شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پنتوکسیفیلین در درمان درماتوزهای پورپوریک پیگمانته: کارآزمایی بالینی تصادفی دارای شاهد


پنتوکسیفیلین در درمان درماتوزهای پورپوریک پیگمانته: کارآزمایی بالینی تصادفی دارای شاهد
● زمینه و هدف:
درماتوزهای پورپوریک پیگمانته اختلال های مزمن و عود کننده ای هستند که تاکنون هیچ درمان استانداردی برای آن ها پیشنهاد نشده است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر پنتوکسیفیلین بر ضایعه های درماتوزی پورپوریک پیگمانته صورت گرفت.
● روش اجرا:
در این کارآزمایی بالینی، ۳۵ بیمار مبتلا به درماتوزهای پورپوریک پیگمانته مراجعه کننده به درمانگاه پوست بیمارستان حضرت رسول (ص) از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ به طور تصادفی در دو گروه دریافت کننده پنتوکسیفیلین ۴۰۰) میلی گرم سه بار در روز و دارونما (نرم کننده موضعی خنثی) قرار گرفتند و بعد از هشت هفته تاثیر مداخله بر اساس معیار: بهبودی کامل = ناپدید شدن همه علایم و نشانه ها، بهبودی نسبی = حداقل %۵۰ کاهش در علایم پوستی، بیماری پایدار = کم تر از %۵۰ تغییر در علایم و نشانه های بالینی، بی تاثیر بودن = بدون تغییر در علایم و نشانه ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
● یافته ها:
در پایان هفته هشتم ضایعه های هیچ کدام از ۱۵ بیمار دریافت کننده دارونما بهبودی پیدا نکرد و در ۱۸ نفر از ۲۰ بیمار دریافت کننده پنتوکسیفیلین نیز در ضایعه ها بهبودی مشاهده نشد. در یک بیمار مبتلا به لیکن اورئوس، ضایعه ها به طور کامل محو شد و در بیمار دیگر مبتلا به بیماری شامبرگ ضایعه ها بعد از هشت هفته درمان با پنتوکسیفیلین از بین رفت ولی چهار هفته بعد مجددا عود کرد. شدت و وسعت ضایعه ها در هیچ کدام از دو گروه بدتر نشد و عوارض جانبی مربوط به دارو نیز در بیماران مشاهده نشد.
● نتیجه گیری:
میزان پاسخ دهی با پنتوکسیفیلین در مبتلایان به درماتوزهای پورپوریک پیگمانته از لحاظ آماری تفاوتی با دارونما ندارد.
عباس راثی
بابک یغمایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید