جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اثر هشت هفته تمرینات فوتبال بر غلظت متابولیت های نیتریک اکساید (NO) در بازیکنان فوتبال دسته اول دانشگاههای کشور


اثر هشت هفته تمرینات فوتبال بر غلظت متابولیت های نیتریک اکساید (NO) در بازیکنان فوتبال دسته اول دانشگاههای کشور
‌● سابقه و هدف:
فشار عضلانی که ضمن تمرینات فوتبال اعمال می شود. گاهی با صدمات عضلانی همراه است. در اغلب مطالعاتی که صدمات عضلانی را مورد بررسی قرار می دهند. آنزیم کراتین کیناز سرمی بعنوان عکس العمل فعالیت عضلانی اندازه گیری می شود. با این توضیح و نظر به اینکه در دهه اخیر نقش نیتریک اکساید (NO) و تغییرات آن از جنبه های مختلف از جمله فعالیت های ورزشی مورد توجه قرار گرفته است، در این تحقیق تاثیر یک دوره تمرین رایج در فوتبال بر میزان تغییرات No و در نهایت میزان هم تغییری NO با صدمات عضلانی (تغییرات کراتین کیناز) مورد بررسی قرار می گیرد.
● مواد و روشها:
۱۵ بازیکن در یک اردوی هشت هفته ای مطابق دستورالعمل از پیش تعیین شده زیر نظر پژوهشگر تمرینات خود را انجام دادند. هفت مرحله نمونه خون گرفته شد. پس از پایان آخرین نمونه گیری، اندازه گیری NO به روش رنگ سنجی Griess و کراتین کیناز تام به روش آنزیمی انجام شد.
● یافته‌ها:
مقایسه نتایج تفاضل میانگین مراحل قبل و بعد از تمرین (قبل و بعد از ۳ مرحله از جلسات تمرین) برای NO به ترتیب ۳۷±۶ µM، ۴۳±۳ و ۵۲±۶ ( (P=۰.۰۰۱و برای کراتین کیناز تام۵۶۵±۵۲ IU/U، ۷۰۳±۵۰ و ۶۰۲±۷۶ p=۰.۰۰۱)) بدست آمد.
● نتایج:
نتایج گویای این مطلب است که تغییرات CK-T تقریبا تا هفته پنجم (اواسط دوره) سیر صعودی و پس از آن (اواخر دوره) سیر نزولی داشته است. این تغییرات با شدت تمرینات انجام شده هماهنگی دارد. درمورد NO نتایج گویای این مطلب است که افزایش تعداد جلسات تمرین سبب افزایش NO شده است. با توجه به نتایج بدست آمده به نظر می رسد افزایش NO شده است. با توجه به نتایج بدست آمده به نظر می رسد افزایش NO به اندازه ای که در این بررسی نشان داده شده است بر روی فعالیتهای عضلانی تاثیر منفی نداشته است این مقدار افزایش NO می تواند مفید باشد چرا که اثرات وازیودیلاتاسیون NO برای تدارک خون عضلات در حال تمرین مهم است و شاید همین امر موجب شود که علی رغم تمرینات سنگین، فوتبالیست با گرفتگی عضلات مواجه نمی شوند.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
از آنجاییکه برای این نحوه بررسی پیشینه موجود نمی باشد پیشنهاد می شود تحقیق حاضر به عنوان اولین کار پژوهشی در نوع خود ادامه یابد نتایج تحقیقات مختلف با یکدیگر مورد ارزیابی قرار گیرند.
محمود دادکان
بهرام یغمایی
رضا قراخانلو
عباس علی گائینی
محسن شاطری مقدم
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید