پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


۲۰ عامل پنهان موثر در تشدید ترافیک تهران


۲۰ عامل پنهان موثر در تشدید ترافیک تهران
یک کارشناس برنامه ریزی شهری تحقق مدیریت واحد ترافیک و رفع ۲۰ عامل پنهان در تشدید ترافیک را راهکارهای موثر در مدیریت و کاهش ترافیک تهران دانست. شهرام جبارزادگان در تشریح ۲۰ عامل پنهان در تشدید ترافیک تهران گفت: دستفروشی در چهارراه ها و مشاغل کاذبی همچون پاک کردن شیشه ماشین، گل فروشی، دود کردن اسپند، فروش روزنامه و مجلات زرد که عموما مهاجران مشغول به انجام آن هستند، ضمن آن که جز معضلات اجتماعی محسوب می شوند، جز» معضلات ترافیکی نیز هستند. وی فروشندگان سیار میوه با موتورهای سه چرخ، چرخ دستی یا وانت بار در طول روز و عروسک در شب، تکدی گری; عموما توسط افراد معتاد، کندی سرعت عمل خانم ها و رفتار محتاطانه آن ها به هنگام رانندگی، نمایش تصاویر متحرک از طریق تلویزیون های شهری که در سایر کشورها عموما در فضاهای عمومی و تفریحی همچون بوستان ها نصب می شوند در کنار تصاویر مربوط به تابلوهای تبلیغی، از جمله عوامل تشدید کننده ترافیک و بروز تصادف در معابر و بزرگراه ها محسوب می شوند. این کارشناس برنامه ریزی شهری تصادفات ترافیکی را یکی از عوامل مهم تشدید ترافیک دانست و ادامه داد: خودروهایی که تصادف می کنند به علت سابقه ذهنی اشان از گذشته مبنی بر عدم تغییر موقعیت خودرو به منظور شناسایی مقصر، موجب تشدید ترافیک می شود.
ضمن آن مشاجره رانندگان به محض وقوع تصادف، قطعات جدا شده و شیشه های خرد شده، توقف رانندگان در حال عبور به منظور بررسی وضعیت تصادف و ارائه اظهارنظرهای کارشناسی توسط آنان خود همگی از عوامل موثر در افزایش و تشدید ترافیک محسوب می شوند. وی توقف زنان ویژه دختران و زنان خیابانی و پسران دو جنسیتی عموما در مسیر حرکت خودروهای مدل بالا در معابر و بزرگراه ها بخصوص در نقاط شمالی شهر و معمولا در ساعات میانی شب را باعث تشکیل صف های طولانی و چه بسا انسداد یک یا دو معبر عنوان کرد و گفت: ناآشنایی شهروندان به خصوص شهرستانی ها با مقصد مورد نظر، نامفهومی علائم و نشانه ها و چه بسا کمبود آن ها در معابر، پارک های حاشیه ای و ساکن و دورزدن های مکرر به خصوص در نقاط مرکزی شهر برای پیدا کردن جای پارک، تعلیم آموزشگاه ها به افرادی که در حال یادگیری نخستین اصول رانندگی هستند در ساعات پرترافیک و اوج ترافیک صبح و عصر و به تبع آن ایجاد اختلال در حرکت خودروها، نقص فنی خودروها به خصوص خودروهای فرسوده در معابر به خصوص بزرگراها و شریان های کلیدی، توقف های دوبله و بعضا۳ ردیفه خودروها در مقابل مراکز خوراکی و پس زدگی ترافیک ده ها و صدها متر قبل و بعد از خودروهای متوقف، اشکالات نرم افزاری چراغ های راهنمایی و کنترل آن ها توسط عوامل انسانی، قطع برق چراغ ها و تاریکی معابر به واسطه این مسئله از دیگر عوامل پنهان موثر در ترافیک شهر هستند.
جبارزادگان وجود پمپ های بنزین و جایگاه های گاز در محدوده مرکزی شهر، تشکیل صف های طولانی در مسیر پمپ های بنزین در معابر و پس زدگی ترافیک ناشی از آن، اقدام برخی از شهروندان به پارک خودرو در حاشیه پمپ های بنزین به منظور دریافت بنزین صدقه ای یا صلواتی یا خرید بنزین آزاد، نحوه تردد برخی از موتورسیکلت سواران در معابر شهر که خود را محق به هرگونه قانون شکنی و تردد از هر مسیری از جمله خطوط ویژه می دانند، رانندگی تفریحی توسط دختران و پسران به عنوان ارزان ترین و آسان ترین تفریح برای آنان در معابر شهر و حتی تبدیل کردن برخی از خیابان ها همچون حدفاصل ولی عصر تا میدان ونک یا آفریقا تا جردن برای انجام این تفریح، رانندگی جنون آمیز عموما توسط افراد جوان معمولا در اثر مصرف مواد مخدر، توهم زا یا قرص های روان گردان و تبدیل برخی از معابر به پیست رانندگی و غیراستاندارد کردن شکل ظاهری خودرو به واسطه تبعیت از مدهای جدید همچون سیاه کردن چراغ خودروها و کم کردن نور آن ها از دیگر عوامل تشدید ترافیک تهران محسوب می شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که اقدام اولیه برای آغاز اقدامات برای کاهش معضل ترافیک تهران چیست، اظهار داشت: مهم ترین و موثرین راه ایجاد فرماندهی واحد است. عدم توزیع دقیق و درست وظایف و مسئولیت ها میان بخش های مرتبط با ترافیک تهران موجب شده که نه تنها شهر با ترافیک آشفته مواجه باشد بلکه بلاصاحب نیز باشد. هر چند وقتی اتفاق مثبتی در رابطه با بهبود ترافیک شهر اتفاق می افتد; داعیه داران مختلفی پیدا می شوند این در حالی است که مشکلات ترافیک به دوش افراد و دستگاه های مختلف دیگر گذاشته می شود. در صورتی که ایجاد مدیریت واحد ترافیک موثرترین گام برای کاهش و مدیریت ترافیک تهران است. این کارشناس برنامه ریزی شهری در پاسخ به این پرسش برای دستیابی به مدیریت واحد ترافیک چقدر فاصله داریم، اظهار داشت: در سال های اخیر که مشکلات ترافیک تشدید شده; چندگانگی هم تشدید شده است.
ترافیک تهران موضوعی نیست که با نشستن دور یک میز یا تصمیم مقطعی یک ساعته به آن دست یافت. دستیابی به چنین مدیریتی نیازمند زمان قابل ملاحظه، اراده و تدبیر جدی و حمایت ملی است. موضوعی نیست که یک شبه قابل حل باشد. جبارزادگان در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما برای رهایی مباحث مربوط به ترافیک از تنش ها و چالش های سیاسی چیست، گفت: تغییر نگرش دولتمردان و مدیران شهر نسبت به ترافیک به عنوان یک چالش کلان و بحران فزاینده که ممکن است به بحران بزرگ تری تبدیل شود می تواند ترافیک را صرفا به مقوله کارشناسی و علمی تبدیل کند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید