، دکتر سید محمد اعرابی، دکتر ریموند رخشانی، دکتر مجید پرچمی، دکتر داود رضا عرب، دکتر احمد نظری و مهندس محمدحسین میرهادی بود.
منبع : ماهنامه نفت پارس


همچنین مشاهده کنید